رئیسی: فرهنگیان نباید دغدغه داشته باشند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم توجه به وضعیت معیشتی فرهنگیان تاکید کرد و گفت: کسوت تعلیم و تربیت و استادی قداستی دارد که نباید اجازه دهیم شاگردش او را در شغل دیگری ببینید.


خبرگزاری ایلنا: حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در اجتماع بزرگ فرهنگیان حامی خود با تقدیر و تشکر از فرهنگیان و معلمان فرهیخته، همزمانی و تقارن این مراسم را با شب میلاد حضرت ولیعصر (عج) گرامیداشت و گفت: بهترین حال در این عالم حال ظهور حجت خدا، حال عبادت و بندگی، حال خدمت به خلایق، حال دوری از هرگونه استکبار، حال دوری از خودخواهی و خودبینی و حال شکل دادن جامعه‌ای براساس آموزه‌های دینی، حال نبودن انسان محروم و بی نوا و زندگی توام با مشکل و کاستی است.

او گفت: حال منتظران واقعی حالتی است که انسان منتظر فرج او را در رشد یافتن و شکل دادن جامعه‌ای رشد یافته می‌بیند. این جامعه به لطف خدا در سال ۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی و حضور مردم گام نخست که نفی استبداد و شکل دادن جامعه‌ای بر اساس احکام الهی بود، را پشت سر گذاشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به سفر خود به افریقا اشاره کرد و گفت: یکی از دوستان آقای نلسون ماندلا به بنده گفت که تمام قوانین اساسی کشورهای جهان را بررسی کردم و هیچ قانونی بهتر از قانون جمهوری اسلامی ایران نیافتم. چراکه هم آرمان‌های الهی و هم رای مردم مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داد: در قرآن احکامی داریم که بر بایدها و نبایدها اشاره می‌کند و در کنار آن اهدافی داریم که بر شکل دادن فرد و جامعه براساس آموزش و پرورش الهی دلالت دارد. امروز متکفل شکل دادن این غایت، مجموعه آموزش و پرورش کشور است. تربیت از قدیم الایام همیشه موردنظر دانشمندان این علم بوده و معنای تربیت برای یک انسان سالک این است که تمام تمایلات عالی در او به وجود آید.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: این فرهنگی عزیز ما که هر کسب و کاری را پشت سرگذاشته و تربیت آینده سازان را به هر کسبی ترجیح داده باید به شکل قانونمند هدایت کرد و در جهت اینکه  زندگی او بدون مشکل در جایگاه و شان یک فرهنگی باشد، باید اقدام کرد. دولت باید وجهه همت خود را در این زمینه به کار بگیرد که فرهنگیان دغدغه‌های معیشتی نداشته باشند. اینکه دغدغه‌های فرهنگیان همان مسائلی باشد که ۳۸ سال پیش داشته، زیبنده نیست.

او بر اهمیت عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: نباید افرادی بخاطر زندگی در مناطق محروم از عدالت آموزشی محروم بمانند. در همه جوامع برای فرهنگیان، فرهیختگان و تربیت آینده‌سازانش برنامه‌ریزی می‌کنند چه برسد به اینکه افراد خاصی صندوقی که از آن فرهنگیان است را از آن خود کنند.

رییسی با بیان اینکه در شان فرهنگی ما نیست که از نظر معیشت به جایی برسد که به دنبال شغل دوم برود، اظهار کرد: کسوت تعلیم و تربیت و استادی قداستی دارد که نباید اجازه دهیم شاگردش او را در شغل دیگری ببینید. ما معتقدیم در دولت کار و کرامت قبل از هرچیز حفظ کرامت فرهنگیان اولویت دارد. این کرامت هم امری مستحب نیست. این متن فقه ماست که شغل و مسکن و حقوق در شان افراد به آنها تعلق گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد‌: آموزش دین به ما این است که اجازه ندهید کرامت، منزلت و جایگاه کسی تحقیر شود. ما معتقدیم حفظ کرامت و شان هر فرد، وظیفه ماست. امروز سخن از حرف و حرف درمانی سپری شده و میدان، میدان اقدام و عمل است. باید فرهنگیان احساس کنند اتفاقی درحال رخ دادن است. اگر اتفاقی نیافتد، فایده ندارد.

او بر ضرورت نظرخواهی از فرهنگیان در تحولات فرهنگی تاکید کرد و افزود: یکی از صاحب‌نظران در تهیه کتب درسی و تحولات آموزشی خود فرهنگیان است و بدون درنظرگرفتن خود فرهنگیان و پیشکسوت این عرصه نمی‌توان کاری کرد.

رییسی به سند ۲۰۳۰ نیز اشاره کرد و گفت: این سند کجا تصمیم گیری شده؟ ما در کشور یک فرآیندی داریم. این سند باید به شورایعالی انقلاب فرهنگی برود. با این که ما یک سند ملی و بومی داریم اما ناگهان سند ۲۰۳۰ می‌آید. آیا این سند بومی سازی شده و با سند ملی ما همخوانی دارد؟! اینکه یکباره سندی از خارج بیاید که با سند ملی و بومی و مصوب ما مغایرت داشته باشد، درست نیست. اینکه سند مصوب آموزش و پرورش را در گروی سندی بگذاریم، درست نیست.

او ادامه داد: این اتفاق مثل رونمایی از حقوق شهروندی است. حقوق شهروندی یعنی اینکه یک بیکار از بیکاری خجالت نکشد. یعنی شهروندی که در سفره غذا ندارد، غذا داشته باشد و وقتی یک فرهنگی می‌خواهد دخترش را عروس کند، برای تهیه جهیزیه دچار مشکل نباشد. امروز میدان، میدان حرف نیست. امروز نوبت اقدام و عمل است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: ما به عنوان یک وظیفه بعد از ۳۸ سال رشادت و عزت آفرینی که ثمره خون شهدا و جانبازانی است که هنوز روی تخت هستند، وظیفه داریم. آنچه امروز هست با وضعیتی که باید باشد، فاصله دارد. یک زمانی می‌گویند وضعیت جنگی است و اوضاع خوب نیست اما یک زمانی هست مردم با نداری می‌سازند اما از تبعیض خسته‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بیکاری، فقر و فساد اداری زیبنده نظام اسلامی نیست و همه آنها را قابل رفع می‌دانیم، اظهار کرد: معتقدیم نه تحمل گذشته، نه بازگشت به عقب؛ بلکه تغییر به نفع مردم. بسیاری از این ساختارهای فسادآور قابل اصلاح است. مردم تحمل این اخبار از فساد و اختلاس را ندارند. دولت به مردم اعلام کند یک ساختار فسادزا را اصلاح کردیم یا اینکه بگوییم با فلان مفسد برخورد کردیم. اما اینکه بگوییم لیست را به قوه قضاییه داده‌ایم و قوه قضاییه بگوید هنوز لیستی نرسیده، درست نیست.

او با بیان اینکه ما قانون در مورد اصلاح نظام اداری کم نداریم، گفت: امروز مسئله کشور، مسئله کمبود منابع، کمبود آب، کمبود نقدینگی و کمبود حقوق شهروندی نیست بلکه مشکل ما مدیریت اجرایی در کشور است.

منبع: ایلنا