پاركبان‌ها به خانه می روند
ديروز اعضاي شوراي عالي ترفيك تهران به رياست شهردار تهران و با حضور اعضاي اين شورا از جمله معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، رييس پليس راهور پايتخت، دبير شوراي عالي ترافيك كشور و مديركل حمل و نقل و ترافيك استانداري تهران دور هم جمع شدند تا درباره چالش‌هاي ترافيك پايتخت تصميم‌گيري كنند

٥٠٠ پاركبان تهراني در خطر بيكاری

ديروز پس از ماه‌ها، اعضاي شوراي عالي ترفيك تهران به رياست شهردار تهران و با حضور اعضاي اين شورا از جمله معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، رييس پليس راهور پايتخت، دبير شوراي عالي ترافيك كشور و مديركل حمل و نقل و ترافيك استانداري تهران دور هم جمع شدند تا درباره چالش‌هاي ترافيك پايتخت تصميم‌گيري كنند؛ اگرچه كه از اين تصميمات اخبار چنداني منتشر نشد آن هم درحالي كه اين روزها پايتخت‌نشينان با ترافيك‌هاي عجيب و غريبي در شهر مواجه هستند.
 
تنها موضوع منتشر شده از جلسه شوراي عالي ترافيك به خبري بازمي‌گردد كه از سوي معاون حمل و نقل ترافيك شهردار منتشر شده و آن به افزايش تعداد پاركومترهاي سطح شهر باز مي‌گردد. مازيار حسيني موضوع ترافيك ساكن و پارك حاشيه‌اي را يكي از مهم‌ترين موضوعات مديريت ترافيك دانسته و خبر از افزايش سيستم‌هاي پاركومتر از ١٥ هزار دستگاه به ٣٥ هزار دستگاه در نيمه اول سال آينده داده است. معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه بر اساس تاكيد شهردار تهران، موضوع مديريت ترافيك ساكن را بايد فراتر از موضوع پارك حاشيه‌اي ببينيم، گفت: اگر در گذشته‌اي نه‌چندان دور، تنها يك طرف خيابان‌ها به پارك حاشيه‌اي اختصاص مي‌يافت اما امروزه دو طرف خيابان‌ها به پارك حاشيه‌اي اختصاص يافته و در بسياري از معابر تنها يك خط عبوري براي خودروهاي در حال حركت بيشتر باقي نمانده است. وي با تاكيد بر اينكه اگر ظرف ٤٨ ساعت، برگه جريمه به نشاني رانندگان متخلف ارسال شود، رانندگان اين حس را پيدا مي‌كنند كه اگر مرتكب تخلف شوند، بي‌بروبرگرد با آنها برخورد مي‌شود، گفت: در موضوع اعمال جرايم رانندگي به جاي كميت، كيفيت موضوعيت دارد و انتقال اين احساس به رانندگان كه اگر تخلف كنند حتما اعمال قانون مي‌شوند، از ميزان مبلغي كه جريمه مي‌شود، مهم‌تراست.
 
اما در عين حال، منصور نويريان، قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، ديروز در گفت‌وگو با راديو خبر از خاتمه كار پاركبان‌ها خبر داده و گفت: براساس مصوبه شوراي عالي ترافيك از ١٥ دي ماه، پاركبان‌ها جمع‌آوري مي‌شوند و به جاي آن شاهد افزايش تعداد پاركومترها خواهيم بود. وي با ذكر اينكه در تهران بيش از ٥٠٠ پاركبان مشغول به كار هستند، گفت: اما در عمل، امروز شاهديم كه بسياري از نگهبان‌هاي محله و افرادي كه هويت‌شان مشخص نيست، نيز از مردم به عنوان حق پارك پول دريافت مي‌كنند كه اين غيرقانوني است.
 
آخرين راند از مبارزه پاركبان‌ها
 
به نظر مي‌رسد بعد از ١٠ سال از آغاز به كار پاركبان‌ها، يكي ديگر از راهكارهاي شهرداري تهران براي نظم بخشي به ترافيك و تردد در تهران‌ نه‌تنها به بن‌بست رسيده كه عملكرد آنها به گونه‌اي بوده است كه باعث شده تا شهرداري خودش تا دير نشده، به فكر حذف اين نيروها بيفتد. شايد مهم‌ترين دليل اتخاذ اين تصميم براي حذف پاركبان‌ها، شفاف نبودن عملكرد پاركبان‌ها و گردش مالي پيمانكاران و نيروهاي پاركبان باشد. به بياني، با وجودي كه تعرفه حق پارك كاملا مشخص است، با اين وجود عملا پاركبان‌ها، به خصوص در معابر اصلي شهر و بخش‌هاي شمالي پايتخت و مراكز گردشگري و تفريحي، تا چندين برابر تعرفه مصوب از مردم پول مي‌گيرند. اين ماجرا تا آنجا بالا گرفت كه بارها در صحن شورا در مورد آن به شهرداري تذكر داده شد و حتي سرهنگ حسن عابدي، جانشين رييس پليس راهور پايتخت نيز با بيان اينكه مردم نبايد به‌صورت دستي پولي بابت پارك حاشيه خودرو پرداخت كنند، رسما اعلام كرد: از نظر پليس اخذ دستي پول توسط پاركبان‌ها هيچ توجيهي ندارد و ما تاكيد ويژه‌اي در اخذ الكترونيكي و مكانيزه پارك‌هاي حاشيه‌اي داريم.
 
نظارت برعملكرد پاركبان‌ها از ابتدا تا سال گذشته برعهده شركت شهربان از زيرمجموعه‌هاي معاونت شهرسازي و معماري بوده است كه از سال گذشته، اين وظيفه به معاونت حمل و نقل و ترافيك محول شده است. با اين وجود مازيار حسيني، معاون حمل و نقل و ترافيك حدود دو ماه قبل گفته بود: از سال ٩٤ سازمان حمل و نقل ترافيك قراردادي با پاركبان ندارد. درحال حاضر ١٥ هزار فضاي پارك حاشيه‌اي با پاركومتر كنترل مي‌شود و ١٥ هزار مابقي را در حال برگزاري مناقصه هستيم. به گفته او، پول پارك حاشيه‌اي به حساب شهرداري نمي‌رود و پول مستقيما به حساب خزانه واريز مي‌شود.
 
٥٠٠ پاركبان تهراني در خطر بيكاري
 
با اين وجود، با تمام نارضايتي‌هايي كه شهروندان از عملكرد نيروهاي پاركبان دارند، هنوز جمع‌آوري و چگونگي كنترل خيابان‌ها در غياب آنها با ابهاماتي روبه‌رو است. از جمله اينكه تكليف ٥٠٠ نيرويي كه هم‌اينك به عنوان پاركبان در سطح مناطق ٢٢گانه تهران فعاليت مي‌كنند چه خواهد شد؟ آيا قرار است ٥٠٠ خانواده به جمع بيكاران اين كلانشهر اضافه شوند؟ همچنين به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري، قرار است افزايش پاركومترها تا نيمه سال آينده به طول انجامد، حالا سوال اين است كه در اين فاصله و با وجود حذف پاركبان‌ها، به چه شيوه‌اي بر پارك خودروها در معابر نظارت خواهد شد؟
 
ابوالفضل قناعتي، عضو هيات‌رييسه شوراي شهر در گفت‌وگو با «اعتماد»‌، در عين اظهار بي‌اطلاعي از مفاد جلسه ديروز شوراي عالي ترافيك تهران گفت: من به شخصه، با اين اقدام يعني حذف يكباره نيروهاي پاركبان مخالف بودم، چراكه معتقدم براي انجام اين كار بايد ابتدا هم فكري براي اين نيروها كرد و هم زيرساخت‌هاي لازم براي كنترل مكانيزه پارك خودروها فراهم شود. اسماعيل دوستي ديگر عضو كميسيون حمل و نقل شورا نيز اما با وجود انتقادهايي كه به عملكرد پاركبان‌ها و شفاف نبودن گردش مالي‌شان دارد، معتقد است: ما بارها در شورا از شهرداري خواسته بوديم يا فكري براي ساماندهي اين پاركبان‌ها بكند يا آنها را جمع كند. ولي اين به اين معنا نيست كه بدون برنامه، ٥٠٠ خانواده را بيكار كنيم. اگر قرار است آنها را حذف كنيم بايد فكري هم براي كار و اشتغال پاركبان‌هاي فعلي بكنيم.
 
در همين خصوص منصور نويريان، قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به «اعتماد» گفت: درمورد اينكه بعد از حذف پاركبان‌ها، وضعيت پارك كردن در خيابان‌ها چطور خواهد بود؟ بايد بگويم، در طول اين مدت مثل سال‌هاي قبل از آغاز به كار پاركبان‌ها عمل خواهد شد يعني اگر در خياباني پاركومتر وجود دارد با پرداخت وجه آن و اگر در معبري پاركبان وجود ندارد با رعايت قانون و توجه به علايم راهنمايي و رانندگي خودروي خود را پارك كنند.
وي همچنين در مورد وضعيت شغلي نيروهاي پاركبان گفت: اينها در طول اين سال‌ها در قالب شركت‌هاي پيمانكاري با ما كار كرده‌اند. حالا هم با همان وضعيت به كار خود با شركتي كه در آن كار كرده‌اند، ادامه خواهند داد و قرار نيست بيكار شوند.



منبع: اعتماد