حامیان احمدی نژاد، مردان امروز رئیسی
وقتی برای چندمین‌بار ابراهیم رئیسی با عصبانیت به حسن روحانی گفت یك بار برای همیشه با محمود احمدی‌نژاد مناظره كن و قال قضیه را بكن، روحانی پاسخی به او داد كه شاید كمتر كسی به آن توجه كرده بود.

همه مردان رئیسی

وقتی برای چندمین‌بار ابراهیم رئیسی با عصبانیت به حسن روحانی گفت یك بار برای همیشه با محمود احمدی‌نژاد مناظره كن و قال قضیه را بكن، روحانی پاسخی به او داد كه شاید كمتر كسی به آن توجه كرده بود. روحانی گفت ما با شما مناظره می‌كنیم كه همه مردان دولت سابق را در ستاد خود دارید. حق با روحانی است. همه اصولگرایان به سمت رئیسی كوچیده‌اند؛ به‌ویژه همه یاران سابق و وزرای محمود احمدی‌نژاد.

نتیجه رقابت درون‌جناحی بین قالیباف، تا این لحظه چند- هیچ به نفع رئیسی است. تا جایی كه حتی محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی‌نژاد و عضو جمنا گفته است، احتمالا قالیباف معاون رئیسی می‌شود. به نظر می‌رسد آنها از هم‌اكنون همه‌چیز را تقسیم كرده‌اند. رئیسی، رئیس دولت و شهردار تهران زیردستش. شاید برای همین است كه هیچ اصولگرایی این روزها سمت قالیباف نمی‌رود. او خودش است و مردان شهرداری‌اش. پس در دولت احتمالی اصولگرا تنها سهمی كه به او خواهد رسید، نهایتا همان معاون‌اولی است. شاید سرّ كوچ همه اصولگرایان به سمت رئیسی همین است. بودن در كنار قالیباف غنیمتی نصیب كسی نمی‌كند. برخلاف قالیباف، اما مردان دور و بر رئیسی بسیارند. جالب اینكه برخی‌شان مانند رسایی یا پناهیان چندان میانه خوبی هم با قالیباف ندارند.

حمید رسایی

رسایی اصولگرای تندرو مخالف دولت فعلی، از حامیان احمدی‌نژاد بود. كسی كه در انتخابات مجلس، دور اول رد صلاحیت شد و بعد از آن به گفته خودش به كاشت كدو رو آورد، اما در انتخابات میان‌دوره‌ای از اصفهان نامزد شد، تأیید صلاحیتش را گرفت و كنار كشید. او سال گذشته در سایت خود، درباره قالیباف نوشت: «قالیباف درحالی برجام را موفقیت‌آمیز دانسته که رهبرانقلاب در نامه موافقت مشروط، آن را پرابهام، دارای ضعف ساختار در رفع تحریم‌ها، با امکان واردآمدن خسارت بزرگ برای حال و آینده کشور دانسته است». رسایی معتقد بود كه قالیباف با دولت روحانی همراه است و نوشته بود كه راز همراهی قالیباف با دولت را باید در واگذاری‌های نجومی جست‌وجو كرد. او ١١ اردیبهشت در گردهمایی ستادهای مرکزی و شهرستانی ابراهیم رئیسی در مسجد اعظم شهركرد، سخنرانی كرده است.

سعید جلیلی

او نخستین كسی بود كه حمایتش از رئیسی را علنی كرد. مسئول پرونده هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد، بعد از انتشار بیانیه انصرافش از شركت در انتخابات به دیدار رئیسی رفت. او تا این لحظه بیشتر از دیگر اصولگرایان در حمایت از رئیسی سفر و سخنرانی كرده است. در قزوین، همدان، خوزستان و دانشگاه امیركبیر به عنوان مدافع رئیسی حضور یافته است. یك نكته جالب این است كه حامیان رئیسی علاقه زیادی به حضور در مساجد اعظم دارند. هم رسایی در مسجد اعظم شهركرد سخنرانی كرده و هم جلیلی در مسجد اعظم اهواز. گویا در این دو شهر مسجد اعظم در اختیار جریان اصولگراست. البته در همیشه بر روی یك پاشنه نمی‌چرخد؛ مثلا اگر این دو نفر به اصفهان بروند، یحتمل باید در مسجد سید سخنرانی می‌كنند. مسجد اعظم اصفهان از قدیم پایگاه خط امامی‌ها و جناح چپ، به‌ویژه حامیان آیت‌الله طاهری بوده است.

نیكزاد

علی نیكزاد، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی است. او از وزرای نزدیك و كلیدی احمدی‌نژاد بود و سال ٩٢ به همراه احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام مشایی به وزارت كشور رفت. نیكزاد، وزیر مسكن، راه و شهرسازی احمدی‌نژاد بود كه پروژه مسكن مهر ذیل سیاست‌های وزارتخانه او كلید خورد. همان پروژه‌ای كه هم‌اكنون ابراهیم رئیسی هم به‌شدت از آن دفاع می‌كند. بعید نیست نیكزاد در دولت احتمالی رئیسی هم مسئولیت ادامه پروژه مسكن مهر را عهده‌دار شود.

عزت‌الله ضرغامی و بذرپاش

ماجرای «عزت‌الله ضرغامی» در میان حامیان رئیسی از همه عجیب‌تر و جالب‌تر است. او تنها فردی بود كه بعد از اعلام استقلال رئیسی از جمنا و فراجناحی‌خواندن خود، نامه‌ای نوشت و خواستار كنارگذاشتن او از فهرست منتخبان جمنا شد. رئیس اسبق سازمان صداوسیما که خود از گزینه‌های کاندیداتوری جبهه مردمی در انتخابات پیش‌رو بود، در نامه خود نوشته بود: چون رئیسی نمی‌خواهد زیر چتر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار بگیرد بهتر است نامش از فهرست پنج کاندیدای نهایی جمنا کنار گذاشته شود و به جای او و فتاح كه كنار كشیده، حاج‌بابایی و علی نیکزاد جایگزین شوند. او تأكید كرده بود كه عمل‌کردن خلاف این رویه، مغایر آیین‌نامه‌ صریح جمناست که مورد پیمان همه اعضا بوده است، اما اخیرا اعلام شده كه ضرغامی هم به حامیان رئیسی پیوسته است. رئیس ستاد انتخابات رئیسی در زنجان، ١٣ اردیبهشت گفت بذرپاش و ضرغامی در حمایت از رئیسی به زنجان سفر می‌کنند.

البته ١٣ اردیبهشت گذشت، رئیسی هم به زنجان سفر كرد و این دو نفر حتی اگر همراه رئیسی هم رفته بودند، خبری از سخنرانی‌شان مخابره نشد. به جایش بذرپاش روز گذشته (٢٣ اردیبهشت) قرار بود در بندرعباس به نفع رئیسی سخنرانی كند. این درحالی است كه قالیباف خودش سه‌شنبه در هرمزگان خواهد بود تا در مسجد قدس بندرعباس سخنرانی كند؛ درحالی‌كه هیچ اصولگرایی او را همراهی نمی‌كند. بذرپاش یكی از پنج برگزیده نخست جمنا بود، اما روز آخر ثبت‌نام‌ها دیر به ستاد انتخابات رسید و نتوانست ثبت‌نام كند. خودش گفت كه برای اعلام انصراف در حمایت از دیگر نامزدهای اصولگرا آمده بوده، اما برخی اخبار حاكی از این است كه به اطلاع او رسانده شده بوده كه به علت عدم احراز صلاحیت بهتر است انصراف بدهد. بذرپاش هم از مدیران سابق احمدی‌نژاد بود كه در جوانی به مدیرعالی شركت سایپا رسید.

پناهیان و حسن عباسی

علیرضا پناهیان را چهره‌ای نزدیك به آیت‌الله مصباح‌یزدی می‌دانند كه زمانی حامی احمدی‌نژاد بود. پناهیان در جریان برگزاری نخستین همایش معروف دلواپسان، در نقد برجام و علیه دولت هم نقش فعالی داشت. او ١١ اردیبهشت در تجمع بزرگ حامیان رئیسی در مدرسه معصومیه سخنرانی و كنایه‌ای هم نثار قالیباف كرد. او گفت: «تا حالا هیچ کاندیدای ریاست‌جمهوری نبوده که موقع کاندیداشدن این‌قدر مسئولیت‎های کلان داشته باشد. کاندیداهای دیگر را بگویید. فوقش شهردار یک شهر کلان بودند. چه پست‎هایی داشتند؟» و در جایی دیگر به انتقادهای درونی كه در محافل خصوصی به حامیان رئیسی مطرح می‌شود پاسخ داد و گفت: «بعضی سؤال می‎کنند ایشان چه سابقه مدیریت اجرائی داشتند. رئیس‎جمهور که نباید مدیریت پروژه کرده باشد. باید مدیر کلان نظام باشد...». حسن عباسی هم یكی از سخنوران تندرو جریان اصولگراست كه در ماه‌های اخیر سخنان تندی علیه حسن روحانی بر زبان رانده است. او در سخنرانی چندروز پیش خود ابراز امیدواری كرده بود که در صورت تغییر دولت، برخی چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب اعدام شوند. همچنین خبرگزاری‌ها اعلام كرده‌اند كه علیرضا پناهیان و حسن عباسی نیز در مساجد مختلف تهران سخنرانی خواهند کرد.

زاكانی، زریبافان، زاهدی

سه نامزد ردصلاحیت‌شده اصولگرا هم در تیم رئیسی‌اند. زاكانی، زریبافان و محمدمهدی زاهدی هر سه ردصلاحیت شدند. زاكانی در مجلس از منتقدان سفت‌وسخت دولت و تیم هسته‌ای بود و حتی شایعه انتصابش به ریاست ستاد رئیسی هم به‌شدت قوی شد، اما در نهایت جایش را به نیكزاد داد. زریبافان هم پیش از این در حلقه دوم حامیان احمدی‌نژاد رده‌بندی می‌شد و رئیس بنیاد شهید در آن دولت بود. زاهدی هم وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد بود. هر سه در حمایت از رئیسی بیانیه داده‌اند. مسعود زریبافان در بیانیه‌اش نوشته بود: «لازم به ذکر است کلیه ستادها و تشکیلات منسجم شکل‌گرفته در تهران و استان‌ها، در جهت حمایت از حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی قرار خواهد گرفت». خبرگزاری‌ها اعلام كرده‌اند كه قاضی‌زاده و کریمی‌قدوسی هم در حمایت از رئیسی سخنرانی خواهند کرد.

محمد عباسی و میركاظمی

هردو وزیر احمدی‌نژاد بودند. وزیر ورزش و وزیر نفت، میركاظمی، حتی یك روز به سمت رئیس ستاد رئیسی منصوب شد، اما بعدا جایش را به نیكزاد داد و او به‌عنوان رئیس كمیته طرح و برنامه ستاد معرفی شد. میرکاظمی تنها وزیر اقتصادی دولت نهم بود که در کوران گرم انتخابات ریاست‌جمهوری سال٨٨، به‌جد از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و با حضور در همایش‌های انتخاباتی، از سیاست‌های اقتصادی دولت دفاع کرد.

كریمی‌قدوسی، قاضی‌پور و وحیددستجردی

هفته پیش ایلنا گزارش داده بود كه برنامه اجتماعات بزرگ حامیان جوان سیدابراهیم رئیسی در شهرهای مختلف ایران اعلام شده است. اینكه جواد کریمی‌قدوسی، دیگر منتقد سیاست خارجی روحانی، به گیلان می‌رود. نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، در ارومیه سخنرانی خواهد کرد و مرضیه وحیددستجری نیز به اردبیل خواهد رفت.  دستجردی وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد بود. دستجردی در سخنرانی‌اش صراحتا از رئیسی حمایت نكرد. او كه سخنگوی جمناست، نمی‌تواند صراحتا جانب رئیسی را بگیرد در شرایطی كه قالیباف هم در میدان است. دستجردی در اردبیل گفته بود: «احتمال اینکه فردی به‌نفع فردی دیگر کنار برود یا انتخابات دومرحله‌ای شود وجود دارد و تا پایان هردو نامزد مورد حمایت جمنا در صحنه حضور خواهند داشت».

 

منبع: روزنامه شرق