چه شد که آقازاده ها، راهی به شورای شهر پیدا نکردند
 شورای شهر تهران در دوره چهارم، یکی از دوره های شلوغ و پرحاشیه اش را پشت سر گذاشت.

حاشیه هاش انتخابات شورای شهر تهران

تابناک نوشت: یكي از نكات ليست ٢١ نفره، حضور نداشتن بیشتر چهره‌های فعلی فراکسیون اصلاح‌‌طلبان شوراست که گفته شده، بخشی از آنها به دلیل نیاوردن رأی در رأی‌گیری درونی و بخشی همچون احمد دنيامالي به دلیل فعالیت‌های خارج از توافقات اولیه خود با اصلاح‌طلبان در دوره قبل بوده است. مسأله آقازادگي هم از موارد ديگري بود كه در اين دوره از شورا مردم نسبت به آن موضع داشتند و حالا در اين ليست، برخی از آنها وارد ليست نشدند.

 شورای شهر تهران در دوره چهارم، یکی از دوره های شلوغ و پرحاشیه اش را پشت سر گذاشت. این حاشیه ها از همان زمان انتخاب شهردار آغاز شد تا به معضلات تکراری و البته حل نشدنی همچون ترافیک و آلودگی هوای تهران برسد. البته حوادثی همچون آتش سوزی ساختمان جمهوری و آوار پلاسکو هم دلایل دیگری بود تا مردم نسبت به اعضای شورای شهر تهران حساس تر شوند و از سوی دیگر، شمار بیشتری از چهره های سرشناس احساس مسئولیت کنند و مدیریت شهری را به دست بگیرند.

شمار ثبت نام کنندگان برای حضور در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهر تهران، در حالی از دو هزار تن گذشته بود که بیشتر چهره های سرشناس دو جناح سیاسی با حضور در مراکز ثبت نام، برای کاندیداتوری در این انتخابات نام نویسی کرده اند؛ از نمایندگان فعلی شورای شهر تهران گرفته تا گزینه های اصلاح طلبان برای شهرداری تهران، برخی نمایندگان سابق شورای شهر، برخی نمایندگان پیشین مجلس، برخی آقازاده ها و حتی برخی خبرنگاران و روزنامه نگاران برای حضور در انتخابات پارلمان شهری پایتخت، که در این میان، حضور افرادی همچون محسن هاشمی، مرتضی الویری، شهربانو امانی،علی صوفی ،علی باقری ،سید حسن رسولی ،فاطمه راکعی،محمد علیخانی ،محمود میرلوحی،مهدی خورشیدی،حسین دهباشی، داریوش قنبری، محمود علیزاده طباطبایی،محمدعلی زم،میثم مظفر، مجید فراهانی،غلامعلی رجایی ،جلال ملکی،محمدجواد حق شناس،فاطمه مقیمی،لطف الله فروزنده،حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان،محسن نایبی،علی سلطانی فر،مهدی موسوی لاری،علی محمد غریبانی،فاطمه صالحی،فاطمه قاسمی،حمید آیتی ویاشار سلطانی به چشم می خورد.

پس از پایان رأی گیری پنجمین دوره انتخبات شورای شهر تهران و اعلام اسامی از سوی فرماندار تهران، تنها دو تن از 31 نفر شورای شهر توانستند «بهشتی» شوند.

برخی از کارشناسان علت عدم مقبولیت اعضای شورای شهر چهارم تهران را ماجرای املاک نجومی و نقش برخی اعضای شورای شهر در آن ، حساسیت شبکه‌های اجتماعی نسبت به عملکرد شورای شهر تهران و حاشیه‌های خودساخته اعضای این شورا می دانند و بر این باور بودند که مردم تهران به دنبال تغییرات اساسی و بنیادین شهر تهران خواهند بود.

در همین راستا، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، علت ناکامی اصولگرایان فعلی شورای شهر تهران در راهیابی به شورای پنجم را عدم مدیریت قالیباف از سوی آنها دانست و افزود: من یک سال پس از آغاز شورای چهارم به آقایان گفتم، اگر قالیباف را مدیریت نکنند، کمر اصولگرایان را خواهد شکست.

حافظی همچنین در مورد پیروزی قاطع لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران تصریح کرد: موفقیت لیست امید پیش‌بینی می‌شد و در خوشبینانه‌ترین حالت تصور می‌کردیم، فقط ۵ کرسی از شورا به اصولگرایان برسد که شاهد بودیم همان هم نشد.

از سوی دیگر، برخی دیگر از کارشناسان و جامعه شناسان بر این باورند که مردم تهران لیستی به اعضای شورای شهر رأی دادند یا به تعبیر دیگر، مردم توصیه سید محمد خاتمی را برای پنجمین انتخابات شورای شهر را گوش دادند و لیست امید را "بهشتی" کردند.

مردم تهران با آرایی که به تمامی لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت دادند، دوباره این واقعیت در فضای سیاسی کشور را برجسته کردند که اگر اکثریت مردم کلانشهر تهران، پای صندوق‌های رأی بیایند، رأی آنها برای اصلاح‌طلبان است.

اما برخی تحلیلگران بر این باورند که لیست اصلاح طلبان لیست کارآمد و تخصصی نبوده است. يكي از نكات ليست ٢١ نفره، حضور نداشتن بیشتر چهره‌های فعلی فراکسیون اصلاح‌‌طلبان شوراست که گفته شده بخشی از آنها به دلیل نیاوردن رأی در رأی‌گیری درونی و بخشی همچون احمد دنيامالي به دلیل فعالیت‌های خارج از توافقات اولیه خود با اصلاح‌طلبان در دوره قبل بوده است. مسأله آقازادگي هم از موارد ديگري بود كه در اين دوره از شورا مردم نسبت به آن موضع داشتند و حالا در اين ليست برخی از آنها وارد ليست نشدند.

از سوی دیگر، حسین مرعشی بعد از انتشار لیست مدعی شد كه اصلاح‌طلبان در اين ليست به دنبال گردش نخبگان و جوانگرايى و افزايش سهم زنان در مديريت شهرى بوده‌اند. او درباره سابقه افرادي كه در ليست آمده‌اند هم توضيح داد كه الهام فخارى و بهاره آروين، سهميه زنان جوان هستند و ناهيد خداكرمى، تنها دكتراى بهداشت محيط است كه در اين دوره ثبت‌نام كرده و در امر بهداشت محيط سابقه طولانى دارد و دكتر على اعطا داراى دكتراى شهرسازى است و از سوى جامعه مهندسان مشاور ايران به شوراى‌عالى اصلاح‌طلبان پيشنهاد شده است.

اما برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب بر این باور بودند که لیست بسته شده اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران براساس معیارها و آیین‌نامه‌هایی که در این شورا تصویب شده بود بسته نشده است و پس از مرحله غربالگری برخی احزاب و گروه‌ها با بر هم زدن توافقات ایجاد شده برخی افراد که هیچ‌گونه سابقه اجرایی، تخصصی نداشتند در لیست گنجاندند و احزاب مشارکت، مجاهدین انقلاب که با عناوین مختلفی طی سال‌های گذشته مجوز فعالیت گرفته‌اند و حزب کارگزاران و سازندگی بیشترین تعداد افراد در لیست را دارند.

درست در دقایق اولیه انتشار لیست شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات، موج اعتراضی گسترده ای در میان اصلاح طلبان به راه افتاد. عمده اعتراضات نسبت به این تصمیم حول دو محور «ناشناخته بودن برخی از اعضا» و همچنین «کنارگذاشتن افراد با سابقه و شناسنامه دار» در لیست نهایی اصلاح‌طلبان بود؛ مسأله ای که پیش از این در انتخابات مجلس دهم تکرار و موجب شده بود، افرادی نظیر «فریده اولاد قباد» که تنها سابقه تدریس در مدارس پیش دانشگاهی و مدیریت دبیرستان دخترانه را در کارنامه داشته بود و «فاطمه حسینی» صرفا به خاطر آقازادگی وارد لیست اصلاح طلبان شوند.

در همین راستا، کولایی فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: هميشه پول و قدرت در حوزه سياست تأثيرگذار هستند. برخي كانديداها از طريق رانت وارد ليست اميد شدند و من اين مسأله را تكذيب نمي‌كنم.

از سوی دیگر، یاشار سلطانی، سردبیر سایت معماری‌نیوز در حالی که از حضور در لیست خط خورده و منتقد ناکارآمدی لیست اصلاح طلبان بود، نوشت: حضور افراد گمنام و غيرموجه در ليست، كمك به رأي‌آوري عاملان وضع اسفبار امروز شهر خواهد بود. پيروزي نجومي‌خواران، ميوه توهم پدرخواندگان.

البته یکی دیگر از نکات پنهان انتخاب اعضای شورای شهر، عدم ورود خیل عظیم آقازاده های جریان اصولگرا و اصلاح طلب به ساختمان بهشت بود؛ افرادی همچون محمد مهدي تندگويان؛ فرزند شهيد تندگويان وزير نفت، فاطمه صالحي؛ فرزند عطاالله صالحي فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران، علي سلطاني‌فر؛ فرزند مسعود سلطاني فر وزير سابق ورزش، مهدي رادان؛ پسر سردار احمد رادان جانشين فرمانده سابق نيروي انتظامي کشور، مهدي مازني؛ فرزند حجت‌الاسلام احمد مازني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، فاطمه قاسمي؛ دختر رستم قاسمي وزير نفت دولت احمدي نژراد، مجيد مظفر؛ فرزند حسين مظفر وزير آموزش و پرورش سيد محمد خاتمي و رييس ستاد انتخاباتي محمدباقر قاليباف، مهدي موسوي لاري؛ فرزند عبدالواحد موسوي لاري وزير کشور دولت اصلاحات مهدي خورشيدي داماد محمود احمدي‌نژاد و حميد آيتي همسر معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده.

البته عدم موفقیت حداقل آقازاده های اصلاح طلبان را می توان بنا به نظر کارشناسان بر عدم حضورشان در لیست امید دانست؛ به دلیل آنکه اعضای شورای شهر، همان طور که در ابتدای این گزارش هم تأکید شده بود، لیستی رأی آوردند.

حال باید دید، آیا با حضور اعضای لیست امید در ساختمان بهشت، وضعیت و عملکرد شورای شهر بهتر و یا طبق گفته تحلیلگران ناکارآمدی اعضای شورای شهر نمایان خواهد شد، ناکارآمدی که شاید تنها و تنها با لیستی رأی دادن مردم تهران به اعضای شورای شهر محقق شود؛ پرسشی که در روز ها و ماه های آینده و انتخاب شهردار از سوی اعضا نمایان خواهد شد.

 

منبع: تابناک