سرباز ربوده شده ایرانی
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری وضعیت سرباز ربوده‌شده ایرانی گفت: در سفری که به پاکستان داشتیم من از نخست‌وزیر پاکستان این موضوع را مطالبه کردم و او هم دستور داد که این موضوع پیگیری شود.

تازه ترین جزئیات از وضعیت امنیت مرزهای ایران

سردار قاسم رضایی ظهر دیروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: خبرنگاران را به‌عنوان بسترسازان امنیت می‌شناسیم که از طرفی مطالبات ما از مردم را به آنها می‌رسانند و از طرف آنان برای ما بسترسازی می‌کنند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه "قدردان مرزنشینان هستیم و خود را از آنها جدا نمی‌دانیم چراکه همیشه در روزهای سخت به ما کمک کرده‌اند"، افزود: ما مجری قوانین هستیم و متأسفانه برخی مرزنشینان بر این قوانین اشراف ندارند ولی هر جا که افراد با قوانین آشنا شدند مشکلی پیش نیامده است.

وی با تأکید بر‌ اینکه تجاوز مرزی، تردد مرزی یا ورود بعضی کالاها جرم است، ابراز داشت: ما صاحب مسئولیت هستیم و حتی هنگامی‌ که احشام هم از مرز عبور می‌کنند، وظیفه داریم مانع عبور آنها به آن سوی مرز شویم. انتظار است رسانه‌ها با زبان و قلم خود این قوانین را انتشار دهند تا بتوانیم در مناطق مرزی از این نوع مشکلات عبور کنیم.

سردار رضایی ادامه داد: در 4 ماه گذشته 14161 نفر هم متجاوز مرزی خارجی را دستگیر کرده‌ایم که این افراد غالباً از راه دره‌ها و کوه‌ها عبور می‌کنند.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به سختی کار مرزبانان گفت: این سربازان و مرزداران که در تابستان با تمام مشکلات زیر آفتاب مرزبانی می‌کنند، نباید کارشان برای مردم آشکار باشد؟ نباید مردم از مرزبانانی که در کوه‌ها و دشت‌ها 10 ساعت متوالی می‌ایستند و گشت انجام می‌دهند و در سرما و گرما هستند، مطلع باشند؟ انتظار است که این مسائل برای مردم آشکار شود هرچند ما با خدا معامله کردیم ولی در هر کاری ارتقای روحیه بسیار مهم است و در نیروهای مسلح هم اهمیت بالایی دارد که رسانه‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی با اظهار اینکه "هم‌رزمان ما در مرزبانی از آبان‌ماه تا خردادماه زیر برف‌اند و گاهی حتی نمی‌توانیم نفرات را جابه‌جا کنیم"، ابراز داشت: مرزبانان 20 روز یا یک ماه دور از خانه هستند و باید پرسید آیا این بودجه برای این شرایط سخت کار مرزبانی متناسب است یا خیر.

فرمانده مرزبانی ناجا با تأکید بر اینکه اگر امنیت نباشد، هیچ‌کدام از سرمایه‌گذاری‌ها در کشور به نتیجه نمی‌رسد، بنابراین نباید مرزبانی را با درگیری‌های سیاسی قاطی کرد، گفت: همه باید بدانند اگر امنیت نباشد بازاری و فرهنگی و دیگر افراد جامعه هیچ‌کدام نمی‌توانند کار خود را انجام دهند.

سردار رضایی با یادآوری اینکه "در جنوب شرق کشور با افغانستان و پاکستان 2 هزار کیلومتر مرز داریم و بیش‌ترین مواد مخدر از این ناحیه وارد کشور می‌شود"، اظهار کرد: برخی شرارت‌ها که مسلحانه هستند و برخی اقدامات تروریستی در این مرزها انجام می‌شود که البته مردم محلی نقشی در آن ندارند بلکه همگی نقشه استکبار است.

وی با اشاره به فعالیت گروهک‌های تروریستی در این مناطق گفت: گروه‌هایی با نام‌های مختلف هستند که مثل دزد پشت سنگ مخفی می‌شوند اما با کار اطلاعاتی و هماهنگی‌های لازم دستگاه‌ها با آنها به‌صورت جدی مقابله می‌شود. کار دیپلماسی هم آغاز شده و باید بیش‌تر شود.

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: هم‌اکنون به این مرزها اشراف کامل داریم و در موضوع شرارت‌های مسلحانه، افرادی هستند که فراری‌اند اما در مناطق مرزی سکنی گزیده‌اند و درخواست ما از پاکستان این است که از سکونت این افراد در مرزها جلوگیری کند.

سردار رضایی با اعلام اینکه "بین مرزهای ما پرهزینه‌ترین مرز، مرز مشترک با پاکستان است که 970 کیلومتر طول دارد و تقریباً یک‌طرفه مدیریت می‌شود"، تأکید کرد: مرزهای شمالی وضعیت نسبتاً خوبی دارند، در مرزهای شمالی با ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان مشکلی نداریم، به‌جز زمانی که اشتباهاتی مثل همان تردد غیرمجاز و گاهی هم قاچاق انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت مرز ترکیه چگونه است، تصریح کرد: سال‌های قبل مشکل داشتیم اما این مسائل دارد به حداقل می‌رسد و روی رفع آنها سرمایه‌گذاری شده است. ترکیه‌ای‌ها اقداماتی خوبی کردند و با هماهنگی ما دیوارکشی و ایجاد موانع فیزیکی را انجام می‌دهند که سبب شده مشکلات رو به کاهش باشد.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره رویکرد این نیرو در برخورد با پدیده کوله‌بری اظهار داشت: مطابق قانون قسمت‌هایی برای عبور کوله‌بران تعیین و نوع کالاها و زمان مجاز ترددها هم مشخص شده است؛ به این نوع حمل بار کوله‌بری گفته می‌شود که مشخص و قابل‌کنترل است، اما برخی از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و از جاهای ممنوعه با بار و چهارپا عبور می‌کنند. قانون به ما اجازه نمی‌دهد که با اینها مماشات کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که مصاحبه می‌کنند باید بدانند که مرزبانی مأمور است و نباید به او تعدی کنند، ما نباید شاهد اظهارنظرهای اشتباه باشیم، اینها مخل امنیت کار ما هستند و سبب می‌شود قاچاقچی فکر کند به‌حق است و شروع به تعدی به مأمور می‌کند.

سردار رضایی در تشریح وضعیت مرزهای جنوبی گفت: در مرزهای دریایی قاچاق با لنج داریم که خیلی حرفه‌ای عمل می‌کنند. البته ما ته‌لنجی و حق ملوانی را قبول داریم اما نباید حمل بار به‌اندازه کل لنج را ته‌لنجی و حق ملوان جلوه داد.

وی درباره آمار ورود کالاهای قاچاق به کشور اظهار کرد: در 4 ماه گذشته 29 تن مواد مخدر کشف داشتیم و کشف بعضی کالاهای ضدفرهنگی و سیگار هم آمار بالایی دارد. امسال در بحث عتیقه‌جات و ارز هدف‌گذاری کردیم که باعث شد کشف این دست کالاها 38 برابر شود. همچنین کشفیات پارچه 8 برابر، شکر 5.6 برابر، لوازم برقی 6.2 برابر، کولرگازی 5.3 برابر و میوه و خشکبار 2.2 برابر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

فرمانده مرزبانی ناجا تأکید کرد: با توجه به برنامه‌ها و اهدافی که برای ارتقاء مرزبانان داشتیم، در سطح ستاد کل اقدامات خوبی انجام شده و با بخشی از دولت و نمایندگان در تعامل هستیم که یک برنامه خوبی در برنامه 5ساله برای مرزبانان تبیین شود، ازجمله ساخت خانه‌های سازمانی که سال گذشته پیگیری شد و برای آنها منابعی در نظر گرفته شد، همچنین بهبود معیشت و مزایای مرزبانان هم درخواست جدی ماست.

وی در پاسخ به این سؤال که "پیگیری وضعیت سرباز ربوده‌شده ایرانی توسط گروه‌های تروریستی در مرزهای جنوب شرقی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟" گفت: ما پیگیری‌ها را ادامه دادیم اما هنوز پاسخی داده نشده است و نتوانستیم او را برگردانیم. در سفری که به پاکستان داشتیم من از نخست‌وزیر پاکستان این موضوع را مطالبه کردم و او هم دستور داد که این موضوع پیگیری شود.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:تسنیم