کشف یک کپسول آتش‌نشانی و یک ماسک در زیر آوار پلاسکو
"فاجعه پلاسکو" به چهارمین روز خود رسیده و تلاش امدادگران برای آواربرداری همچنان ادامه دارد که به نظر می‌رسد امروز پیشرفت خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

افزایش امیدواری‌ها برای یافتن پیکر شهدا

 سیدجلال ملکی که با شبکه‌خبر گفت‌وگو می‌کرد درباره آخرین اقدامات انجام شده برای آواربرداری فاجعه پلاسکو اظهار کرد: از ساعت 4 بامداد بسیاری از کارشناسان تلاش کردند سازه‌های آهنی را از طریق لیزر برش بدهند تا کار را سبک‌تر کنند ولی کار سختی است. تا آخرین لحظات با نظر کارشناسان و صاحب‌نظران تلاش شد زیر سازه‌های آهنی را خالی کنیم تا آنها را بیرون بکشیم.

 ملکی متذکر شد: مشکل عمده سازه‌ها و تکه‌های سنگین آهن است. حتی نیروهای امدادی تلاش‌ کردند با کمک قیچی‌های غول‌پیکر این سازه‌ها و آهن‌ها را برش بزنند تا کار را برای آواربرداری سبک‌تر کنند که این تلاش‌ها در قسمت‌های دیگر ساختمان پلاسکو هم همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره اینکه آیا نیروهای امدادی توانسته‌اند به نتایجی در بخش موتورخانه ساختمان برسند، اظهار کرد: برخی از کسبه محل مناطقی را مطرح می‌کردند که اگر اینجا در حدود یکی دو متر حفاری شود، به زیر زمین ساختمان راه پیدا خواهیم کرد. در حضور آنها نه تنها دو متر بلکه نزدیک به پنج الی شش متر حفاری شد اما با بن‌بست‌ مواجه شدیم. در بررسی‌ها به مسیرهای جدیدی دست یافتیم که باید این مسیرها بررسی شود و در صورتی که به نتیجه نهایی برسیم، اقدام به حفاری خواهیم کرد.

 

 07:15/ فضا بازتر شد، آواربرداری سرعت گرفت

"فاجعه پلاسکو" به چهارمین روز خود رسیده و تلاش امدادگران برای آواربرداری همچنان ادامه دارد که به نظر می‌رسد امروز پیشرفت خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

نیروهای امدادی تا ساعت‌های پایانی روز گذشته و بامداد امروز آهن‌آلات و سازه‌های سنگین را با کمک کامیون‌ها از منتطقه حادثه خارج کرده‌اند تا بر خلاف روزهای گذشته امروز کار آواربرداری سرعت بیشتری به خود بگیرد. در حال حاضر نیروهای حاضر در صحنه توسط کامیون‌ها و با کمک بیل‌های مکانیکی در حال انتقال آوار، خاک، بتن و میلگرد‌ها هستند و فضا بازتر شده و همچنین بارگیری هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود تا روند آواربرداری تسریع شود.

8:13/ آغاز عملیات آواربرداری از جبهه‌غربی/امیدواریم امروز به پیکر شهدا برسیم

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به دسترسی به جبهه غربی ساختمان پلاسکو اظهار امیدواری کرد به پیکر شهدا و مفقودشده‌ها برسند.

سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 8 صبح شبکه خبر درباره آخرین وضعیت آواربرداری فاجعه پلاسکو اظهار کرد: کماکان عملیات آواربرداری از جبهه جنوبی و شرقی ادامه دارد. با انتقال سازه‌های سنگین که مانع آواربرداری شده بود روند پیشرفت کار سرعت بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نیروهای امداد و نجات از ساعت‌های ابتدایی بامداد امروز به جبهه غربی هم دسترسی پیدا کردند و با احتیاط و سرعت لازم در حال آواربرداری هستند تا به مفقود شده‌ها و پیکر شهدای این حادثه برسیم. همچنین دو دستگاه لودر هم اضافه شده تا روند آواربرداری تسریع شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی متذکر شد: لازم است از همه هموطنان عزیز که این چند روز با ابراز همدردی و همچنین تشکیل کمپین‌ها ما را دعا و یاری کردند تشکر ویژه‌ای داشته باشم. همچنین هیاتی از هموطنان عزیز با لباس‌های مشکی به محل حادثه آمدند و عزاداری کردند و رفتند که البته از هموطنان عزیز خواهش می‌کنم از چنین کارهایی خودداری کنند تا نیروهای امداد و نجات به کار خود ادامه دهند.

ملکی درباره میزان آوار برداشته شده در این چند روز نیز گفت: البته آواربرداری لحظه به لحظه ادامه دارد و برای تخمین میزان آواری که برداشته شده باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود. در حال حاضر 50 درصد آوارها جابجا شده‌اند که کار بسیار بزرگی انجام شده است.

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو در ادامه گفت: همچنین جرثقیل‌های بزرگ هم محل حادثه را ترک کرده‌اند و فقط لودرها، کامیون‌ها و تانکرها در محل هستند تا روند آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود.

ملکی در پایان اظهار امیدواری کرد که نیروهای امداد و نجات امروز به پیکر شهدا و مفقود شده‌ها دست پیدا کنند.

09:00/ بازار کویتی‌ها هنوز آسیب ندیده است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به محل حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، پس از گذشت چهار روز از حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو؛ ماموران آتش‌نشانی همچنان در حال تخلیه آوار باقی مانده از ساختمان پلاسکو هستند.

شواهد عینی نشان می‌دهد که قسمتی از ضلع شرقی ساختمان پلاسکو تا حدود زیادی تخلیه شده و ماشین‌های مکانیکی از قسمت شرق به غرب ساختمان در حال تخلیه آوار به‌جا مانده هستند.

بنا به گفته سخنگوی آتش‌نشانی به جز دو پیکری که روز قبل کشف شده است؛ هنوز هیچ پیکری از آتش‌نشانان مفقودی یافت نشده است.

شب گذشته ماموران آتش‌نشانی توانستند قسمتی از دیواره غربی ساختمان پلاسکو که روی آوار باقی مانده بود را تخلیه کنند و هم‌اکنون در حال تلاش برای تخریب باقی مانده این دیوار هستند.بازار کویتی‌ها که ساختمان مجاور غربی ساختمان پلاسکو است؛ هنوز آسیب جدی ندیده است.

 

10:14/ پیشنهاد دفن شهدای آتش‌نشان در قطعه شهدای منا

حجت الاسلام شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در جمع خبرنگاران گفت:‌ما تلاش می‌کنیم علاوه بر امکاناتی که خود سازمان آتش‌نشانی به شهدای آتش نشان ارائه خواهد داد ما هم در بنیاد شهید امکاناتی را در اختیار خانواده شهدای آتشن‌شان قرار خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد دادیم که شهدای آتش‌نشان در قطعه 50 بهشت زهرا که مربوط به شهدای منا است، دفن شوند، هرچند که خود آتش‌نشان‌ها قطعه مجزایی برای دفن آتش‌نشانان فوت شده دارند.

10:02/ کشف یک کپسول آتش‌نشانی و یک ماسک در زیر آوار پلاسکو

مستقر در محل حادثه پلاسکو، آتش نشانان دقایقی قبل یک کپسول آتش نشانی و یک ماسک در ضلع غربی مجاور پاساژ کویتی ها پیدا کردند.

گفتنی است عملیات آواربررداری همچنان در روز چهارم حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو ادامه دارد و تا کنون پیکر دو شهید آتش‌نشان از زیر آوار بیرون آمده است.

 

منبع: ایرنا