زهرا اشراقی: دوران تبعیض جنسیتی به پایان رسیده
دوران سهمیه‎بندی و نگاه جنسیتی به پایان رسیده است و یكی از اشتباهات زنان ما مطرح كردن همین موضوع در این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا بود. وقتی بحث سهمیه بندی از سوی بانوان ما پذیرفته می‎شود طبیعی است مردان نیز اصرار به حضور زنان در جایگاه پایین تری داشته باشند.

مردسالاری و زن‌ستیزی در میان دولت‎مردان ما همچنان حاكم است

برای اطلاع از چرایی حضور زنان در سطح وزارت و پرس‎وجو از چگونگی وضعیت حضور زنان در كابینه دولت جدید و معضلات پیش روی آن، به سراغ زهرا اشراقی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران رفتیم كه در ادامه، مشروح گفت‎وگو «قانون» با یكی از نزدیكان امام خمینی(س) را در این زمینه می‎خوانید:

باتوجه به گذشت نزدیك به چهل سال از عمر انقلاب اسلامی، تا چه میزان توانستیم مدیران میانی قوی تربیت كنیم كه در زمان تشكیل كابینه، سخن از حضور زنان در هیات دولت به میان می آید؟

من موافق این نظر كه وزیر یك سازمان باید پیش از وزارت مدیر همان مجموعه باشد، نیستم. مدیریت یك مساله متفاوت از وزارت است، یك وزیر باید توانایی و تخصص مجموعه‎ای كه قرار است در آن كاركند را داشته باشد و این موضوع دلیل نمی‎شود كه وزیر به طور پلكانی از كارمندی به مدیریت و از مدیریت به وزارت برسد.

مگر فردی كه رییس جمهور می‎ شود قبل از ریاستش دوره مدیریت ریاست جمهوری را گذرانده است. مطرح شدن این حرف كه زنان ابتدا باید منصب مدیریتی را بر عهده بگیرند و بعد از آن به دنبال وزارت باشند در آستانه چهل سالگی انقلاب زیاد پسندیده و مورد قبول نیست. این نظر مرتب در این سال‎ها مطرح شده كه بیانگر آن است كه حالت مردسالاری و زن‌ستیزی در میان دولت‎مردان ما همچنان حاكم است.

مطرح شدن موضوعاتی نظیر سهمیه بندی برای حضور بیشتر بانوان در سطح مدیریت كلان تا چه اندازه می‎تواند، به تحقق این موضوع كمك كند؟

دوران سهمیه‎بندی و نگاه جنسیتی به پایان رسیده است و یكی از اشتباهات زنان ما مطرح كردن همین موضوع در این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا بود. وقتی بحث سهمیه بندی از سوی بانوان ما پذیرفته می‎شود طبیعی است مردان نیز اصرار به حضور زنان در جایگاه پایین تری داشته باشند. بحث نشستن افراد بركرسی وزارت با موضوع توانمندی و شایستگی آن‎ها ارتباط مستقیم دارد كه این موضوع از طریق فعالیت نهادهای غیردولتی در جهت شناسایی زنان توانمند و شایسته می‎تواند محقق شود.

بسیاری از زنان اصلاح‌طلب حاضر در عرصه سیاست معتقد بودند با توجه به اینكه تریبونی برای معرفی زنان نخبه وجود ندارد، اختصاص بخشی از سهمیه هر لیست برای زنان، بهترین شیوه معرفی آن‎ها به جامعه است، نظر شما چیست؟

چهل سال انقلاب شده و بیست سال است كه اصلاح‎طلبان در تصمیم گیری‎ها نقش دارند، چه زمانی حضور زنان در جامعه باید پررنگ شود.

اینكه مجموعه رسانه‎ها و مدیریت كلان كشور مردسالار است را به غیر از كم كاری زنان در معرفی خود به جامعه و برخی از محدودیت‎های موجود به هیچ شكل نمی‎توان توجیه كرد. نگاه جنسیتی باید به طور كلی حذف شود، مطرح شدن این موضوع كه به طور حتم، وزیر دو وزارتخانه زن باشد را باید از بین برد، به تعداد زنان شایسته و نخبه در جامعه باید از آن‎ها بهره برد و محدود شدن به اعداد و ارقام، اقدام غلطی است.بی شك بحث‎های جنسیتی این‎گونه كه امروزه برخی افراد مطرح می‎كنند، برای یك دهه قبل است.

منظور از محدودیت‎ها برای حضور زنان در عرصه مدیریت كلان چیست؟

در ابتدا باید گفت برخی خانم‎ها برای ورود به مجموعه حكومت یك سری مشكلات از لحاظ ظاهر پیدا می‎كنند. حدود 70 درصد از زنان ما، ظاهری را كه حكومت برای ورود به مجموعه‌اش می‎خواهد، ندارند.

از همین رو بسیاری از چهره‎های شایسته و نخبه، زنان خود را از صحنه مدیریت كلان كنار می‎كشند. بحث حضور زنان در مدیریت كلان كشور بحث عدم كفایت و شایستگی آن‎ها نیست، مشكل زنان جامعه ما مشكل ظاهر و حجاب است، آن‎ها نمی‎توانند با این ظاهر به دستگاه‎های دولتی ورود كنند. همین موضوع موجب می‎شود فعالیت آن‎ها در سطح كلان كمرنگ شود و بیشتر به سراغ فعالیت‎ها خرد و كوچك بروند.

برخی از محدودیت‎هایی كه در خصوص زنان وجود دارد تا چه میزان می‎تواند آن‎ها را از حضور در عرصه مدیریت كلان دور كند؟

محدودیت‎های قانونی كه در برخی موارد برای زنان وجود دارد، یكی از دلایل اصلی دور شدن آن‎ها از فعالیت‎ در سطح كلان است. شما فرض كنید، اگر با قوانین فعلی ما وزیر زن نیز در كابینه داشته باشیم، وزیر زنی كه بدون اجازه همسرش نتواند از كشور خارج شود چه مزیتی می‎تواند داشته باشد. ما برای حضور زنان در سطح مدیریت كلان كشور نیاز به حل مشكلات و رفع معظلات داریم كه این امر جز با ورود محكم زنان و مردانی كه این موضوع را قبول دارند، امكان پذیر نمی‎شود.

مطرح شدن این موضوع را كه زنان می‎توانند در برخی از وزارتخانه‎ها مثل آموزش و پرورش یا بهداشت، عملكرد بهتری داشته باشند ، چگونه تحلیل می‎كنید؟

این موضوع كه یك خانم می‎تواند وزارت آموزش و پرورش را بهتر از وزارت امور خارجه مدیریت كند، استدلال اشتباهی است. در وزارتخانه باید بحث شایستگی و توانمندی افراد را در نظر گرفت و از بحث‎های سهمیه‎ای به شدت پرهیز كرد. باید بررسی كرد فردی را كه به عنوان وزیر معرفی می‎شود توانایی انجام این كار را دارد یا خیر و اگر جواب مثبت است او در كدام حوزه می‎تواند اثرگذارتر ظاهر شود.

تقویت زنان برای بالابردن آمادگی آن‎ها جهت تصدی پست‎های مهم و اثرگذار را چگونه می‎توان محقق كرد؟

ما یك دوره هشت ساله ای را پشت سرگذاشتیم كه در بسیاری از مسائل مجبور شدیم سیر سقوطی طی كنیم. در حال حاضر برای حضور پررنگ زنان در جامعه می‎توان از نهادهای غیر دولتی با همكاری مجموعه دولت در راستای برگزاری كلاس‎های مختلف در وزارتخانه‎ها و سایر ارگان‎ها، جهت بالا بردن توانمندی زنان در ساختار ادارات بهره برد.

در جلسات و رایزنی‎ها بیشترین استفاده از وزیر زن در كدام وزارتخانه‎ها مطرح می‎شود؟

این موضوع را بیشتر باید از خانم مولاوردی جویا شد اما تا جایی كه من از طریق جلساتی كه در آن حضور داشتم باخبر هستم، نظر مثبت بیشتر افراد تصمیم‎گیر روی وزارتخانه‎هایی مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و ارشاد است.

در میان زنانی كه برای تصدی پست وزارت نام آن‎ها مطرح می‎شود، از نمایندگان مجلس نیز فردی حضور دارد؟

وظیفه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی روشن است و مردم با هدفی مشخص به آن‎ها رای داده‎اند. جامعه متخصص زنان ما كم نیست كه بخواهیم جابه‎جایی از مجلس به دولت داشته باشیم. به نظر من باید حضور زنان در عرصه مدیریت كلان را گسترش داد و برای تحقق این موضوع نیاز است كه زنان توانمند خارج از عرصه تصمیم‎گیری را به صحنه كشاند. هر چقدر شعاع دایره متخصصان و نخبگان حاضر در اطراف دولت گسترده تر شود نتایج مطلوبی به‌دست خواهد آمد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir