رضایی: درباره دختران هرمزگانی،راننده جوان بی‌تجربه مقصر حادثه بود
باید سرپرستی همراه دانش‌آموزان برای اعزام به اردو باشد تا در طول مسیر وضعیت آنها بخصوص از نظر بستن کمربند را کنترل کند که چنین اتفاقی نیز رخ نداده است.محمدرضا رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس

راننده جوان و بی تجربه مقصر مرگ دختران بود!؟

رئیس کمیسیون عمران مجلس از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون در هفته آینده برای بررسی ابعاد حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی جهت تهیه گزارشی در این باره خبر داد و گفت که بررسی‌های اولیه حکایت از آن دارد که دو اشتباه استراتژیک در حرکت اتوبوس در نیمه‌های شب و همچنین استفاده از راننده جوان بی‌تجربه باعث بروز این حادثه تلخ شده است.

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به بازدیدش از داراب منطقه وقوع حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی و عیادت از مصدومان این حادثه، گفت: بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که آموزش و پرورش هرمزگان در اعزام دانش آموزان دختر آن هم ساعت ۲۳:۳۰ شب اشتباه محرز کرده که این ساعت بدترین زمان برای اعزام دانش‌آموزان است که اگر حرکت آنها در روز بود شاید این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی افزود: از طرف دیگر باید سرپرستی همراه دانش‌آموزان برای اعزام به اردو باشد تا در طول مسیر وضعیت آنها بخصوص از نظر بستن کمربند را کنترل کند که چنین اتفاقی نیز رخ نداده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: شرکتی که به آموزش و پرورش برای اعزام دانش‌آموزان ماشین داده است دقت لازم را جهت استفاده از راننده‌ای با تجربه نکرده است. راننده این ماشین جوانی ۳۲ ساله بوده که آشنایی لازم با رانندگی در شب را نداشته و راننده ثابت و دائم نبوده است. این راننده رانندگی پاره وقت می‌کرده که در همان روز حادثه از ساعت یک تا شش بعدازظهر رانندگی کرده و مجددا از ساعت ۱۰ شب پشت فرمان نشسته است.

رضایی کوچی افزود: اگر این دختران هرمزگانی سرپرست داشتند آن سرپرست متوجه خستگی و خواب‌آلودگی این راننده و جلوگیری از ادامه رانندگی او می‌شده که به دلیل خستگی و نداشتن استراحت قبل از حادثه و در طول مسیر چندین بار اشتباهاتی را انجام داده است.

وی ادامه داد: جاده شیراز، داراب، بندرعباس جاده دو طرفه‌ای است که به طور طبیعی به دلیل نور ماشین‌های مقابل خستگی راننده دو برابر و تشدید می‌شود آن هم راننده‌ای که هم جوان و بدون تجربه است و خسته و خواب‌آلود نیز بوده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس در جمع‌بندی، گفت: در وهله اول آموزش و پرورش هرمزگان در انتخاب ساعت اعزام دانش‌آموزان اشتباهی محرز انجام داده و در وهله بعدی شرکتی که ماشین داده نیز دقت لازم را به کار نبسته و از راننده جوان و بی‌تجربه‌ای استفاده کرده است. اگر این شرایط قبل از اعزام دانش‌آموزان بررسی می‌شد قطعا این اتفاق رخ نمی‌داد.

رضایی کوچی با اشاره به ماموریت رییس مجلس به کمیسیون عمران برای تهیه گزارشی درباره ابعاد این حادثه تلخ، گفت: کمیسیون عمران قرار است گزارشی در این باره تهیه کرده و آن را جهت اطلاع نمایندگان به هیات رییسه و نمایندگان ارائه دهد.

وی درباره ابعاد این گزارش،‌ گفت: این گزارش ناظر به وضعیت راه‌ها، آمار تصادفات، وضعیت سلامت رانندگان، شرکت‌های مسافربری، وضعیت اردوهای دسته‌جمعی و ورود و خروجی ماشین‌های حامل دانش‌آموزان و دانشجویان و به طور کلی وضعیت حمل و نقل جاده‌ای است.

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در حال حاضر آموزش و پرورش هنوز برنامه مشخصی برای اعزام دانش‌آموزان ندارد و نمی‌داند که می‌خواهد با چه مکانیزمی آنها را به اردوهای مختلف اعزام کند. ما در این گزارش این موضوع را نیز در کنار وضعیت جاده‌ها و شرکت‌های مسافربری بررسی کردیم تا گزارش کامل و جامعی را تهیه کرده تا دیگر شاهد تکرار این اتفاقات تلخ نباشیم.

وی گفت که در کشور سالی بالغ بر ۱۶ هزار کشته ناشی از تلفات جاده‌ای و تعداد بسیاری مجروح باقی می‌ماند که اگر مدیریت درست و با تدبیر وجود داشته باشد می‌توان از بروز این اتفاقات جلوگیری کرد.

رضایی کوچی در پایان گفت: در همین راستا کمیسیون عمران علیرغم تعطیلات مجلس در حال جمع‌آوری اطلاعات است تا هفته آینده در جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور مسئولانی همچون وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، فرمانده پلیس راه و سایر مسئولان مربوطه به بررسی این اتفاق بپردازد که بعد از تعطیلات مجلس در جلسه کمیسیون گزارش و جمع‌بندی نهایی را جهت قرائت در صحن علنی مجلس ارائه کند.

 

نبستن کمربند ایمنی عامل افزایش جان باختگان حادثه اتوبوس اردوی دانش آموزی هرمزگان

 

میرزاده: خواب آلودگی و نبستن کمربند ایمنی از دلایل حادثه هرمزگان است

میرحمایت میرزاده با تشریح جلسه فوق العاده کمیسیون آموزش مجلس درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی گفت: در این جلسه وزیر آموزش و پرورش و مسئولانی از وزارتخانه‌های راه، بهداشت، نیروی انتظامی و پلیس حضور داشتند و هرکدام گزارشی از بررسی‌های خود را ارائه کردند.

وی افزود: مجموعا اعضای حاضر در این جلسه بر این نظر بودند که خواب آلودگی راننده، نبستن کمربند ایمنی، عدم وجود گاردریل در جاده و عدم نظارت پلیس بر تذکر بستن کمربند ایمنی از جمله عواملی بوده که در این حادثه نقش داشته است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: مقرر شد کمیته مشترک از کمیسیون عمران و آموزش بررسی کامل از حادثه انجام داده و نهایتا گزارش را اعلام کنند.

 

 برخی مدیران استانی در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی احضار شدند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان: مدیرکل آموزش و پرورش، معاون مدیرکل آموزش و پرورش، مسئول دانش آموزی، مسئول اتحادیه مسافری برون شهری و مدیرکل راهداری استان هرمزگان به دادسرا احضار شدند.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir