سوابق و زندگینامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم
سوابق و برنامه های 17 وزیر پیشنهادی روحانی برای تصادی وزارت در کابینه دولت دوازدهم را در این گزارش می خوانید.

اسامی وزرای پیشنهادی حسن روحانی

فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم توسط حجت الاسلام حسن روحانی، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.وزرای پیشنهادی

اعضا هیئت وزیران و برنامه های وزرا پیشنهادی به شرح زیر است.



محمد جواد ظریف در سال 1338 در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی دانش آموخته دبستان و دبیرستان علوی تهران است.

ظریف در سال 1355 با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و 1367 دکترای مطالعات بین المللی خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو گرفت. وی پیش از این نیز کارشناسی ارشد خود را در حوزه روابط بین الملل و در دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو به پایان برده بود.

محمدجواد ظریف

او سال های 57 تا 59 مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود. پس از آن تا سال61 مشاور سیاسی، رایزنی و کارداری نمایندگی ایران در سازمان ملل را تجربه کرده است. ظریف هم چنین سال های 67 و 68 مشاور علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت بوده است.

وی سال 68 تا 71 سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل شد و با پایان ماموریتش در سازمان ملل، 10 سال معاونت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت.

از 81 تا 86 برای بار دوم به عنوان سفیر ایران مسوولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را پذیرفت و به نیویورک اعزام شد.

ظریف پس از بازگشت تا سال 89 دستیار ارشد وزیر امور خارجه بود. پس از آن به دانشگاه آزاد رفت و معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی را مدیریت کرد.

ظریف در مجامع بین المللی مسوولیت هایی را نیز برعهده داشته است.

وی سال 71 رییس کمیته حقوقی مجمع عمومی چهل و هفتم سازمان ملل متحد در نیویورک بود و سال 72 ریاست کمیته نگارش اجلاس آسیایی حقوق بشر را در بانکوک برعهده داشت. در اجلاس افتتاحیه کنگره حقوق بین الملل ملل متحد در نیویورک رییس بود. او هم چنین ریاست اجلاس ها و نشست های متعددی مانند کمیته حقوقی مشورتی آسیایی - آفریقایی، کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، نشست کارشناسان ارشد هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، کمیته کارشناسان اعتمادسازی، کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در دوربان، سمپوزیوم اسلامی گفت وگوی تمدن ها، کمیسیون خلع سلاح ملل متحد، کنفرانس آسیایی نژادپرستی و تبعیض نژادی، کمیته متخصصان گفت وگوی تمدن ها در جده، کمیسیون فرهنگی یونسکو در نیویورک را برعهده داشته است.

وی از 82 تا 84 معاون مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. ظریف سخنگویی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران در تهران را نیز برعهده داشت.

او عضو هیئت علمی گروه عمومی دانشگاه تهران بوده است و در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه های دیپلماسی در سازمان های بین المللی، سازمان های بین المللی و موضوعات جهانی، حل و فصل اختلافات در سازمان ملل متحد، امنیت منطقه یی و بین المللی، مبانی حقوق بشر، حقوق بشر و سازمان های بین المللی، حقوق بشر و سیاست جهانی تدریس کرده است.

ظریف از جمله مشهورترین دیپلمات های برجسته ایران به شمار می آید.

وی تالیفات متعددی در حوزه سیاست خارجی، حقوق و روابط بین الملل به زبان های فارسی و انگلیسی دارد.

محمد جواد ظریف مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 281 - موافق:232 رای؛مخالف:36 رأی؛ ممتنع:13 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به فعالیت شد.

مهم ترین اقدام ظریف در طول چهار سال تصدی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم (از 92 تا 96) انعقاد توافقنامه هسته ای موسوم به برجام با کشورهای عضو گروه 1+5 بود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه در اردیبهشت ماه 96، محمد جواد ظریف در طول چهار سال دولت یازدهم به 73 کشور جهان سفر کرد.

ظریف 71 سفر به کشورهای منطقه، 28 سفر به اروپا، 18 سفر به شرق آسیا و اقیانوسیه، 11 سفر به آفریقا و 8 سفر به آمریکای لاتین داشته است.
امیر حاتمی

امیر سرتیپ امیر حاتمی از فرماندهان ارتش ایران است و 51 سال سن دارد.

وی در دولت یازدهم جانشین سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.



امیر حاتمی پیش از انتصاب به عنوان جانشین وزیر دفاع در آبان 1392، جانشین معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح بود.

امیر حاتمی روز سه شنبه 17 مرداد 96، توسط حسن روحانی رئیس جمهور دوازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.
علی ربیعی

علی ربیعی (زاده 1334) معروف به عباد، سیاستمدار و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.


او که زاده جنوب تهران است پیش از انقلاب تکنسین کارخانه هایی چون ارج بود و پس از انقلاب اسلامی تا 1360 مسئول شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی شد. ربیعی عضو سپاه پاسداران شد و از فرماندهان آن بود. از آغاز انقلاب وی عضو مؤسس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر بوده است.

وی از 1366 تا 1372 در دورهٔ وزارت محمد ری شهری و علی فلاحیان، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت اطلاعات و از 1372 تا 1384 مسئول اجرایی و مسئول کمیته تبلیغات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است. از 1376 تا 1384 مشاور اجتماعی رئیس جمهور سید محمد خاتمی بود.

او استاد دانشگاه های تهران و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی سیاسی و اقتصادی است. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی رئیس جمهور ایران (سید محمد خاتمی) طی سالهای 1376 تا 1384 است. عمده دغدغه های ربیعی در سال های اخیر مطالعه فساد و راهبردهای مقابله با آن بوده است.

ربیعی که زندگی ساده ای دارد، برنامه های خود برای وزارت کار را هم بر مبنای مبارزه با فساد و تقویت کارآفرینی برنامه ریزی کرده است.

 


علی ربیعی


وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم:
با آغاز بکار دولت حسن روحانی، وی علی ربیعی را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد. پس از حملات تعدادی از وب سایت ها به علی ربیعی، گروهی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که در بررسی صلاحیت وی حتی یک مورد منفی هم پیدا نکرده اند. نهایتاً ربیعی توانست به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رأی اعتماد بگیرد.


در 4 آذر 1393، ربیعی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس حضور یافت اما با کسب 98 رأی موافق، 95 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 219 رأی مأخوذه نتوانست آنان را قانع کند و هفتمین کارت زرد دولت یازدهم را کسب کرد.[8] او یک سال بعد، دومین کارت زرد خود را نیز از مجلس نهم دریافت نمود.


سوابق مسئولیت های علمی و پژوهشی:
.مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از1374 تاکنون ادامه دارد
.عضو شورای سیاستگذاری مرکز بررسیهای راهبردی ریاست جمهوری با حکم رئیس جمهور تا مرداد 1384
.رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی از سال 1368تا1373
.عضو کمیته های فنی پروژه های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات استراتژیک
.عضو هیئت مؤسس و عضو هیئت مدیره مؤسسه «فرهنگ و تمدن ایران زمین» از 1384
.مدیر گروه دکترای جامعه شناسی دانشگاه پیام نور
.معاون پژوهشی دانشگاه کار
.عضو شورای تخصصی گروه مدیریت بازرگانی و MBA و شورای تخصصی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه پیام نور1388
.دبیر شورای تخصصی گروه دکترای جامعه شناسی در مرکز تحصیلات تکمیلی مقطع دکتری دانشگاه پیام نور 1390
.عضو کمیته علمی چهارمین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران. معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی 1391
.دبیر علمی همایش ملی تولید و حمایت از کار و کارگر ایران. مؤسسه کار. مؤسسه کار و تأمین اجتماعی
عضو کمیته علمی همایش علمی مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران (ماتریس فرهنگی) شهرداری تهران 1391
.مشاور رئیس جمهور تا مرداد 1384
.دبیر ستاد ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد تا مرداد 1384
.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم

 


محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ایران، جانشین رئیس جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است.

او در آغاز کار دولت یازدهم حسن روحانی، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت اول و دوم ،وزیر بازرگانی بوده است.

از سوابق کاری محمد شریعتمداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.از سال 1373 پس از 3 سال عضویت در هیئت امناء ستاد اجرایی فرمان امام با نظر رهبری در سمت ریاست ستاد اجرایی فرمان امام نیز مشغول به خدمت بود.

2.ازسال 1370 تاکنون عضویت در هیئت امناء آستان شاه عبدالعظیم و عضویت و دبیری هیئت امناء مؤسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث در قم را نیز تحت اشراف محمدی ری شهری بر عهده دارد.

3.از سال 1368 در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی، همزمان با خدمت در سمت معاون نظارت و حسابرسی دفتر، بعنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرد.

4.مأمور تأسیس معاونت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری

5.همکاری در تهیه قانون تأسیس اطلاعات کشور

6.معاون و جانشین معاونت امور انقلاب نخست وزیری در زمان نخست وزیری رجایی

7.عضویت در کمیته مرکزی انقلاب اسلامی در زمان مهدوی کنی و باقری کنی

8.ستاد استقبال از امام خمینی



به مدت 8 سال مسئولیت کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی نظیر عربستان سعودی، عراق، عمان، قطر، کویت، پرتقال، اسپانیا، زیمبابوه، اوگاندا، کنیا، فیلیپین، تایلند و… علاوه بر مسئولیت وزارت بازرگانی ایران، به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت منصوب و در طی همین دوره، جمهوری اسلامی ایران را پس از سال ها بعنوان عضو ناظر به سازمان جهانی تجارت وارد کرد.

وی 12 سال در سمت ریاست کمیسیون و نیز ریاست هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور، با این شبکه عظیم ارتباط گسترده و ثمر بخشی داشته و هم در دوره وزارت بازرگانی وی قانون جدید نظام صنفی از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و شورای عالی اصناف از منتخبان شبکه های صنفی کشور پا به عرصه وجود نهاد.[2] در طی دوره وزارت 8 ساله اش، ریاست شورای عالی نظارت بر اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز بر عهده داشت که از این دوره به عنوان بهترین دوره همکاری دولت و بخش خصوصی نام برده می شود.

در طی این دوران، قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران با 5 سال کار کارشناسی در قالب کمیته های گوناگون تخصصی با همکاری همه بخش های ذی ربط و بخش خصوصی در هزار ماده پس از 80 سال مورد بازنگری و نگارش مجدد قرار گرفت و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. در طی سال های 1376 تا 1384 عضویت هیئت امناء دانشگاه مازندران و دانشگاه علامه طباطبایی را بحکم رئیس جمهور و نیز عضویت هیئت امناء بنیاد شهید و امور ایثارگران را به نمایندگی از خانواده های شهدا و حکم ریاست جمهوری بر عهده داشته است.

وی با توجه به مقبولیتی که نزد طرفین دعاوی سیاسی وقت در کشور داشته است، در جریان انتخابات مجلس هفتم، وقوع تحصّن در مجلس ششم و نیز با تشکیل شورای سران سه قوه در برخورد با مفاسد اقتصادی و همچنین در جریان دستگیری برخی عناصر سیاسی و اقتصادی در آن دوران، به عنوان نماینده ویژه دولت و رئیس جمهور در حل و عقد مسائل موجود بین دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و قوه قضائیه ایفای نقش کرده است.


عباس آخوندی

عباس احمد آخوندی (زاده 1336، نجف) سیاستمدار، استاد دانشگاه، دولتمرد ایرانی و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران است. وی پیش از این از 1361 تا 1365 در زمان وزارت علی اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی وزارت کشور، و بین 1372 تا 1376 در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده است.

زندگی شخصی
آخوندی در سال 1336 در یک خانواده روحانی در نجف متولد شد. وی نوه دختری علامه عبدالحسین امینی از مراجع نجف و صاحب اثر معروف الغدیر و فرزند علی احمدآخوندی و داماد سیدهاشم رسولی محلاتی می باشد. آخوندی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه علوی ایرانیان در همین شهر طی کرد و پس از مهاجرت به ایران دوره متوسطه را در قم و تهران گذرانید و در سال 1356 وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد.

وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند.

وی و هم اکنون در دانشگاه تهران عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد گروه بریتانیاست.سید محمدعلی شهیدی محلاتی و علی اکبر ناطق نوری باجناغ او هستند.


وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم
آخوندی توسط حسن روحانی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد. عباس احمد آخوندی در نهایت توانست با کسب 159 رای از 284 رای ماخوذه تصدی وزارت مزبور را بدست بیاورد. وی در مراسم معارفه اش عنوان کرد که با ادامه مسکن مهر به شکل فعلی انتقاد دارد ولی این مخالفت به معنی متوقف کردن این پروژه نیست. چون این طرح با زندگی 10 میلیون ایرانی گره خورده است. او چندی بعد در مصاحبه ای اعلام کرد:


بنده در برنامه اولیه خود نیز اعلام کردم که دولت جدید به تعهدات قبلی پایبند است، اما مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده که ادامه یابد و باید متوقف شود. در مکان های نامناسب چندین هزار واحد مسکونی ایجاد شده است، مسکن فقط یک چهاردیواری یا خانه نیست بلکه مردم خدمات مختلف، روابط اجتماعی درست و امکانات حمل و نقل مناسب می خواهند.


دو استیضاح ناموفق
در سه شنبه 14 مهر 1394، جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح وزیر راه و شهرسازی با 72 رأی موافق، 175 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 252 رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء گردید.در 1 اسفند 1395 و یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم آخوندی مجدداً استیضاح و به مجلس فراخوانده شد، اما مجدداً استیضاح با 74 رأی موافق، 176 رأی مخالف و 5 ممتنع استیضاح از مجموع 257 نماینده حاضر در مجلس رای نیاورده و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد.

دیگر سمت ها:
.قائم قام مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (مهر ماه 1376 - شهریور ماه 1377)
.عضو شورای عالی پول و اعتبار (1374 – 1376)
.عضو شورای رقابت (1388 تا کنون)
.عضو شورای مرکزی نظام مهندسی (دوره پنجم)، (1389 تا کنون)
.عضو هیئت مدیره دوره پنجم نظام مهندسی استان تهران، (1388 تا 1390)
.عضو شورای مرکزی نظام مهندسی (دوره چهارم)، (1386–1389)
.عضو هیئت مدیره دوره چهارم نظام مهندسی استان تهران، (1385–1388)[3]
.بنیانگذار مؤسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث و انرژی (1380)




محمود حجتی نجف آبادی در دولت یازدهم و از سال 92 به سمت وزیر جهاد کشاورزی رسید و این درحالی است که از سال 79 تا 84 نیز در همین سمت مشغول به کار بوده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد.

سمت ها

با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری ارائه خدمت نمود و در دوره اول ریاست جمهوری جهموری دولت هفتم به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی ماند. با آغاز کار دولت یازدهم، حجتی بار دیگر برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

حجتی در دوران وزارتش طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند.



اقدامات

با اجرای این طرح، تولید گندم با 73درصد رشد از 8 میلیون تن به 14 میلیون تن رسید و واردات بیش از 6٫4 میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد، لذا جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد.

از دیگر اقدامات وی می توان به اعطای تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، مبارزه با آفات گندم در سطح 6 میلیون هکتار اشاره کرد.
بیژن نامدار زنگنه

بیژن نامدار زنگنه سیاست مدار، کارشناس انرژی، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم اکنون به عنوان وزیر نفت ایران و استاد دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف فعالیت می نماید.

وی فعالیت سیاسی خود را از سال 1359 در کابینه محمدعلی رجایی، در جایگاه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز نمود.

در دولت های سوم و چهارم، 5 سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال نیز وزیر نیرو بود. در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی؛ 8 سال بعنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت های هفتم و هشتم، نیز 8 سال عهده دار وزارت نفت بود. وی هم اکنون در دولت یازدهم عهده دار وزارت نفت می باشد.

زنگنه به جهت سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و حضور در وزارتخانه های دولت های مختلف ایران (22 سال بدون احتساب دولت یازدهم) به «شیخ الوزراء» مشهور است.

وی را موفق ترین وزیر نفت ایران در توسعه و جذب سرمایه های خارجی در صنایع نفت و گاز ایران می دانند.

بیژن زنگنه از نظر سیاسی دارای گرایش اصلاح طلبی بوده و دارای سابقه عضویت در حزب کارگزاران سازندگی و بنیاد باران می باشد.

بیژن نامدار زنگنه ابتدا در فاصله سال های 1359 تا 1361 به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد، پا به دولت نهاد. در آبان 1361 بنا به دعوت مدیران وقت جهاد سازندگی به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد.

در پی تشکیل وزارت جهاد سازندگی در دولت سوم جمهوری اسلامی به ریاست سید علی خامنه ای، از 1362 تا 1367 بعنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی فعالیت نمود. در آخرین سال فعالیت دولت چهارم، در فاصله سالهای 1367 تا 1368 عهده دار وزارت نیرو بود. وی در کابینه اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی از 1368 تا 1376 برای دو دوره متوالی نیز وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت. در دولت اصلاحات از 1376 تا 1384 نیز برای دو دوره متوالی وزیر نفت ایران بود.

وی از 1362 تا 1384 از اعضای شورای اقتصاد بود و از سال 1375 تا 24 اسفند 1390 نیز بعنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت نمود. زنگنه از اسفند 1385 تا مرداد 1387 به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت هپکو فعالیت می کرد و هم اکنون رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مؤسسه گفتمان انرژی کشورهای مسلمان می باشد.


معاون فرهنگی وزارت ارشاد

بیژن زنگنه با آغاز انقلاب فرهنگی در جهت اجرایی شدن آن به فعالیت پرداخت و بعد از تشکیل دولت محمد علی رجایی به سمت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. از جمله اقدامات وی در وزارت ارشاد اسلامی کوشش در جهت تشکیل مرکزی برای جمع آوری، حفظ و نشر کلیه مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی بود که از جمله اقدامات این مرکز انتشار مجموعه سخنان روح الله خمینی به نام صحیفه نور بود.

وزارت جهاد سازندگی

دولت سوم

بیژن نامدار زنگنه در آبان 1361 به دعوت جمعی از مدیران جهاد سازندگی، با حکم میرحسین موسوی نخست وزیر وقت، به عضویت شورای مرکزی این نهاد منصوب شد. وی در تاریخ 1 اسفند 1362 به عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی از مجلس رأی اعتماد گرفت. در جلسه بررسی صلاحیت وی، در پایان رأی گیری زنگنه موفق شد با 110 رأی موافق، به عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی معرفی گردد و تا پایان فعالیت دولت سوم در سال 1364 در این جایگاه فعالیت نمود.

دولت چهارم

بیژن نامدار زنگنه در ابتدای کار دولت چهارم، نخست بعنوان وزیر جهاد سازندگی به مجلس معرفی شد و با 161 رای موافق، برای بار دوم، وزیر جهاد گشت. وی تا تاریخ 30 تیر 1367 عهده دار وزارت جهاد سازندگی بود.

وزارت نیرو

دولت چهارم

در تاریخ 29 شهریور 1367 به عنوان وزیر نیرو از مجلس وقت رأی اعتماد گرفت. وی تا پایان کار دولت چهارم جمهوری اسلامی ایران در جایگاه وزیر نیرو فعالیت نمود.

دولت پنجم

زنگنه به عنوان وزیر نیرو وارد دولت اکبر هاشمی رفسنجانی شد. در دولت پنجم از 196 رأی مأخوذه تنها 19 نماینده به وزارت وی رأی ندادند و 177 نفر دیگر از نمایندگان به وزارت وی در وزارتخانه نیرو رأی مثبت دادند.

دولت ششم

در کابینه دوم اکبر هاشمی رفسنجانی، بیژن نامدار زنگنه از مجلس چهارم 245 رأی برای تصدی پست وزارت نیرو گرفت. در آن مجلس نیز تنها 12 نماینده به او رأی منفی دادند. این دوره از فعالیت زنگنه در وزارت نیرو با تغییر و تحول اساسی در این وزارتخانه و ساختار سازمانی آن همراه بود. از اقدامات وی در این دوره می توان به تأسیس گروه مپنا در سال 1371 اشاره کرد. این گروه صنعتی تاکنون احداث بالغ بر 85٪ درصد از ظرفیت نصب شده شبکه برق ایران را برعهده داشته است، همچنین اجرای نزدیک به یکصد پروژه به ارزش بیش از 30 میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است.

وزارت نفت

دولت هفتم

بیژن نامدار زنگنه در کابینه اول دولت هفتم برای تصدی پست وزارت نفت از مجلس پنجم 213 رأی موافق گرفت و 53 نماینده به او رأی ممتنع و مخالف دادند.

دولت هشتم

مجلس ششم که مجلسی هماهنگ با دولت هشتم بود، کمترین اعتماد را به زنگنه داشت، در جلسه بررسی صلاحیت وزیر نفت دولت هشتم جمهوری اسلامی ایران در مجلس ششم 166 نماینده به وی رأی موافق دادند و 88 نماینده نیز با وزارت او در پیچیده ترین و ثروتمندترین وزارتخانه کشور مخالفت کرده بودند.

دولت یازدهم

بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، بیژن زنگنه به عنوان نامزد نهایی تصدی پست وزیر نفت ایران، جهت معرفی به مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

در پایان جلسات بررسی رای اعتماد به کابینه پیشنهادی حسن روحانی بیژن نامدار زنگنه با 166 رأی موافق، 13 ممتنع و 104 مخالف، موفق به کسب اعتماد نمایندگان مجلس نهم شد و برای سومین بار به عنوان وزیر نفت در دولت های ایران انتخاب شد.

از جمله مهمترین اقدامات زنگنه در شروع کار به عنوان وزیر نفت جدید ایران، مذاکره با مدیران بزرگترین شرکت های بین المللی حاضر در صنعت نفت و گاز جهان جهت حضور مجدد در پروژه های نفت و گاز ایران، بازگشت به کار مدیران ارشد و کارشناسان نفت و گاز کشور و ایجاد ثبات در مدیریت نفت و در نهایت جلوگیری از فروش نفت توسط بخش خصوصی (واسطه ها) بوده است.
حبیب الله بیطرف

حبیب الله بیطرف سیاستمدار، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم اکنون بعنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ایران و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران فعالیت می کند.

وی دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران می باشد. بیطرف از اعضای کمیتهٔ مرکزی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود، که در آبان 1358 سفارت ایالات متحده در تهران را اشغال کردند و بحران گروگان گیری در سفارت آمریکا را رقم زدند.

بی طرف فعالیت اجرایی را از سال 1358 با مشارکت در راه اندازی جهاد سازندگی آغاز نمود. در طول جنگ ایران و عراق به عنوان عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فعالیت ادامه داد.

وی در فاصله سالهای 1365 تا 1368 استاندار یزد بود. از ابتدای سال 1369 تا پایان سال 1373 به مدت پنج سال، در سمت معاون آموزشی وزارت نیرو فعالیت داشت. بیطرف در دولت های هفتم و هشتم، بعنوان وزیر نیرو فعالیت می نمود.

بی طرف پس از انقلاب فعالیت اجرایی خود را از سال 1358 با مشارکت در راه اندازی جهاد سازندگی ادامه داد. وی در طول جنگ ایران و عراق به عنوان عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می نمود. او از سال 1365 تا سال 1368 در کابینه سید علی خامنه ای، استاندار یزد بود.

بی طرف از ابتدای سال 1369 تا پایان سال 1373 به مدت پنج سال در سمت معاونت آموزشی وزارت نیرو (به وزارت بیژن نامدار زنگنه) فعالیت داشت و همزمان به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه در مراکز آموزش عالی نیز تدریس می نمود. وی از سال 1373 تا 1376 به عنوان مجری طرح های سد و نیروگاه کارون 3 و کارون 4، در وزارت نیرو مشغول به کار بود. حبیب الله بیطرف در فاصله سالهای 1376 تا 1384 در کابینه اول و دوم سید محمد خاتمی برای مدت 8 سال، عهده دار وزارت نیروی ایران بود.

بیطرف سابقه مدیریتی چهار ساله در سمت استانداری یزد، پنج سال در سمت معاونت وزیر نیرو و هشت سال نیز وزیر نیرو در دولت های هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد. در حوزه فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیز می توان به تدریس و عضویت در هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضویت در هیئت امنا دانشگاه یزد، عضویت در کمیته برنامه ریزی آموزش های علمی-کاربردیوزارت مسکن و شهرسازی و هشت سال مشاور پژوهشگاه نیرو اشاره نمود.

سابقه وزرای دولت دوازدهم

سوابق اجرایی

از سوابق اجرایی بیطرف می توان به اجرای پروژه های بزرگ ملی مانند طرح احداث سد و نیروگاه آبی کارون 3، اجرای ضوابط و مقررات نظام فنی و اجرایی کشور در حوزه مدیریت پروژه های دولتی، همچنین حضور 2 دوره در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و عضویت کنونی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و ساختمان اشاره کرد.

• راه اندازی مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی 1365–1364
• استاندار یزد 1368–1365
• عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از 1368 تاکنون
• معاون آموزشی وزارت نیرو 1373–1369
• رئیس هیئت مدیره سازمان سازندگی و آموزش 1373–1370
• مجری طرح های کارون 3 و 4 1376–1373
• عضو هیئت مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران 1376–1373
• وزیر نیرو 1384–1376
• عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو 1384 تاکنون
• رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران 1394 تاکنون
• معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت 1395 تاکنون

 


مسعود کرباسیان

مسعود کرباسیان؛ دکتری مدیریت و برنامه ریزی است. بیش از 12 کتاب از وی چاپ شده که مشهورترین آنها دو مجموعه کتاب در خصوص جهانی شدن است که کرباسیان از استیگلیتز و بهاگواتی از مشهورترین اقتصاددانان این حوزه در جهان ترجمه کرده است.

سابقه اجرایی کرباسیان هم بسیار طولانی است. وی یک مدیر تکنوکرات در ساختار جمهوری اسلامی بوده که سال های سال در حوزه های مختلف بدور از التهابات سیاسی مدیریت کرده است. او معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون وزیر اقتصاد بوده است. به این ترتیب می توان گفت او شناخت دقیقی از حوزه های مختلف در اقتصاد کشور دارد.

آخرین سمت کرباسیان، معاونت علی طیب نیا و ریاست گمرک کل کشور بود که توانست تحولی مهم در گمرک را رقم بزند.

از او به عنوان مدیری قاطع با توانمندی های اجرایی بالا یاد می شود. مدیری که وظیفه اصلی اش هماهنگ کردن ابعاد مختلف، متنوع و بعضا متضاد در وزارت اقتصاد خواهد بود.

 
عنوان شغل
معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران
مدرک تحصیلی
لیسانس برنامه ریزی
فوق لیسانس مدیریت با گرایش سیستم
دکترای مدیریت بازرگانی
سوابق کاری
مسئولیت های اصلی :
. مشاور عالی شهردار تهران، مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی تهران از سال 1388 تا 89
.معاون خدمات شهری شهرداری تهران از سال 84 تا سال 88
. رئیس کل گمرک وزارت اموراقتصادی و دارائی از سال 80 تا سال 84
. معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از سال 77 تا سال 80
.معاون بازرگانی وزارت نفت از سال 76 تا سال 77
. معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی از سال 71 تا سال 76
.معاون طرح و برنامه وزارت بازرگانی از سال 68 تا سال 71
.معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع سنگین از سال 61 تا سال 68

سایر مسئولیت ها :
.مشاور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران از سال 89
. عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
. عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران
. رئیس هیات مدیره شرکت بازرسی مهندسی ایران وابسته به وزارت صنایع سنگین
. عضو هیات مدیره شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
. رئیس هیات مدیره شرکت دفاتر بازرگانی خارج از کشور وزارت بازرگانی
. رئیس هیات مدیره شرکت های کالای نفت لندن، کانادا، شارجه وابسته به وزارت نفت
. رئیس هیات مدیره شرکت کالای نفت تهران وابسته به وزارت نفت
. رئیس هیات مدیره شرکت حمل و نقل و ترخیص وزارت نفت
. رئیس هیات مدیره شرکت کاونده بنیاد شهید
. عضو هیات مدیره شرکت توانیر وزارت نیرو
. عضو هیات مدیره منطقه آزاد کیش وابسته به نهاد ریاست جمهوری
. عضو هیات مدیره شرکت پتروپارس وابسته به وزارت نفت
. عضو هیات عامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی
. عضو هیات مدیره شرکت صنایع تجهیزات نفت وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
. رئیس هیات مدیره شرکت خدمات کامپیوتری راهبر وزارت بازرگانی
. عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری آستان قدس رضوی
. عضو هیات مدیره شرکت ایران ارقام سازمان تأمین اجتماعی
. عضو هیات مدیره شرکت اشتاد موتورز سازمان تأمین اجتماعی
.عضو هیات مدیره شرکت الیاف وابسته به شرکت سرمایه گذاری ملی
. عضو هیات مدیره شرکت پلی اکریل بانک صنعت و معدن
.عضو هیات مدیره موسسه امور سینمایی بنیاد مستضعفان و جانبازان
.عضو هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان وابسته به وزارت آموزش و پرورش
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع سازمان زیبا سازی شهر تهران
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع سازمان آتش نشانی تهران
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع سازمان بهشت زهرا؛
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع شرکت خدماتی کالای شهروند
.رئیس هیات مدیره و عضو مجمع شرکت ساماندهی اصناف و مشاغل وابسته به شهرداری تهران
.عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری شهر – صندوق بازنشستگی شهرداری تهران
.رئیس هیات مدیره سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران
.رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری شهر وابسته به شهرداری تهران
.عضو هیات مدیره شرکت تجارت گستران خوارزمی وابسته به شرکت سرمایه گذاری خوارزمی
محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی متولد 1360 در شهرستان دارالمومنین جهرم است. وی دانش آموخته مهندسی برق قدرت دانشگاه صنعت آب و برق است.

سوابق اجرایی محمدجواد آذری:

مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات در سال های 1388تا 1393 عضو هیات مدیره غیرموظف هیات مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل 1393تا 1395 عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت 1393 تا 1395 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت 1395 تاکنون

سایر مسئولیت ها:

عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی عضو کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی عضو ناظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی عضویت در کمیته ارتباطات ستاد بحران کشور مجری طرح اجرای وظایف صیانتی و اجتماعی و فرهنگی در خصوص ارتباطات و فناوری ارتباطات مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و عراق مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و روسیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس APT رئیس کمیته ارتباطات اربعین در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دبیر برگزاری جشنواره ملی کیفیت فاوا دبیر همایش بین المللی کانکت 2016

 

سید محمود علوی

سید محمود علوی وزیر اطلاعات دولت یازدهم بار دیگر از سوی حسن روحانی بعنوان وزیر اطلاعات دولت دوازدهم نیز به مجلس معرفی شد.

سید محمود علوی(زاده 4 اردیبهشت 1333 در لامرد فارس) روحانی، سیاست مدار ایرانی و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است.



وی پیش از این نماینده دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال 1379 تا سال 1388 بوده است و دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد است.

فعالیت های قبل از انقلاب
تأسیس انجمن اسلامی جوانان آبادان (1350)
تأسیس چندین کتابخانه در مناطق مختلف استان فارس (1357–1354)
فعالیت های فرهنگی تربیتی و تبلیغی در رابطه با نسل جوان در نقاط مختلف استان فارس
برپایی و هدایت تظاهرات علیه رژیم پهلوی در قم و مناطق جنوب فارس (لار، گراش، گله دار، لامرد، …)

فعالیت های پس از انقلاب
نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال 1358–1357
نماینده دفتر امام خمینی(ره) در لامرد در سال 1359–1358
نماینده دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی
مخبر و سخنگوی کمسیون شوراها و امور داخلی، کمسیون خاص وظیفه عمومی، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی
معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال های 68 تا 70
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، سال 1379 تا سال 1388
نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری

اقدامات وزارت اطلاعات در دولت یازدهم
حجت الاسلام علوی، 15 اردیبهشت سال جاری در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران، گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوعش در طول چهارسال ارائه کرد و گفت:سربازان گمنام امام زمان(عج) توانستند در سال 95، سی تیم و در سال 93 و 94، چهل و پنج تیم تروریستی را کشف و منهدم کنند. از این تروریست ها، مهمات و تجهیزات زیادی به دست آمد که برخی از آنها شامل 108 بمب مغناطسی و 15 جلیقه انتحاری می شود.


عبدالرضا رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم بار دیگر از سوی حسن روحانی بعنوان وزیر پیشنهادی کشور برای کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

وی متولد 1338 در شیروان خراسان شمالی و دارای دکترای جغرافیا گرایش برنامه ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است.



رحمانی فضلی معاون سیاسی صدا و سیما، رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی و معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه ای در دوره علی لاریجانی بوده است.

از پست های دیگر رحمانی فضلی می توان به ریاست دوره ای اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی منطقه ای (اکو) ECO و رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه ABU اشاره کرد.

همچنین وی از سال 1382 تاکنون استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته تحصیلی و تدریسی جغرافیا بوده است.

سوابق علمی:
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای انسانی از دانشگاه فردوسی مشهد و دکترای جغرافیا گرایش انسانی از دانشگاه تربیت مدرس می باشد. وی از سال 1382 تا کنون استادیار دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد.

سوابق اجرایی:

1. معاون آموزش و پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، از سال 68 الی 70

2. موسس و رئیس دوره شبانه دانشکده ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، از سال 69 تا 70

3. نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه شیروان، استان خراسان شمالی از سال 71 تا 75

4. قائم مقام سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال شروع:1375)

5. معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

6. معاون امور مجلس و استان های سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

7. معاون سیاسی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

8. نماینده سازمان صدا و سیما در شورایعالی انقلاب فرهنگی

9. نماینده سازمان صداو سیما در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا

10. نماینده صداو سیما در شورای هماهنگی پروژه شهرهای سالم، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

11. رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه ABU در سال 1382

12. رئیس دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال پایان فعالیت در سازمان صدا و سیما:1385)

13. عضو کمیته شورای اطلاع رسانی دولت به مدت شش سال

14. معاون فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

15. معاون امور بین الملل و توسعه اقتصادی استان ها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، از سال 85 تا 86

16. رئیس اجلاس وزاری کشور و عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)، وزارت کشور

17. قائم مقام و معاون فرهنگی رسانه ای و اجتماعی شورای عالی امنیت ملی به مدت 18 ماه از سال 86

18. ریاست کل دیوان محاسبات کشور از سال 87 تاکنون

19. عضو شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی از سال 87 تاکنون

20. رئیس سازمان موسسات عالی حسابرسی کشورهای عضو اکو (اکوسای) از مهر 89 تا مهر 92

از پست های دیگر وی می توان به ریاست دوره ای اجلاس سازمان همکاریهای اقتصادی منطقه ای (اکو) ECO و رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه ABU اشاره کرد.

رحمانی فضلی از افراد نزدیک به علی لاریجانی است که معاونت وی در شورای عالی و اغلب پست های دولتی وی در همراهی با علی لاریجانی بوده است. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال 1384 ریاست ستاد انتخابات صدا و سیما را برعهده داشت و شائبه سوگیری او به نفع علی لاریجانی، بارها سبب انتقاد از وی شد.

فضلی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه کشور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284رای/ موافق:256رای؛ مخالف:19 رأی؛؛ ممتنع:9 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر کشور مشغول به فعالیت شد.


سیدمحمد بطحایی

سید محمد بطحایی متولد 1342 در شهر تهران است و رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور را بر عهده دارد. او همچنین سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده است.



او سالها معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهم ترین نهاد قانون گذاری در وزارتخانه بود و همچنین معاونت برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئول آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی، معلمی٬ دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.

عضویت در کمیته های تخصصی در حوزه های برنامه ریزی درسی٬ برنامه های توسعه٬ پژوهش های آموزشی و مشارکت در ده ها طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه ی آموزش و پرورش از دیگر سوابق او است.

 

سید محمد بطحایی دارای مدرک کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی است.

بطحایی در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، سکان وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم را به دست خواهد گرفت.


سیدعباس صالحی

سید عباس صالح شریعتی معروف به سید عباس صالحی فعال فرهنگی و حوزوی ایرانی زاده 1342 در مشهد بوده و هم اکنون دارای تحصیلات دکترای فلسفه است.
 
سید عباس صالحی از سال 1351 وارد حوزه علمیه مشهد شد و دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه مشهد گذراند؛ از سال 60 به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دروس خارج را تا سال 68 در آن حوزه گذرانیده و مجددا به مشهد عزیمت داشته و در دروس خارج اساتید مشهد ادامه تحصیل داد، در سال 76 مجددا به حوزه علمیه قم مراجعت تحصیلی و علمی داشت.
 
 
دروس مقدماتی را در مدرسه آقای موسوی نژاد و دروس سطح را در خدمت حضرات صالحی ، مدرسی و فلسفی گذراند، در حوزه علمیه قم از دروس حضرات آیات وحید خراسانی، شیخ جواد تبریزی بهره مند شد، پس از عزیمت از مشهد در دروس حضرات آیات زنجانی و علم الهدی شرکت کرد.

وی همچنین در مباحث فلسفی از حضرات ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی و حسن زاده آملی بهره برده است.
 
از ابتدای ورود در حوزه، فعالیت های تدریس داشت و به تدریس اصول فقه، شرح لمعه، معالم و مکاسب مشغول بود.

در سال 67 ـ 65 سردبیر مجله حوزه و در سال 76 ـ 73 مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود، از سال 76 تاکنون در سه دوره متوالی عضو هیات مدیریه دفتر تبلیغات اسلامی (و سپس عضو هیات امنای آن) بود.

از سال 76 مدیر مسئول نشریه پژوهش های قرآنی و از همان سال عضو هیات تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت بود.
 
صالحی در ادامه فعالیت های خود سال 78 مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه» را بر عهده داشت که تاکنون 176 شماره از آن منتشر شده است.

از سال 61 در مجله حوزه به عنوان یکی از نویسندگان آن مشغول به فعالیت بود، همچنین از همکاران تفسیر راهنما از ابتدای فعالیت تا مراحل پایانی آن بود.
 
از تالیفات وی می توان به، «‎تفسیر راهنما» اشاره کرد که در آن نقش ‎محقق را داشت، کتاب «حوزه و روحانیت»، «‎دانشگاه و دانشجو» از دیگر تالیفات اوست، البته 22 مقاله هم نوشته که از آن جمله می توان به، ‎ابوذر امام، اسوه امام، ‎امام و سلوک تفسیری و... اشاره کرد.
 
وزیر پیشنهادی از سوی دولت برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 54 سال و دارای دکترای فلسفه است و دارای سوابقی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد است.

 


حسن قاضی زاده هاشمی

در راستای اعلام نهایی اسامی وزرای منتخب در دولت دوازدهم، حسن قاضی زاده هاشمی برای دومین بار در سمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شد.

وی در فروردین ماه 1338 در فریمان، در یک خانواده ای مذهبی، متولد شد. پدر او در فریمان، عطار بود. وی در کودکی قرآن را نزد شیخ حسین مطهری پدر مرتضی مطهری فرا گرفت و پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد.



قاضی زاده هاشمی در سال 56 وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیتهای اجتماعی سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و همزمان با گسترش موج اعتراضات، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد مشارکت داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به عنوان یکی از مؤسسان سازمان جهاد سازندگی نقشی مؤثر ایفا کرد و با شروع جنگ ایران و عراق، مدت 33 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرد و دو بار مجروح شد.

حسن قاضی زاده هاشمی پس از بازگشت «جهت ادامه تحصیل»، حضور در جبهه را در قالب تیمهای اضطراری پزشکی ادامه می داد. او در زمان وزارت بهداشت محمد فرهادی در بیمارستان فارابی مشغول شد و هم اکنون در بیمارستان چشم پزشکی نور مشغول است و رکورددار عمل جراحی لیزیک معرفی شده است. وی در کلاس های مربوط به فنِ بازیگریِ رضا کیانیان شرکت داشته است.

حسین قاضی زاده هاشمی برادر بزرگترِ حسن قاضی زاده هاشمی، نمایندهٔ دوره های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی ایران بوده است؛ و همچنین حسن قاضی زاده هاشمی، پسرعموی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، یعنی نمایندهٔ مشهد و عضو جبهه پایداری نیز هست. پسر عموی دیگر حسن قاضی زاده هاشمی، سید احسان قاضی زاده هاشمی نیز در انتخابات مجلس دهم از طرف ائتلاف بزرگ اصولگرایان شرکت کرد که تأیید صلاحیت شده و رأی آورد و به همراه دیگر پسرعموی وی یعنی امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو و سخنگوی جبههٔ پایداری، هر دو پسرعموی قاضی زادهٔ هاشمی وزیر بهداشت در مجلس دهم نیز، حضور خواهند داشت.

مردم عادت کرده اند که با مدل آمریکایی، هر وقت اراده کردند، پیش بهترین متخصص بروند و با پرداخت مبلغی به عنوان ویزیت، خدمات بگیرند. اما حالا با اجرای این برنامه (پزشک خانواده) به هر حال محدودیتهایی برای مردم ایجاد می کنیم، به آنها می گوییم حتماً باید به پزشکی که ما می گوییم مراجعه کنند و او تشخیص می دهد که آیا به خدمات تخصصی نیاز دارد یا نه و اگر لازم بود او را ارجاع دهد. این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.

مدتهاست که قرار است جداسازی پزشکان بخش دولتی و خصوصی انجام شود، قدمهایی هم برداشته شده است. ایده آل من هم اجرای این قانون است اما امیدواریم منابع لازم را برای اجرای این قانون داشته باشیم. باید با اصلاح تعرفه ها کاری کنیم که پزشکان فقط در یکی از این بخشها فعالیت کنند. ضمن اینکه بر خلاف تصور عامه تقاضای خود جامعه پزشکی هم اجرای این قانون است زیرا هیچ کس راضی نیست که برای کسب درآمد مناسب در چند جا کار و ارائه خدمت کند..

من معتقدم یک مدیر خوب مدیر گران نیست، که دانم بنشیند تا از منابع عمومی به او پول بدهند و او هزینه کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز 24 خرداد 1392، با رای موافق 91٫5 درصدی خود از وی، هاشمی را به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، تأیید کردند. بدین ترتیب، هاشمی توانست رکورددار جلب آرای موافق نمایندگان مجلس در حمایت از یک وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی با اجرای طرح تحول نظام سلامت موفق به کاهش شدید قیمت تجهیزات پزشکی شد.

طی این طرح هزینهٔ عمل های جراحی به طور متوسط 3 تا 4 برابر کاهش یافت. برای نمونه عمل قلب باز از یک میلیون و 867 هزار تومان به 857 هزار تومان و عمل سزارین از 900 هزار تومان به 130 هزار تومان پس از اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافت.

همچنین پس از اجرای این طرح در دولت یازدهم تمام هزینه های درمان بیماران مبتلا به سرطان رایگان شد.

معاونین قاضی زاده هاشمی در دوران وزارت بهداشت دولت یازدهم:

رسول دینار وند

ایرج حریرچی (معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

عباس زارع نژاد (رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت مصطفی قانعی)

میر جلیلی

محمد حسین نیکنام (مشاور وزیر بهداشت در امور بین الملل)

محسن اسدی لاری (مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت)

داوود دانش جعفری (مشاور عالی وزیر در امور زیربنایی و تحول در نظام سلامت)

نیری (مشاور وزیر در امور خیرین سلامت)

در ماجرای رسوایی فیش های حقوقی مدیران دولتی ایران در اواخر خرداد و اوایل تیرماه 1395، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و آموزش و پزشکی دولت یازدهم در یادداشتی در کانال تلگرامی اش، افشاگری در مورد فیش حقوق را «شمشیری دولبه» دانست که از یک طرف آن روحانی و دولت او زده می شود، ولی با طرف دیگر، روحانیت و نظام نشانه قرار گرفته است. قاضی زاده هاشمی با اشاره به ماجرای افشای هزینه 17 هزار تومانی سفر سه روزه حسن نزیه وزیر نفت دولت موقت بازرگان به مشهد و اقامتش در هتل هایت این شهر توسط «توده ای ها» از آن ماجرا به عنوان نخستین مورد افشاگری نام برد و آن را با عنوان «افشاگری توده وار» سنت حزب توده ایران نامید. قاضی زاده هاشمی فرد افشاگر را مستوجب قضایی دانست و سنت افشای دستمزدها را ضد ارزش های اخلاقی و اسلامی عنوان کرد.

ممنوعیت پیوند عضو به اتباع خارجی

در شهریور 1395، هاشمی در واکنش به انتشار گزارش های مبنی بر مرگ یک کودک افغان در ایران به دلیل خودداری پزشکان از انجام عمل پیوند عضو گفت:«بیمار به هیچ وجه به خاطر نبود عضو فوت نکرده و قرار بوده پدر وی بخشی از کبد خود را برای پیوند به او بدهد که متأسفانه زمان کافی وجود نداشته و کودک فوت کرده است.» او همچنین نظر خود را در مورد ممنوعیت پیوند عضو به اتباع خارجی بیان کرد:«خیلی زشت است که اتباع خارجی اجازه داشته باشند برای پیوند عضو به ایران بیایند و اندام ایرانیانی که مستمند هستند را بخرند و به خود پیوند بزنند. بجز چند کشور در همه جای دنیا هم این قانون وجود دارد و دولت ها معمولاً اجازه نمی دهند اعضای بدن شهروندانشان به اتباع خارجی فروخته شود.»[ این در حالی است که در بیشتر کشورها، خرید و فروش اعضای بدن (چه برای اتباع همان کشور و چه برای اتباع خارجی) غیرقانونی است و ایران یکی از معدود کشورهایی است که فروش اعضای بدن را قانونی کرده است.

 


مسعود سلطانی فر

مسعود سلطانی فر (متولد 1338 در تهران)، وزیر ورزش و جوانان ایران در دولت یازدهم و گزینه ریاست جمهوری برای تصدی پست این وزارت در دولت دوازدهم است.

او سابقه کار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارد و زمانی عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش نیز بود.

او 2 سال معاون اسبق سازمان تربیت بدنی و قائم مقام مصطفی هاشمی طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی در سال های ( 1374 و 1375) بود و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

سلطانی فر و روحانی

سلطانی فر دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه همکاری با حسن روحانی را دارا است.

سلطانی فر به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده بود که پس از رفتن به میراث فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا کرد.

عضویت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران

سلطانی فر که در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران توانسته بود جایگاه 32 را کسب کند، به عنوان نخستین عضو علی البدل شورای شهرانتخاب شد که پس از حذف محمد مهدی مفتح به دلیل راه یافتن وی به مجلس شورای اسلامی در انتخابات میان دوره ای، به شورای اسلامیشهر تهران راه یافت.


عضویت در هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش

در 31 شهریور 1392 با تصویب وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و تأیید حسن روحانی، سلطانی فر به مدت سه سال به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش انتخاب گردید و جایگزین علی صدوقی شد.

در 10 بهمن 1392 و پس از استعفای نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسن روحانی، طی حکمی مسعودسلطانی فر را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب نمود.

 

سلطانی فر یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد. او که به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود با 117 رای موافق، 148 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد.

پس از استعفای محمود گودرزی از وزارت ورزش و جوانان، سلطانی فر مجددا از سوی رئیس جمهور به عنوان نامزد وزارت ورزش به مجلسمعرفی شد. در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در تاریخ 11 آبان ماه سال 1395 سلطانی فر توانست با 193 رأی موافق، 72 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به سمت وزارت ورزش و جوانان برگزیده شود.

 

سوابق علمی سلطانی فر

او در دانشگاه پیام نور تدریس می کرد و در دوره های مختلف آموزشی فرمانداران، بخشداران و نیروهای سیاسی وزارت کشور فعالیت می کرد.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir