جلیلی و بقایی هم راه خود را جدا كردند
پیش‌بینی‌ها همان بود كه تصور می‌شد؛ جبهه پایداری و سعید جلیلی راه خود را از «جمنا» (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) جدا كردند. با وجود اینكه نام جلیلی در بین نامزدها طرح شده بود؛ اما...

هنوز نامزد نهایی انتخاب نشده

 پیش‌بینی‌ها همان بود كه تصور می‌شد؛ جبهه پایداری و سعید جلیلی راه خود را از «جمنا» (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) جدا كردند. با وجود اینكه نام جلیلی در بین نامزدها طرح شده بود؛ اما نه خودش آمده بود و نه كسی از اعضای پایداری. پایداری‌ها گلایه هم كرده بودند كه چرا نام دو عضوشان در فهرست نامزدهای جمنا گذاشته شده است.

 آقاتهرانی، دبیر کل جبهه پایداری، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ما کار خودمان را خواهیم کرد و جمنا هم تلاش‌شان را می‌کنند. ان‌شاالله که نتایج مثبتی برای همه داشته باشد و سودش برای همه باشد». صادق محصولی، عضو شورای مركزی جبهه پایداری هم درباره انتساب دو نامزد جمنا به جبهه پایداری گفت: «جبهه پایداری نامزدی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) معرفی نکرده است و انتساب دو نامزد به جبهه پایداری در رسانه‌ها جای تعجب و گلایه دارد».

 پایداری‌ها طبق معمول می‌روند تا با گزینه اصلح خود بازگردند،‌ گزینه‌ای كه به احتمال زیاد همان سعید جلیلی است.در مجمع پنجشنبه قرار بود اصولگرایان به ١٠ نفر برسد که نرسیدند؛ تعدادی مانند باهنر، چمران، وحیددستجردی و حدادعادل انصراف دادند و در نهایت ٢١ نفر انتخاب شدند تا در نشست‌های بعدی به تعداد كمتری برسند.

 مرضیه وحید‌‌دستجردی، سخنگوی جمنا، گفته قرار است در نهایت در سومین مجمع عمومی فرد نهایی معرفی شود.اسامی ٢١ نفری كه قرار است برای رقابت به دور بعدی بروند، عبارت است از ١. مهرداد بذرپاش (جبهه یکتا)٢. سعید جلیلی (جبهه پایداری) ٣. حمیدرضا حاجی‌بابایی (جبهه یکتا). ٤محمد خوش‌چهره (مستقل) مسعود زریبافان (جبهه یکتا) ٦. عزت‌الله ضرغامی (مستقل) ٧. محمد عباسی (جبهه یکتا) ٨. ابراهیم عزیزی (جبهه یکتا) ٩. پرویز فتاح (جبهه پایداری)١٠. محسن رضایی (مستقل) ١١. ابراهیم رئیسی (جامعه روحانیت مبارز) ١٢. علیرضا زاکانی (جمعیت رهپویان انقلاب) ١٣. علیرضا زالی (مستقل) ١٤. مهدی زاهدی (جبهه یکتا) ١٥. محمدباقر قالیباف (جمعیت پیشرفت و عدالت) ١٦. رستم قاسمی (جبهه یکتا) ١٧. قدیری‌ابیانه (مستقل) ١٨. شاهین محمد‌صادقی (مستقل) ١٩. علی نیکزاد (مستقل) ٢٠. مصطفی میرسلیم (مؤتلفه) ٢١. مصباحی‌مقدم (جامعه روحانیت مبارز). خاستگاه نامزدها نشان می‌دهد سهم جبهه نوپای یكتا كه دو سال قبل از وزرای سابق احمدی‌نژاد تشكیل شد، بیش از دیگر جریان‌های اصولگراست.

 

برائت از «جمنا»

 دیروز شایعه‌ای هم مطرح شد كه اصولگرایان به ابراهیم رئیسی رسیده‌اند؛ اما خوراكیان، رئیس دفتر تولیت آستان قدس رضوی، گفت: «آیت‌الله رئیسی عمل به حکم هفت‌بندی رهبر معظم انقلاب و خدمت به محرومین را بالاترین افتخار خود می‌دانند. ایشان با صراحت اشاره کردند که خدمت به حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام، نیازمندان، زوار و مجاوران حضرتشان را والاترین مقام و توفیق می‌دانند. آیت‌الله رئیسی ضمن ارج‌نهادن به ابراز محبت گروه‌های مختلف از مردم و نخبگان تأکید داشتند که اهتمام ایشان به اجرای مأموریت‌های محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در این آستان رفیع است».

 با این وصف اسم رئیسی باید از میان ٢١ نامزد موجود خط بخورد. نام پرویز فتاح هم در میان ٢١ نامزد دیده می‎شد، او هم اعلام كرده ‌است تمایلی به آمدن ندارد، پس نام او هم باید خط بخورد. روابط عمومی کمیته امداد در اطلاعیه‌ای غیرمستقیم اعلام كرد فتاح تمایلی به نامزدی ندارد و بنایش این است كه در همان كمیته امداد مشغول خدمت باشد. درباره وابستگی سیاسی و جناحی فتاح هم در این اطلاعیه آمده است: «همچنین ضمن احترام به جبهه‌ها و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی فعال در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یادآوری می‌نماید مهندس سیدپرویز فتاح هیچ‌گونه عضویت و وابستگی به گروه‌ها و جریانات سیاسی ندارند».

 

نامزد اصلحی كه غایب بود

 هنوز نامزد نهایی انتخاب نشده، هر دسته و گروهی سعی دارد نامزد خودش را اصلح جلوه دهد؛ برای مثال دیروز درحالی‌كه شایعه شده بود اصولگرایان به نام حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رسیده‌اند، بادامچیان مدعی شده میرسلیم نسبت به دیگر گزینه‌های اصولگرایان اصلح است. «از نظر ما میرسلیم از همه جهات بر گزینه‌های دیگر که البته همگی شاخص و خوب هستند، اصلح است که چنانچه در جدول شاخص‌ها قرار گیرد، به‌عنوان اصلح شناخته می‌شود». نامزد اصلح مؤتلفه البته خودش پنجشنبه در نشست جمنا حضور نداشت و بادامچیان درباره این حضورنداشتن گفت: «ایشان امروز در سفر هستند و نتوانستند حضور پیدا کنند». او در پاسخ به اینکه اگر گزینه واحد جبهه مردمی فردی جز گزینه مؤتلفه برای انتخابات باشد، حزب مؤتلفه تبعیت می‌کند یا نه، گفت: «درحال‌حاضر در ابتدای مسیر انتخاب قرار داریم و امیدواریم در نهایت اصلح افراد انتخاب شود».

 

نیامدم كه با یك فشفشه و ترقه در بروم/ به مردم می‌گویند پوپول

 پنجشنبه یكی از سیاسی‌ترین روزهای پایتخت در ماه‌های اخیر بود؛ هم‌زمان با كنگره جمنا، حمید بقایی، نامزد احمدی‌نژادی‌ها هم سخنرانی داشت. به گزارش دولت بهار حمید بقایی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦، در جمع حامیانش گفته است به‌دلیل وضعیت كشور و جو ناامیدی قصد ورود به انتخابات را دارد.

  درباره سابقه بازداشت و زندانش هم گفته است: «با خودم حساب و کتاب کردم و گفتم بسم‌الله، می‌روم در صحنه. همه مشکلات را هم می‌دانم. خدا را شاکرم که بنده را با کیسه معمولی کیسه نکشیدند، بلکه با سنگ پا من را کیسه کشیدند! یعنی دیگر به جای ذره‌بین با میکروسکوپ در تمام زندگی من و طایفه‌ام وارد شده‌اند. من اینجا اعلام می‌کنم حضرت عباسی نصف این ذره‌بین را در زندگی هر کسی می‌انداختند، چه چیزهایی که از تویش درنمی‌آمد! گفتم خب، تکلیف‌مان را انجام می‌دهیم و می‌رویم جلو، و قطعا موفق می‌شویم. اگر از الان بخواهیم حالت نگرانی داشته باشیم، کار پیش نمی‌رود».

  خودش را با طارق‌ بن زیاد مقایسه كرده و گفته ‌است: «حتما شنیده‌اید و آقایان علما بیشتر واردند، وقتی طارق بن زیاد نیروهایش را در اسپانیای امروزی و اندلس آن روز پیاده کرد، کشتی‌هایش را آتش زد و گفت پشت سر دریاست و روبه‌رو دشمن. اگر بجنگیم یا شکست می‌خوریم یا پیروز می‌شویم؛ اما اگر عقب‌نشینی کنیم، قطعا غرق می‌شویم. ما هم می‌رویم و عقب‌نشینی هم نداریم، توکل بر خدا. من که در این سال‌های اخیر خیلی قدرت خدا را حس کردم. به همین خاطر آمدیم و هستیم».بقایی گفته ‌است: «فرمودند چه گفتمانی را می‌خواهید دنبال کنید؟ من فکر می‌کنم اساسا یک گفتمان بیشتر وجود ندارد.

 اصلا راه دیگری وجود ندارد. کاری که آقای احمدی‌نژاد در دولت‌های گذشته انجام می‌دادند، بینی و بین‌الله رقیبی دارد؟ آلترناتیوی وجود دارد؟ اینهایی که علیه دولت قبل ادعاها می‌کردند که خودشان خراب کردند. عاقبت‌بخیری این است که خدا این لیاقت را به کسی بدهد تا راه آقای احمدی‌نژاد را ادامه دهد. من آماده‌ام و تا آخرش هستم. ما آمدیم بمانیم و نیامدیم که با یک فشفشه و دوتا ترقه دَر برویم، ما هستیم.

 برای چه نباید باشیم؟!او درباره پوپولیست‌خواندن احمدی‌نژاد و جامعه‌شناسی طبقه رأی‌دهنده به حامیانش هم گفته است: «یک توهین بزرگ به مردم می‌کنند، به مردم می‌گویند پوپول! بررسی کنید، اینها فقط رأی پوپول‌ها را می‌خواهند و بس». حرف‌های جالب دیگری هم زده است مثلا گفته: «مشکلات ‌حل‌شدنی است. سال ٨٤ که آقای احمدی‌نژاد تشریف آوردند، مشکلات فراوانی وجود داشت، دیدید که خیلی‌هایش حل شد و جلو رفت». یا مثلا گفته است: «من سیاستم دعوا با هیچ گروهی نیست. نمی‌خواهیم بایستیم و جواب این و آن را بدهیم».

 

روایت باهنر از نامزدی بقایی

 دیروز محمدرضا باهنر، دبیر کل جبهه پیروان خط امام هم كه در نشست جمنا حاضر بود، درباره اعلام کاندیداتوری بقایی گفت: «من وارد این بحث‌ها نمی‌شوم، از خودش بپرسید، کجاست؟ بعضی‌ها آهن هستند و آهن‌ربا می‌تواند جذب‌شان کند، بعضی‌ها چیز دیگری هستند و آهن‌ربا نمی‌تواند جذب‌شان کند». مهدی زاهدی، وزیر سابق احمدی‌نژاد، هم روز گذشته درباره‌ آمدن بقایی به خبرآنلاین گفت: «آقای احمدی‌نژاد چند روز قبل اطلاعیه منتشر کردند و گفتند در این انتخابات به‌هیچ‌عنوان شرکت نمی‌کند و از کسی هم حمایت نمی‌کند.

 آقای بقایی هم مستقل آمده است. البته ممکن است مشورت کرده باشد؛ اما آقای احمدی‌نژاد کسی نیست که اگر کسی با او مشورت کند، او را نهی کند». این حامی احمدی‌نژاد گفته است: «من شک نداشتم که اگر آقای احمدی‌نژاد در این دوره می‌توانست بیاید، بدون تبلیغات رأی بالایی را داشت؛ اما اینکه همه دنبال سبد رأی آقای احمدی‌نژاد هستند، شاید واژه همه درست نباشد؛ اما کسانی که با ایشان کار کرده‌اند شاید چنین توقعی داشته باشند؛ اما با اطلاعیه‌ای که ایشان دادند فکر می‌کنم به همین موضوع پاسخ دادند که این افراد برای کمک‌گرفتن خیلی به سراغ ایشان نروند و موضوع را به مردم واگذار کنند و به نظر من این کار ایشان، کار خوبی بود».

 

منبع: روزنامه شرق