گیر کردن مسافران در بهمن
به اعتقاد رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، باید به جای بزرگ کردن این اتفاق، به نکات مثبت توجه کرد:«این تعداد ماشین و امکان تردد نداشتن آنها، کاملاً طبیعی است. نباید یک حادثه بزرگ از آن بسازیم. »

نباید از بهمن حادثه بزرگ بسازیم

 نزدیک به سه هزار تخته پتو، ۴۵۰۰ بسته غذایی و ۹۰۰ قوطی انواع کنسرو  برای گرفتاران در برف توزیع شده است. 5320 نفر به صورت اضطراری و 400 نفر نیز در مجموعه تفریحی صنعت نفت در آبعلی اسکان داده شده‌اند.

 در روزهای عادی از جاده هراز و فیروزکوه روزی 7، 8 هزار خودرو تردد می‌کند، پس بعید نیست 2، 3 هزار ماشین در برف مانده باشند.

«ساعت 2 ظهر از ترمینال تهران به سمت بابل حرکت کردم. چون حدس می‌زدم جاده برفی و خطرناک باشد، با ماشین شخصی نیامدم. حتی از راننده‌های کامیون داخل جاده خبر گرفتیم و گفتند هراز بسته، اما فیروزکوه باز است. تقریباً از ساعت 5 عصر ترافیک نفسگیر شروع شد و 16 ساعت گیر کردیم.» محمد‌حسین آجورلو یکی از مسافرانی که آخر هفته پیش درجاده فیروزکوه گرفتار شده بود، چنین برای «ایران» روایت می‌کند و ادامه می‌دهد:«عجیب‌ترین مسأله این بود که هیچ کس سر جاده، جلوی ماشین‌هایی را که زنجیر چرخ نداشتند، نمی‌گرفت. درست است مردم باید سوخت کافی و لباس گرم همراه داشته باشند، ولی هیچ کس تصور نمی‌کرد 24 ساعت این مشکل طول بکشد. کار خیلی پیچیده‌ای نیست که اعلام کنند جاده بسته است، اما حتی راننده‌های اتوبوس و کامیون که باید زود‌تر مطلع شوند، هیچ کدام هیچ خبری نداشتند.» جاده و ماشین‌های پوشیده از برف، چهره مأمور پلیس با صورت یخ زده و تصاویری با فصل اشتراک سرما و حادثه، راوی وضعیت جاده‌های تهران به شمال در آخر هفته سرد کشور بود. روزنامه ایران  برای روشن شدن ابعاد این ماجرا، با داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت‌و‌گو کرده است.

 

خودروهای بدون زنجیر چرخ

 کشاورزیان، روایتش را از وضعیت اخیر راه‌ها چنین شروع می‌کند:«خوشبختانه ما در روزهای گذشته شاهد برف خوبی در کشور بودیم. در اکثر استان‌ها بارش برف اتفاق افتاد. همکاران‌مان در ادارات راهداری و شهرداری نیز تلاش کردند تا با امکاناتی که در اختیار دارند، از طریق پاک‌سازی و نمک پاشی راه‌ها را باز نگه دارند.»

 او با تأکید بر رعایت نکردن ایمنی توسط رانندگان ادامه می‌دهد:«طبیعی است در شرایطی که شاهد بارش سنگین برف هستیم، در حمل و نقل وقفه‌ای به وجود آید. علی الخصوص وقتی رانندگان دقت نکنند و بدون زنجیر چرخ وارد مسیر شوند. وقتی حتی یک راننده بدون زنجیر چرخ بلغزد، دیگر همه ماشین‌ها هم زنجیر داشته باشند، بی‌فایده است. دیشب شاهد بودیم که اکثریت زنجیر چرخ نداشتند یا عده‌ای هم داشتند و نتوانستند از آن استفاده کنند. همین مسأله باعث می‌شود با توقف در حرکت خودروها ترافیک بیشتر شود. با تلاش همکاران‌مان در هلال احمر، فرمانداری و دیگر بخش‌ها، افراد داخل شهر سکونت داده شدند و به خاطر بسته شدن راه، تلفاتی نداشتیم.»

 

بهمن ‌جان چند شهروند را گرفت

 اما در گرفتاری‌های برفی آخر هفته، 3 نفر نیز جان باخته‌اند.  و بر اساس برخی گزارش‌ها چند نفر هم ناپدید شده‌اند.کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره می‌گوید:«غروب پنجشنبه در هراز شاهد بهمن سنگینی بودیم، آن هم در منطقه‌ای که هرگز در دهه‌های اخیر سابقه سقوط بهمن وجود نداشت.تعداد زیادی از مردم گرفتار شدند و یکی از همکاران ما نیز مرحوم شد. همکاران ما در تلاشند مسیر را پاک‌سازی کنند و ماشین‌های زیر بهمن را نجات دهند. امیدواریم و در تلاشیم تعداد تلفات بالا نرود.»

 او درباره تعداد ماشین‌های گرفتار در جاده نیز می‌گوید:«تعداد دقیق را که کسی نمی‌تواند بشمارد. در روزهای عادی از جاده هراز و فیروزکوه روزی 7، 8 هزار خودرو تردد می‌کند، پس بعید نیست 2، 3 هزار ماشین در برف مانده باشند. این عدد کاملاً طبیعی است.»

به اعتقاد رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، باید به جای بزرگ کردن این اتفاق، به نکات مثبت توجه کرد:«این تعداد ماشین و امکان تردد نداشتن آنها، کاملاً طبیعی است. نباید یک حادثه بزرگ از آن بسازیم. به جای نکات منفی، به این نکته مثبت بپردازیم که در شرایط نیاز جدی مردم برای تأمین آب، شاهد نزولات جوی زیادی بودیم که به حل این مشکل کمک می‌کند.»

 کشاورزیان به انتقاد نبستن جاده‌ها نیز چنین پاسخ می‌دهد:«راه‌ها را بستند. مثلاً راه هراز از شب قبل بهمن تا صبح آن بسته بود. ولی وقتی شرایط بهتر شد، با هماهنگی پلیس اجازه عبور دادند. در هیچ کشوری این‌طور نیست که بخواهیم راه را ببندیم. تنها باید تأکید شود در شرایط برف سنگین، هیچ کس نباید بدون زنجیر چرخ حرکت کند. نباید بگویند  چیزی برای خوردن و سوخت نداریم. شاید تنها 10 درصد مردم زنجیر چرخ داشتند. با این وضعیت رانندگی، قطعاً تصادف پیش می‌آید و راه‌ها بسته می‌شود. بستن چندین ساعته جاده‌ها توسط سازمان به جای رعایت مسائل اولیه ایمنی، اصلاً صحیح نیست.»

 

منبع: ایران