علی شریعتمداری هم درگذشت
علی شریعتمداری(ره) چهره ماندگار علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به رحمت ایزدی پیوست.

در سن ۹۳سالگی علی شریعتمداری به رحمت ایزدی پیوست 

آن مرحوم که در سال 1302 شمسی در شهر شیراز به دنیا آمده بود، پس از اتمام تحصیلات متوسطه در این شهر وارد دوره آموزش عالی شد و در سال 1332 مدرک کارشناسی علوم تربیتی و در سال 1335 مدرک کارشناسی علوم قضائی خود را اخذ کرد. وی سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در سال 1336 موفق شد مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته آموزش متوسطه را از دانشگاه ایالت میشیگان و مدرک دکترای خود را در رشته  فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی درسی در سال 1338 از دانشگاه تنسی اخذ کند.

آن مرحوم در طول دوران تحصیل در کسوت شریف معلمی نیز به انجام وظیفه مشغول بود و پس از بازگشت به کشور در سال 1339 به‌عنوان استاد در رشته علوم تربیتی در دانشگاه اصفهان به کار مشغول شد.

در سال 1344 و هنگامی که به‌علت فعالیت سیاسی علیه نظام ستمشاهی دیگر نمی‌توانست در داخل کشور به فعالیت علمی بپردازد، به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایالت ایندیانا و تنسی به خدمت پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی برای ادامه خدمت به کشورش به ایران بازگشت و با عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران به فعالیت علمی پرداخت.

مرحوم مغفور دکتر علی شریعتمداری از همان ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی حضور در سمت‌های مهم و حساسی مانند: عضویت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، ریاست گروه برنامه‌ریزی درسی رشته‌‌های علوم انسانی، عضویت در هیئت مرکزی گزینش و استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، عضویت در شورای پژوهش‌های علمی کشور، عضویت در هیئت رئیسه انجمن‌ ایرانی تعلیم و تربیت و ... را نیز در کارنامه خود دارد و فلسفه تعلیم و تربیت، و نیز انجمن روانشناسی ایران را در کارنامه پربار زندگی خود دارد.

به‌پاس خدمات علمی و فرهنگی ایشان مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و لوح چهره ماندگار علمی کشور را نیز دریافت کرده است.

از جمله آثار علمی مرحوم دکتر شریعتمداری می‌توان به کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست؟، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، چگونگی ارتقاء سطح علمی کشور، نقد و خلاقیت در تفکر، نقد آرای برخی از دانشمندان معاصر و... اشاره کرد.

مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن عرض تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی)، همه اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، خانواده و کلیه بازماندگان آن مرحوم و جامعه علمی کشور، رحمت و غفران واسعه الهی و حشر با اولیای الهی را برای آن مرحوم مسئلت دارد.

 

منبع: تسنیم