مشاهدات حاضرین در صحن مجلس از حادثه تروریستی
حادثه تروریستی صبح امروز تهران پس از پنج ساعت کشمکش و درگیری افراد تروریست و نیروهای امنیتی ساعت ۱۵ پایان یافت.

در حاشیه حمله مسلحانه به مجلس شورای اسلامی

آنچه در ادامه می‌خوانید مشاهدات چند تن از خبرنگاران ایسناست که برای پوشش اخبار جلسه علنی مجلس در صحن حضور داشتند و تقریبا از نزدیک با این حادثه روبرو بودند.

جلسه علنی صبح امروز مجلس با حضور ۲۰۳ نفر از نمایندگان و به ریاست مسعود پزشکیان حدود ساعت ۹:۱۰ آغاز به کار کرد. دستور کار طبق اعلام قبلی از سوی هیأت رئیسه مجلس قرائت شد.

نمایندگان در آغاز جلسه طرح الغاء برخی قوانین را مورد رسیدگی قرار دادند و وارد دستور بعدی که گزارش حادثه معدن زمستان یورت بود، شدند. تقریبا ساعت ۱۰:۱۰ بود که صدای تیراندازی در ساختمان اصلی مجلس شنیده شد.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایسنا در راهروی اصلی حدود چهار نفر از نیروهای حفاظتی مجلس زخمی شده بودند اما هنوز خبری از جزئیات این حادثه در دست نبود. پس از آن به دلایل امنیتی اجازه خروج به خبرنگاران و نمایندگان از صحن علنی مجلس داده نشد. گمانه زنی ها حاکی از این بود که این اقدام تروریستی توسط گروه داعش انجام شده است.

همزمان با اینکه اعلام شد نیروهای امنیتی در حال برقراری امنیت و آرامش در مجلس هستند،‌ همهمه نمایندگان و گعده هایی در گوشه و کنار مجلس وجود داشت که حاکی از این بود که اقدام تروریستی انجام شده صحت دارد. البته حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در نظر داشت تا نسبت به این حادثه در تذکری صحبت کند اما با مورد خطاب قرار گرفتن وی توسط مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت وی از سخنان خود خودداری کرده و بیان داشت که آمریکا عامل همه فتنه هاست و مرگ بر رژیم آل سعود که نوکری آمریکا را می‌کند. در این هنگام نمایندگان یک صدا شعار مرگ بر آمریکا را سر دادند.

شلوغی مجلس و نگرانی هایی که نمایندگان داشتند به خوبی قابل مشاهده بود اما هیچ کدام اطلاع دقیقی نسبت به حادثه اتفاق افتاده نداشتند. این در حالی بود که مجلس همچنان جلسه خود را ادامه داده و موضوعات در دستور را مورد رسیدگی قرار داد.

حدود ساعت ۱۲ بود که محمد جعفری مسئول دفتر لاریجانی که معمولا کمتر در صحن علنی حضور می یافت در جایگاه هیأت رئیسه حاضر شده و با مسعود پزشکیان دقایقی گفتگو کرد. پس از آن هم مهدی کیایی مدیر کل روابط عمومی مجلس در صحن علنی حضور یافت.

علی رغم اینکه خبرنگاران داخل صحن مجلس حضور داشتند و اجازه خروج از صحن به آن‌ها داده نمی شد حدود ساعت ۱۲:۳۰ بود که صدای انفجار از پشت درب های صحن علنی مجلس شنیده شد. اما هیچ منبع رسمی تا به این لحظه خبری را تائید نکرده بود.

در همین هنگام علی لاریجانی وارد مجلس شد تا در جایگاه ریاست قرار گیرد اما به محض اینکه به جایگاه هیأت رئیسه رفت مجددا به سمت درب خروج رفته و تعداد زیادی از نمایندگان نیز در همان محل حضور داشتند. پس از دقایقی با همراهی تعداد زیادی از نمایندگان لاریجانی در جایگاه هیأت رئیسه قرار گرفته و به جای مسعود پزشکیان ریاست جلسه را به عهده گرفت.  پس از اینکه دستور کاری مجلس پایان یافت علی لاریجانی در سخنانی این اقدام تروریستی را بزدلانه و سبک عنوان و اظهار کرد که باتوجه به اینکه ایران یکی از قطب های مبارزه با تروریسم است تلاش می‌کنند تا به آن خدشه وارد کنند اما نیروهای امنیتی درصدد حل مشکل بوده و برخورد جدی خواهند کرد.

پس از اینکه سخنان لاریجانی رو به اتمام بود نردبانی در صحن علنی مجلس در کنار یکی از دیوارها قرار گرفت و تصور خبرنگاران این بود که از طریق این نردبان به سمت درب های خروج هدایت خواهند شد، اما بعد از اینکه زنگ پایان جلسه به صدا درآمد لاریجانی توضیحاتی را به نمایندگان و خبرنگاران درباره نحوه خروج آن‌ها از مجلس ارائه کرد. بعد از آن نیز با راهنمایی های نیروهای امنیتی خبرنگاران و کارمندان مجلس به سمت تالار آفتاب و خروج از درب پشتی مجلس هدایت شدند.

همزمان با پایان جلسه علنی امروز مجلس نمایندگان به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سالک نماز  ظهر و عصر را در صحن مجلس اقامه کردند.

سردار جعفری فرمانده سپاه نیز در محل تالار آفتاب به همراه علی لاریجانی حضور داشت و به همه توصیه می کرد که نگران نباشند و ماموران آن‌ها را به درب خروج هدایت می‌کنند البته خود ایشان نیز تا درب خروج همراه خبرنگاران بود.

نمایندگان مجلس نیز در گروه های چند نفره از محل های تعیین شده به بیرون مجلس هدایت شدند و این در حالی بود که همچنان درگیری داخل مجلس ادامه داشت. نیروهای امدادی، آمبولانس و پلیس نیز در اطراف مجلس مستقر بودند.

حدود ساعت ۱۵ پایان عملیات تروریستی اعلام شد و تا به این لحظه نیز گزارشی از اینکه نمایندگان آسیبی دیده باشند اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا ساختمان مجلس شورای اسلامی در ضلع شرقی میدان بهارستان واقع شده که ساختمان برگزاری جلسات علنی مجلس  و دفتر کاری نمایندگان در ورودی شمالی این ساختمان قرار دارد و حادثه تروریستی صبح امروز تهران نیز در همین محل اتفاق  افتاده است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir