روحانی لبخند زد و رئیسی شعار داد
 امروز تنها رای دهندگان سال 92 به روحانی خواهان حضور مجدد او بر صندلی ریاست جمهوری نیستند بلکه حتی کسانی هم که به روحانی در دوره قبل رای نداده بودند از او دعوت می‌کنند. 

پرونده اجرایی رئیسی قابل دفاع نیست 

محمود میرلوحی نوشت: روز گذشته حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید مصمم و مسرور پای در ره خیابان فاطمی گذاشت و درحالی که انگشتانش را به نشانه پیروزی نشان می‌داد، یکه و تنها وارد ساختمان وزارت کشور شد تا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کند. چندی بعد ابراهیم رئیسی، تولیت فعلی آستان قدس رضوی در محل ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مستقر شد، درحالی که مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد و نادر طالب زاده عضو جبهه پایداری به مشایعت او می‌پرداختند. علی‌رغم روحانی که با اعتماد به نفس و مصمم به ایراد سخنرانی پرداخت، رئیسی در نطق خود ، گزاره‌هایی شعارگونه را تبیین کرد.من علت لبخند مشفقانه رئیس‌جمهور را در این مهم می‌دانم که حسن روحانی می‌پندارد که پس از گذشت 4 سال از زمان تصدی‌گری‌اش بر قوه مجریه، بیشتر وعده‌هایی که به مردم داده بود، جامه عمل پوشانده و توانسته است در عرصه‌های گوناگون موفقیت‌هایی را به دست آورد.

 او همواره اعلام کرده و نشان داده است که مبنای فعالیتش عقلانیت است و حرکتش بر روی ریل تدبیر با کمک کارشناسان و نخبگان کشور است. برهمین اساس حسن روحانی انگشت اشاره‌اش را به جوهر آبی آغشته کرد تا نشان دهد چنته‌ای پر در اختیار دارد. به نظر می رسد در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، مسائل بین‌الملل، امنیت و حقوق شهروندی اگرچه وی به هدف غائی دست نیافته اما توانسته در بسیاری از آنها تغییراتی فراتر از حد انتظار ایجاد کند. طبیعی است که امروز حسن روحانی به واسطه پشتوانه مردمی دلگرم شود و مطالبه عمومی مبنی بر حضور در رینگ انتخابات باعث فزونی یافتن اعتماد به نفس اش شود.

 از سوی دیگر امروز تنها رای دهندگان سال 92 به روحانی خواهان حضور مجدد او بر صندلی ریاست جمهوری نیستند بلکه حتی کسانی هم که به روحانی در دوره قبل رای نداده بودند از او دعوت می‌کنند. ضمن آنکه ، در کشور ما مرسوم بوده است که همواره افراد طی دو دوره، سکان اجرایی کشور را به دست بگیرند. از همین روی اگر کسی بخواهد در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فعالیتی را به نتیجه برساند، به تولید گفتمان و تئوری بپردازد و اقداماتش را تبدیل به لایحه کند و آن را به تصویب برساند و در نهایت هم جامه عمل به آن بپوشاند، به یک مدت زمان 8 ساله نیاز دارد.

 

آقای رئیس‌جمهور سال 92 وعده حصول برجام و حل و فصل پرونده هسته‌ای را داد.

پس از گذشت مذاکراتی سخت، برجام به ثمر رسید و آثارش به تدریج درحال هویدا شدن است. اگر در همین مقطع کنونی این موضوع رها شود به شدت آسیب پذیر است و می‌تواند به وسیله رقبای دولت به ورطه نابودی کشیده شود. به همین دلیل است که می‌گوییم روحانی باید دو دوره‌ای شود. خود روحانی هم احساس می‌کند که اگر در 4 سال بعدی هم خود سکاندار دستگاه اجرایی باشد، برجام نمود بیشتری خواهد یافت و آثار آن به طور کامل مبرهن می‌شود. مهار تورم هم مسئله‌ای است که توانسته لبخند را بر لبان رئیس‌جمهوری بنشاند.

 دولت دکتر روحانی با تلاش و ممارست‌های فراوان تورم 46 درصدی را به عدد 8 درصد رساند. هم اکنون اگر شخصی دیگر بیاید به جای آقای روحانی ،یک بار دیگر فضای اقتصادی کشور را شوکی دربرمی‌گیرد. هنوز شوک‌ها ماهانه، هفتگی و حتی روزانه‌ای که در دوران 8 سال حکومت دولت‌های نهم و دهم به بدنه اقتصادی کشور وارد می‌شد را فراموش نکرده‌ایم.

در طرف دیگر اما آقای رئیسی قرار دارد که به دلیل عدم برخورداری از پشتوانه کار اجرایی کارنامه قابل دفاعی ندارد و از همین روی از سر اضطرار به کلی گویی و بیان شعارهای تکراری روی آورده است.

 من با تمام احترامی که برای آقای رئیسی قائل هستم احساس می‌کنم که ایشان دارای چهره خاص است چرا که برگ به برگ کارنامه کاری او حاکی از فعالیت‌هایش در دستگاه قضایی است و در مقایسه با رئیس دولت تدبیر و امید نه در حوزه اقتصادی، نه در حوزه فکر و فرهنگ و هنر و نه در عرصه حقوق شهروندی دغدغه اکثریت جامعه را ندارد. برای همین می‌توان به معنای لبخند رضایت آقای دکتر روحانی و چهره عادی از حالت آقای رئیسی پی برد.

 

منبع: آفتاب یزد