نُه قدمی که برای پیروزی حسن روحانی در انتخابات برداشته شد
شاید جالب باشد بدانید کانون روحانیت فعالترین بخش حزب اعتدال و توسعه بود که توانست با هدایت مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۲۰۰۰ روحانی در ۳۱ استان کشور و حتی در بین روحانیت اهل سنت و مبلغین مذهبی خارج از کشور هم به شدت نفوذ نموده

بازاریابی به روش دکتر روحانی

در این مقاله کوتاه به عوامل کلیدی پیروزی کمپین دکتر روحانی خواهیم پرداخت و البته هرچند این مقاله کوتاه به هیچ وجه نمی تواند حجم واقعی و قدرت کارهایی که در این انتخابات انجام شد را نشان دهد اما در عین حال می تواند قسمتی کوچک از دست آوردهای حزب اعتدال و توسعه را به نمایش بگذارد

کمپینهای متمرکز و غیر متمرکز در این سه ماهه گذشته در حزب اعتدال و توسعه و مخصوصا کانون روحانیت توانست همگام با برنامه های کلی ستاد پیش رفته و تعداد بیشماری را جذب و رهنمون نماید .

شاید جالب باشد بدانید کانون روحانیت فعالترین بخش حزب اعتدال و توسعه بود که توانست با هدایت مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۲۰۰۰ روحانی در ۳۱ استان کشور و حتی در بین روحانیت اهل سنت و مبلغین مذهبی خارج از کشور هم به شدت نفوذ نموده آنان را برای تبلیغ مستقیم و مخصوصا غیر مستقیم آموزش و سازمان دهی نماید.

نکته اساسی در حزب اعتدال و کانون روحانیت که نویسنده بعنوان رئیس کمیته آموزش و اطاق فکرها مسئولیت کوچکی را به عهده داشتم . تاسیس و راه اندازی سیستم حلقه های اتش بود که بصورت کاملا تخصصی پیگیری آنرا تا روز و لحظه های اخر به عهده داشتم و همچنین مشارکت با دیگر ستادهای دکتر روحانی در شهرستانها که در ادامه به تفسیر رفتارهای فوق نیز خواهم پرداخت.

هرچند دکتر روحانی و عملکرد ۴ ساله خوب ایشان بسیار چشمگیر بود اما در مقاله زیر به برخی از دلایل پیشرفت کمپین دکتر روحانی خواهم پرداخت که در انتخابات بعدی و برای انتخاب مجلس شورای اسلامی بسیار راهگشا خواهد بود.


قدم اول
برنامه ریزی اصولی


در تیم دکتر روحانی و حزب اعتدال و توسعه برنامه ریزی گسترده و فراگیری انجام شد ستادهای انتخاباتی هرچند از نظام کلی پیروی می کردند اما به صورت انفرادی هم برنامه ریزی هایی در راستای کلی هدف خود انجام می دادند در این بین کانون روحانیت برای۳۱ استان و بیش از ۲۰۰۰ روحانی برنامه ریزی خاصی را مد نظر قرار داد جالب است بدانید برنامه ریزی ما تا بیش از ۸۳% به صورت اجرایی درآمد و در این بین انحراف از مسیر ما بسیار کمتر از شاخص های جهانی بود  برنامه بازاریابی سیاسی که در کانون روحانیت و مطابق اصول کلی کمپین حزب اعتدال و توسعه اجرا شده را میتوان به عنوان یک نمونه موفق در جذب حمایت و آرای عمومی مردم دانست.

قدم دوم 
شعار های تبلیغاتی

یکی از بهترین شعارهای انتخابات این دوره متعلق به دکتر روحانی بود در مقابل ۴ درصدیها و یا به عمل کار براید که بیشتر باعث افت رقبا شد و یا ۲۴۵۰۰۰ تومان یارانه که انهم بسیار پوچ و توخالی و دور از واقع به نظر می رسید کمپین دکتر روحانی با شعار  دولت اعتدال همه را به ارامش و شفاف سازی و دوری از اختناق و خفقان و جنگ دعوت می کرد و یا شعار تا ١۴٠٠ با روحانی  ویا شعار  هرگز به عقب بر نمیگردیم...

همه و همه شعارهای با مسمای بود که بسیار آهنگ ملایم و جذابی داشت و در ثانی به شعور مردم هم توهین نمی نمود و مهمتر انکه دور از دسترس هم نبود. شعارهای دیگری هم بود که شاید کمتر استفاده می شد اما کاربردی تر بود مخصوصا شعارهای پوششی که در دانشگاهها و مراکز عمومی فریاد زده میشد.

قدم سوم
طوفان رسانه های اجتماعی

ما کاملا در سوشیال مدیاها و یا رسانه های اجتماعی و یا شبکه های اجتماعی یک سرو گردن بالاتر از همه بودیم هر ستاد و هر کانونی به صورت خود جوش یک کانال بسییار قوی داشت که توانست با کانال و گروه و .... تمام هرم جامعه را درگیر کند . برخی از چالشهای سازمان یافته ما در محیط مجازی با هماهنگی کامل صورت می گرفت تا مردم به پوچ بودن و یا غیر قابل واقع بودن برخی از شعارها و وعده ها خود برسند مثلا در سفری که به بندر امام و پتروشیمی های آن و یا پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی داشتم .


با بررسی وضع موجود و مصاحبه های مختلف متوجه شدیم که هرگز صنعت پتروشیمی ایران و یا صنعت خرما و زعفران ایران نمی تواند ۵ میلیون اشتغال و یا رشد ۲۶% را ایجاد نماید و اصلا ما زیر ساخت چنین توسعه و رشد اقتصادی را نداشته و نداریم. شبکه های اجتماعی با این رویکرد هم ماندگاری در اذهان را برای ما بدنبال داشت و در ثانی مطالب روان و ریتمیک بود که این هم  حس خوبی می داد مثلا من فاکتورهای داروی سرطان خود  را در دولت قبل و در دولت فعلی با دو خط در کانال های مختلف ارسال کردم

ما در کانالهای مختلف هدفمان اول ایجاد حس همدلی بود دوم رقبا و دولت قبل را با عنوان دوستانمان در دولت قبل و یا دوستانی که رقیب ما هستند صدا زدیم و این بزرگترین دست اورد کانون روحانیت کشور بود که شاخه مهم حزب اعتدال و توسعه در کشور بود و شاید به جرئت بتوان آنرا پیشرو هم نامید.

قدم چهارم
تیم سازی و مدیریت سرمایه های انسانی

بهترین استفاده از سرمایه های انسانی و مشارکت گروهی از همه طبقه های جامعه و مخصوصا سازماندهی روحانیت مبارز و طلاب تازه وارد به حوزه و طبقه بندی و سازماندهی تمام اقشار و راهنمایی آنها به کانون های مربوطه هر کدام بهترین ایده در زمینه مدیریت سرمایه های انسانی بود.
شاید ما هرگز مانند برخی از دوستان رقیب شام و ناهار و کارت هدیه امام رضا را ندادیم اما توانستیم با مدیریت زمان و مدیریت سرمایه های انسانی و ایجاد کانون ها و ستادها و ستادهای استانی و ستادهای شهرها و مراکز بزرگ و.... بهترین مدیریت سرمایه های انسانی با ایجاد هسته واکنش سریع رقم زنیم.

قدم پنجم
رسانه های عمومی

بی شک قدرت تبلیغات حزب دکتر روحانی در روزنامه  اعتدال و رهبری این روزنامه که برایی همه بچه های ستاد و کانون های مختلف حکم خطکش و راهگشا بود  و یا راهگشای استراتزیک بود و یکی دیگر از قدرت های حزب اعتدال همین نشریات و سایتهای مختلف بود در این میان انسجام و یک پارچگی در اطلاع رسانی و تهییج و بحرانسازی و ذهنیت سازی و ارسال چنین رفتارهای حرفه ای در حزب اعتدال کاملا به چشم می خورد چیزی که در دوستان رقیب اگر بگویم نبود که بسیار کم و ناچیز بود .

نکته بسیار بسیار مهم این بود که ما از یکسال قبل شروع کردیم و از دی ماه سرعت بیشتری تبلیغات واقعی انجام شد و بصورت رسمی هم از زمان مقرر و متاسفانه دوستان رقیب بسیار بسیار دیر شروع کردند و این استارت استراتزیک خود نمونه دیگری از عملکرد حزب اعتدال و توسعه و کمپین بازاریابی سیاسی ان بود. ما توانستیم در اینستاگرام با هشتگهای بجا و غیر متعارف با المانهای تصویری و زیبا و غیر عادی و در عین حال کاملا موثر قدرت اطلاع رسانی و تبلیغات خود را دوچندان نمائیم.

قدم ششم
ارتباط مستقیم
شماهر روز می توانستید بصورت مستقیم با دکتر نوبخت و یا دکتر شجاعی و یا سایر مدیران ارشد حزب و مدیران ارشد دولتی ارتباط مستقیم داشته باشید شبکه های اجتماعی و سایتها و مجلات و جراید و .... همه برای پاسخ به شبهات و ایرادات بطور لحظه ای  در خدمت شما بودند مسئله ای که متاسفانه سایر دوستان رقیب از آن بویی نبرده بودندو ما با این رفتار حرفه ای راه را برای پیروزی حزب اعتدال و توسعه و جناب دکتر روحانی و دولت هموارتر نمودیم.


قدم هفتم
انتخاب رنگ بنفش
متاسفانه هیچکدام از رقبا بویی از اینکه در بازاریابی سیاسی هم باید یک رنگ انتخاب نمائید نبرده بودند و این یک وجه متمایز و جوان پسند کمپین های دکتر روحانی بود . رنگ بنفش را شما درهر طبقه از ساختمان ستاد و حزب می دید و مخصوصا هر جایی که نام دکتر حسن روحانی و حزب اعتدال بود به سهولت بچشم می خورد یک اریه برای به یاد اوردن دیگری ایا شما اینطور فکر نمی کنید.
آری یکپارچگی عناصر ترفیع با رنگ بنفش به عنوان یک اسطوره و نماد و تصویر از اعتماد پذیری  و مخصوصا رسمیت در جای جای کمپین دکتر روحانی و حزب اعتدال به وضوح قابل لمس بود.


قدم هشتم
استفاده از سرود اختصاصی
متاسفانه دوستان رقیب هم اینجا بسیار ضعیف عملکرده بودن و ما توانستیم از این ضعف حداکثر استفاده را بنمائیم باید اذعان نمود که تبلیغات حماسی همیشه نیازمند سرودهایی فولکوریک و یا پاپ و یا ویژه است که اول به راحتی به دل بشیند و دوم در اذهان باقی بماند و به اسانی به زبان جاری شود . متاسفانه در کمپین دوستی هم اهنگهای تتلو یک خواننده ضد اخلاقی و ضدارزشی پخش شد که با لباس و تفکرات ایشان منافات اساسی داشت و این خود شد بزرگتررین ضد تبلیغ برای همین دوست بزرگوار.
در حزب و تمامی ساختمانهای ستاد و ..... قرار شد که سیستم صوتی وجود داشته باشد و سرود "دوباره ایران" تمامی این برنامه ها را یک تنه با کمک تمام دوستان و عزیزان اجرائ نماید.


قدم نهم
برترین هنرمندان و ورزشکاران و صنعت
هرچند اکثر هنرمندان و ورزشکاران و صنعتگران در دل طرفدار دکتر حسن روحانی بودند اما اجماعی برای دعوت و سود بردن از این عزیزان وجود نداشت در این میان حزب اعتدال و تمامی ستادها سعی در جذب افراد شاخص نمودند در این میان حتی در جمعیتهای کوچک شاخص هم نفوذ نمودیم و تعداد قابل توجهی را به سمت ستادهای انتخاباتی و حضور در ستادهای انتخاباتی دعوت نمودیم.


چرا که دقیقا می دانستیم که این افراد کاملا در مرکز توجه رسانه ها و مردم هستند و با آمدن هرکدام می توانیم سیلی بزرگ از مردم را به سمت دکتر روحانی هدایت کنیم . اری همیشه همه مردم به بزرگان و افراد هنرمند و ورزشکاران و بزرگان و پیشکسوتان اعتماد و اعتقاد دارند ....

در پایان این قسمت هم شاید بد نباشد به عنوان حسن ختام این نکته را هم یاداورشوم که تمامی این عوامل که در کمپین حزب اعتدال موجود بود در سایر کمپینهای شاخص یا نبود و یا بسیار ضعیف بود باید اذعان نمود که پول همه چیز نیست شاید صرف منابع عظیم مالی و داشتن اسپانسرهای قوی و عظیم در پشت سر برخی از افراد نتوانست بهیچ وجه حریف عقل خرد و علم روز شود. برخی از موارد هم انقدربطور ناشیانه ای استفاده شده بود که فقط باید انها را نوعی هدر دادن منابع دانست.


در پایان ذکر این نکته را بسیار لازم میدانم که این مقاله صرفا آموزشی بوده قصد توهین و تخریب نداشته و ندارد دوم باید اذعان نمایم که عوامل پیروزی دکتر حسن روحانی و جریان اصلاح طلبی در ایران بینهایت پیچیده و قامض بود و این سیاهه صرفا به نکات بسیار ناچیزی اشاره داشت و فقط برای اشنایی عزیزان با برخی دست آوردهای روز بازاریابی سیاسی در جهان امروز و کاربردهای عظیم آن حتی در ایران است . ... ادامه دارد.

در اینجا باید از استاد علی اقا جانی و دکتر صفاری و دکتر شجاعی عزیز و گرامی و همچنین حجت الاسلام احمدی که در کانون روحانیت با تلاشهای شبانه روزی و جانفشانی خود حقیر را که برخی اوقات ناتوان دلسرد میگشتم را انگیزه ایی دو چندان می دادند را مورد تفقد و قدردانی بیشائبه خود قرار دهم و ارزوی سلامتی و طول عمر برای این بزرگواران نمایم.

دکتر مازیار میر

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: mazyarmir.com