فلسفه حج بیداری جهان اسلام است
خطیب نماز عید قربان در تهران با اشاره به بیانات رهبری درباره حج و پیامی که ایشان دادند ، گفت: فلسفه حج بیدرای جهان اسلام است که مقام معظم رهبری نیز در پیام‌شان به این مطلب اشاره داشتند. امت اسلامی باید از دولت‌های خود امنیت جان، مال و آبرو را بخواهند.

امامی کاشانی در خطبه‌های نماز عید قربان

آیت الله محمد امامی کاشانی صبح روز جمعه (10 شهریور ماه) در خطبه‌های نماز عید سعید قربان که در مصلی امام خمینی برگزار شد، در خطبه‌های دوم خود با اشاره به آیه 27 سوره حج اظهار داشت: این آیه کریمه به منافع حج اشاره دارد. امام صادق(ع) و امام رضا (ع) در رابطه با علل حضور در حج می فرمایند: « حج حرکت به سوری خداوند است» و  از منافع آن تمام شرق و غرب و تمام امت اسلامی بهر ه می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: از امت اسلامی افرادی به سمت کعبه و خانه خدا حرکت می‌کنند که در این حرکت علاوه بر توجه به سیره معنوی آن باید به امور کل جهان اسلام نیز توجه کنند. بیانات رهبری درباره حج و پیامی که دادند به همین نکته توجه داشتند که جهان اسلام باید بیدار شود. فلسفه حج بیداری جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: در حج باید به امت جهان اسلام توجه کنیم  و از دولت‌های اسلامی بخواهیم که به جوامع اسلامی توجه داشته باشند. این همه تفرقه و خون و مشکلات اقتصادی که در جهان اسلام توسط دشمنان، صهیونیست‌ها و عوامل آن‌ها بوجود آمده سبب شد که وضع جهان اسلام در جاهایی تاسفبار باشد. وظیفه تمام مسلمانان این است که امنیت جان، مال آبرو و ... از دولت‌ها مطالبه کنند.

خطیب نماز عید قربان در تهران یادآور شد: فرهیختگان، نخبگان جامعه و نویسندگان در سراسر جهان اسلام باید به این مسئله بپردازند که در حج در منافع مسلمانان توجه ویژه‌ای شود. امروز می‌بینیم در فلسطین سوریه و یمن و .... این همه خونریزی و جنایت رخ می‌دهد. جهان اسلام باید از دولت‌ها بخواهد که به این مسائل و مشکلات پایان دهند. وظیفه تمام ملت‌ها و دولت‌ها تامین امنیت جهان اسلام در تمام امور است. قرآن می‌فرماید نخبگان و حجاج در مکه جمع شوند و درباره ممالک اسلامی تصمیم‌گیری کنند اما با کمال تاسف ما در حج شاهد این مسئله نیستیم ولی در دنیای امروز دستگاه‌های ارتباط جمعی وجود دارند که رسیدگی به این امور را آسانتر کرده است.

وی در ادامه با بیان این‌که «تمام ما در دنیا به امامت و ولایت نیاز داریم آن هم امامی که بتواند دنیا راتکان بدهد»، اظهار داشت: این تحول دست امام عصر (عج) رخ می دهد. جمهوری اسلامی ایران به حمدالله از نعمت ولایت برخوردار است که نایب ا مام زمان(عج) است. اما با این وجود می‌بینیم دشمنان کشور را چنین احاطه کرده‌اند. وحدت ، اتحاد انسجام رسیدگی به امور دیگران در تمام جهان اسلام وظیفه و تکلیف ماست.

وی در خطبه‌های عبادی خود با اشاره به آیه 37 سوره حج که درباره فلسفه قربانی کردن در عید سعید قربان است، یادآور شد: در زمان جاهلیت اعراب وقتی گوسفند را قربانی می‌کردند خون آن را به دیوار کعبه می‌مالیدند و با خود فکر می‌کردند که خدا از این قربانی بهره می‌برد در حالی‌که ندا آمد از این قربانی به خدا بهره‌ای نمی‌رسد. بلکه این تقوای انسان است که به خداوند می‌رسد. خدا این حیوانات را تسخیر انسان قرار داد تا انسان به عظمت برسد و بداند که خدا بزرگ است و بالاتر از خدا هیچ چیزی وجود ندارد و همه چیز از آن خداست. اساس قربانی کردن توجه به خداوند است.

امامی کاشانی با اشاره به این مطلب که قربانی کردن منحصر به کعبه ومنا نیست و هرکسی در هر کجای دنیا می تواند در روز عید قربان قربانی داشته باشد اظهار داشت:  قربانی در هر کجا دارای ارزش و قیمت است. از عید قربان باید این پند را بگیریم که تمام کارها  در دست خداوند است و بالا دست خدا دستی نیست و کارها را باید به خدا واگذار کنیم. وقتی قربانی کردن تا این اندازه ثواب دارد ما باید تقوی، نیکوکاری، احسان خدمت به مردم، رفع گرفتاری مسلمین و ... را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی تاکید کرد: این‌ها مسائلی است که یک انسان مومن باید به ‌آن‌ها توجه داشته باشد. ما تا زمانی که زنده هستیم می‌توانیم از این ارزش‌ها بهره ببریم و به غیر از قربانی کردن خدمت به بندگان و رفع مشکلات آن‌ها را نیز در دستور کار قرار بدهیم. امیدورایم در این روز بزرگ شهدا، امام شهدا و شهید حججی مورد لطف و عنایت خداوند باشند و ما از همه آن‌ها تجلیل می‌کنیم.

 


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ایسنا