خداحافظ آقای شهردارِ اصولگرا
قالیباف با بیان اینكه امروز زمینه‌ها بهتر از هر زمان دیگری برای تحقق مدیریت یكپارچه شهری فراهم شده است، گفت: ما در شهر دو مشكل اساسی و جدی داریم؛ یكی درآمد پایدار و دیگری آلودگی‌های زیست محیطی كه راهكار برون‌رفت از آنها تحقق مدیریت یكپارچه شهری است.

خداحافظی قالیباف بعد از 12 سال

دیروز آخرین روز عمر كاری شورای چهارم در حالی رقم خورد كه بیشتر جلسه به مهمانی خداحافظی شباهت داشت تا جلسه رسمی، اگرچه كه شورا یك مهمان ویژه داشت و آن محمدباقر قالیباف بود كه در آخرین روز كاری‌اش در شهرداری تهران بعد از ١٢ سال به صحن شورای شهر آمده بود تا گزارشی از عملكرد كلی خود ارایه دهد.
 
این جلسه در آغاز با حضور اكثریت اعضا در حالی برگزار شد كه كلیه خبرنگاران، مسوولان دفاتر و كارشناسان شورا از صحن علنی به بیرون هدایت شدند تا جلسه به صورت غیرعلنی به مدت یك ساعت برگزار شود. در این روز شهردار تهران در آخرین اقدام خود سند اداره شهر تهران را به هیات رییسه شورای شهر تهران ارایه كرد؛ سندی كه به گفته خودش دفترچه‌ای بود از تمام اقدامات ١٢ سال گذشته‌اش. او در گزارش خود گفت: باید برای شهر و مدیریت شهری با جهتی درست با رویكردی فرهنگی و اجتماعی گام‌برداریم.
 
قالیباف با بیان اینكه امروز زمینه‌ها بهتر از هر زمان دیگری برای تحقق مدیریت یكپارچه شهری فراهم شده است، گفت: ما در شهر دو مشكل اساسی و جدی داریم؛ یكی درآمد پایدار و دیگری آلودگی‌های زیست محیطی كه راهكار برون‌رفت از آنها تحقق مدیریت یكپارچه شهری است. وی با تاكید بر اینكه همین جا از همه اعضای محترم شورای اسلامی دوره چهارم می‌خواهم كه با وجود پایان مسوولیت اداری، رسالت و وظیفه‌مان در تحقق شكل‌گیری مدیریت یكپارچه شهری را انجام دهیم، تصریح كرد: در این زمینه تمام قد باید حاضر باشیم و لحظه‌ای نباید غفلت كنیم.
 
شاید از پشت این تریبون كه كنار برویم دست ما بازتر است كه از این موضوع دفاع كنیم. وی درآمد پایدار و موضوع محیط زیست شامل آلودگی هوا، آب و خاك را دو مشكل اصلی تهران دانست و عنوان كرد: حل هر دو مورد در گرو مدیریت یكپارچه شهری است.
 
شهردار پایتخت با اشاره به۱۲ سال قبل گفت: آن زمان كه توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا كردم نمی‌دانستم چه چیزی دارم تحویل می‌گیرم و هر چه تلاش كردم، چیزی مطلع نشدم. می‌خواستم با مدیران ارشد شهرداری آشنا شوم اما حتی یك برگ كوچك دو خطی از ارزیابی و عملكرد نبود كه نگاه كنم و ببینم چه اطلاعاتی در دست من قرار می‌گیرد. همان‌جا بود كه تاكید كردم بحث هوشمند‌سازی از ضرورت‌های جدی شهرداری‌هاست.
 
امروز این توفیق را پیدا كردیم با كمك همه همكاران در شهرداری تهران سندی را تحت عنوان سند تحویل و تحول آماده كنیم. یعنی امروز كه ما از شهرداری تهران می‌رویم، در این سند مشخص شده است كه مجموعه اینجا چه چیزی است. حتی خیلی از دوستان گفتند فلانی این كار را نكن ممكن است در این سند اشكالی هم پیدا شود اما گفتم آیا این بهتر از آن نیست كه هیچ سندی ندهیم تا شورای پنجم و شهردار بعدی ندانند چه چیزی را تحویل می‌گیرند؟ حتی ممكن است در این سند دو اشكال هم وجود داشته باشد اما پایه‌گذاری این اصل با هر هزینه‌ای برای شهر یك ضرورت است كه بدانیم چه چیزی را تحویل می‌دهیم و بدانند چه چیزی را تحویل می‌گیرند ولو نقایصی هم در آن باشد.
 
امروز این سند را تحویل مهندس چمران می‌دهم و ایشان به شورای پنجم منتقل خواهند كرد، درخواست دارم یك نسخه هم در اختیار كلیه اعضای شورای چهارم قرار گیرد و در فرصت مناسب در اختیار همه مردم و اصحاب رسانه هم قرار گیرد. اگر اشكالی هم در روش این كار است پیشاپیش می‌پذیرم اما پیشنهادات بعدی می‌تواند این را تكمیل كند.
 
او در ادامه گفت: از مقام معظم رهبری كه عنایت ویژه‌ای در طی ۱۲ سال به تهران داشتند تشكر می‌كنم. همیشه مقام معظم رهبری به نفع مردم تصمیم گرفتند و با عنایات ایشان امروز معبری نمانده كه بخواهیم در تهران باز كنیم. مجموعه ۳۰۰ هكتاری بوستان ولایت را به بركت ایشان داریم. دو سال قبل در یك فرمان شفاهی بیش از هزار و ۵۰۰ هكتار فضاهای در اختیار نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی و نظامی را یكجا در اختیار مردم گذاشتند.
 
از همه حمایت‌ها و رهنمودهای ایشان تشكر می‌كنیم، از اینكه عنایت داشتند همكاران من و مجموعه شهرداری را به عنوان مجموعه جهادی شناختند تشكر می‌كنم و این افتخار را شاكر هستیم كه ایشان این لقب را به مجموعه شهرداری دادند و باعث افتخار همه ما است.
وی ضمن تقدیر از دولت‌های نهم، دهم و یازدهم گفت: اگر گله‌مندی‌هایی داریم به جای خود است، معمولا بر اساس قوانین و مقررات مطالبی داریم و حتما آیندگان هم دارند، اما انصاف این است كه بگوییم همه زحمت كشیدند مخصوصا وزارتخانه‌ها و بدنه‌ها چرا كه شهر بدون همكاری پیش نمی‌رفت. وی سپس به طور خاص از مسوولان قرارگاه خاتم تشكر كرد و گفت: از عزیزان در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا كه خود من توفیق خدمت در آن مجموعه را داشتم و انصافا در پروژه‌های سخت و پیچیده شهر مجاهدت می‌كنند، تقدیر و تشكر دارم. قالیباف ضمن تقدیر مجدد ازاعضای شورای اسلامی دوره چهارم گفت: در این دوره در حین اینكه با سلایق و نگاه‌های مختلف بودیم اما باید شهادت دهم این شورا در عین نظارت و نقد و در عین اینكه چالش‌های جدی داشتیم، بیشترین حمایت و همراهی را برای حل مشكلات مردم داشت كه به سهم خودم تقدیر و تشكر می‌كنم.
 
امیدوارم بزرگواران كه نمایندگان محترم مردم هستند بنده را حلال كنند. در جلسات و گفت و شنود‌ها سعی كردم ادب و اخلاق را رعایت كنم اما اگر جایی صدای من بلند شده یا كوتاهی داشتم از یكایك عزیزان حلالیت می‌طلبم. دست یكایك همكاران خود را می‌بوسم و به همه همكاران از معاونان، شهرداران مناطق، سازمان‌ها، نواحی و یكایك كاركنان و كارگران شهرداری تهران خدا قوت می‌گویم. امیدوارم هر كجا هستیم بتوانیم انجام وظیفه كنیم كه فردای قیامت مدیون شهدا و امام شهدا نباشیم.
 
پل صراطی كه چمران ساخت
 
بعد از قالیباف نوبت رییس شورا بود كه طی سخنانی از عملكرد شورای چهارم بگوید و مانند قالیباف از حاضران حلالیت بطلبد. گرچه حلالیت طلبیدن وی هم در نوع خود جالب بود. او ضمن حلالیت طلبی از همه شهروندان، شهردار و معاونانش گفت: ما پل صراط و رمپ و لوپ‌هایش را هم ساختیم. وی با اشاره به اینكه مهم‌ترین خاصیت شورای چهارم چه بوده است تصریح كرد: هنر شورای چهارم این بود در عین اینكه از جناح‌های مختلف سیاسی شكل گرفته بود اما بر تصمیمات شهر سایه جناح‌بندی‌ها و سیاسی كاری‌ها دیده نشد و این تفاوت‌های دیدگاه‌های سیاسی بر پیشبرد اهداف پایتخت سایه نیفكند و تحت تاثیر قرار نگرفت. وی با بیان اینكه در دوره ریاست مسجدجامعی برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران شكل گرفت كه اقدامی ارزنده بود و به آن افتخار می‌كنیم، افزود: علاوه بر این سند به طرح جامع و طرح تفصیلی نیز افتخار می‌كنیم چراكه طرح جامع و تفصیلی یعنی برنامه‌دار شدن تهران هرچند كه پایش‌های این طرح‌ها همچنان ادامه دارد و لازم است ادامه یابد. چمران ادامه داد: امروز افتخار می‌كنیم كه تهران نخستین شهر كشور است كه طرح جامعی دارد كه ساكن و خشك نیست و می‌تواند در تمامی سال‌های اجرایش بارها پایش شود، از همین رو طرحی كاربردی و عملیاتی و اجرایی است.
 
رییس شورای شهر تهران با تاكید بر اینكه به برنامه ۵ ساله دوم افتخار می‌كنیم به ویژه به اینكه این بینش و درایت را اعضای شورای چهارم داشتند كه با تفكرات متفاوت سیاسی وقتی می‌خواستند برای اتوبوسرانی یا مترو تصمیم بگیرند مسائل اصلی را در نظر می‌گرفتند و نمی‌گذاشتند تفكرات سیاسی بر تصمیم شان سایه بیفكند، خاطرنشان كرد: همواره تلاش كردیم از پیشنهادات طیف مقابل حمایت كنیم و معیار و ملاك ما تفكرات سیاسی نباشد.
چمران با یادآوری اینكه نظارت در شورای چهارم از دوره‌های قبل بهتر و سیستماتیك‌تر شده است، بیان كرد: انتقال تمامی اطلاعات بر سایت شورا كار نظارت را از این به بعد آسان‌تر خواهد كرد و شورای پنجم كارش راحت‌تر می‌شود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد