کشورهایی که بیشترین حجاج را دارند
مناسک حج ۲۰۱۷ درحالی از روز چهارشنبه آغاز می‌شود که امسال نزدیک به دو میلیون نفر از سراسر جهان برای ادای این فریضه الهی به سرزمین وحی آمده‌اند.

کشورهایی که بیشترین حجاج را دارند

مسلمانان جهان هر ساله در دهه نخست ذی‌الحجه، آخرین ماه قمری به مکه می‌روند تا یکی از اصول دین را به جا آورند و امسال نیز نزدیک به دو میلیون نفر از مسلمانان جهان در این بزرگترین اجتماع بشری گرد هم می‌آیند. در این میان کشور اندونزی با اعزام ۲۲۱ هزار نفر، بیشترین تعداد زائر را در عربستان دارد و پس از آن نیز پاکستان با 179 هزار و 200 نفر و هند با ۱۷۰ هزار نفر در مکان‌های دوم و سوم کشورهای مسلمان با بیشترین حاجی قرار دارند.

از کشور آسیایی بنگلادش نیز امسال 127 هزار 198 نفر به حج مشرف می‌شوند و کشور آفریقایی مصر نیز ۱۰۸ هزار نفر زائر در خانه خدا خواهد داشت و ایران نیز که سال گذشته با کارشکنی سعودی‌ها هیچ زائری به حج اعزام نکرد، امسال 86 هزار و 500 حاجی در سرزمین وحی خواهد داشت.

نیجریه و ترکیه هر یک با ۷۹ هزار حاجی، الجزیره با ۳۶ هزار حاجی و مراکش با ۳۱ هزار نفر زائر در رتبه‌های بعدی ۱۰ کشور مسلمان جهان با بیشترین تعداد زائر در حج امسال قرار دارند.



بر اساس اعلام رسانه‌های عربستانی تا تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۱۷ (۴ شهریور) بطور دقیق یک میلیون و584 هزار و 269 زائر وارد خاک این کشور شده‌اند که اکثریت آنها (۱.۴۸۳.۵۲۲ نفر) از طریق هوایی و سایر آنها از طریق دریا (۱۴.۵۹۸ نفر) و زمینی (۸۶.۱۴۹) به عربستان سفر کرده‌اند.

در حالی که امسال تعداد حجاج نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما همچنان مردم بسیاری از کشورهای اسلامی برای این سفر با هزینه‌های سنگینی رو به رو هستند. به عنوان مثال در بنگلاش متوسط درآمد سالیانه افراد کمی بیش از ۱۰۰۰ دلار است، اما هزینه حج از مرز ۴ هزار دلار فراتر می‌رود و به همین ترتیب مسلمانان نیجریه و هند نیز برای تشرف به حج حدود ۴۵۰۰ دلار هزینه می‌کنند، درحالی که درآمد متوسط آنها در یک سال به ترتیب کمتر و بیشتر از ۲ هزار دلار است.

در پاکستان نیز هزینه سفر به حج تقریبا دو برابر درآمد سالیانه افراد است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir