پیروان مسیح، آبروی پیامبرشان را حفظ کنند
«دین مبین اسلام با همه ادیان از جمله مسیحیت در صلح و محبت است و اسلام، مسیح(ع) را فرستاده‌ی خدا و مریم (ع) را از پاک‌ترین زنان تاریخ جهان می‌داند.»

اسلام دین جنگ و اسلحه نیست

 حسین انصاریان از اساتید حوزه و مفسر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم در دیدار با اسقف اعظم اوکراین که در شهر کی‌یف برگزار شد، ابراز امیدواری کرد این دیدار بابی در جهت تعامل بیشتر میان ادیان بزرگ الهی به ویژه اسلام و مسیحیت باشد.

وی اظهار کرد: ما مسلمانان طبق آیات قرآن کریم و رهنمون‌های پیامبر اسلام(ص) باید حتما  به حضرت مسیح (ع)و مریم (ع) ایمان و اعتقاد داشته باشیم و به این معتقد باشیم که مسیح فرستاده خداست و مریم از پاکترین زنان تاریخ جهان به شمار می‌رود.

این پژوهشگر معارف قرآن تصریح کرد: اگر به مسیح ایمان نداشته باشیم و او را فرستاده خدا ندانیم، قرآن مجید ما را مسلمان نمی‌داند؛ چرا که از جمع انبیای الهی یکی از بزرگترین آنها را حذف کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام انصاریان خاطرنشان کرد:ما مسلمانان به دین اسلام از مسیحیت در زمان پیغمبر اسلام (ص) خاطره خوشی داریم، زیرا در مکه هنگامی که مومنین پیغمبر(ص) را مورد شکنجه قرار دادند، آنها به دستور پیامبر به حبشه در آفریقا مهاجرت کردند، در آنجا پادشاهی مسیحی بود که از یاران پیامبر(ص) به خوبی استقبال کردند.

نویسنده کتاب « تفسیر حکیم» بیان داشت: این همراهی و تعامل بعد از پیامبر اسلام(ص)  تاکنون ادامه داشت، ولی ما مسلمانان از دولت‌هایی که خود را منتسب به مسیح می‌دانند به دلیل استعمارگری‌ها و ظلم‌هایی که به ملت‌های مسلمانان کرده‌اند، دلِ خوشی نداریم و این دولت‌ها را مسیحیِ واقعی نمی‌دانیم.

انصاریان افزود: قرآن مجید مسیحیان واقعی را مردمی با محبت و از نظر اخلاق آنها را نرم‌خو می‌داند و آنها را دشمن حساب نمی‌کند، برخلاف یهودی‌ها که قرآن مجید آنها را سخت‌دل و دشمن ما معرفی می‌کند.

وی یادآور شد: مسیحیان واقعی طبق آیات الهی به دلیل اخلاق نرم و محبت‌شان ارزش والایی دارند، ولی اعمالی که دولت‌های اروپایی و آمریکایی با عنوان اینکه مسیحی هستیم مرتکب می‌شوند، قابل پذیرش نیست و ما آنها را مسیحی نمی‌دانیم، بلکه آن ها را از جرگه ظالمان می‌شماریم.

این استاد حوزه عنوان کرد: پیروان مسیح(ع) و پیغمبر اسلام (ص) باید در چارچوب آئین خودشان و روابط با یکدیگر به گونه‌ای زندگی کنند که شخصیت و آبروی پیامبرشان را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: من به عنوان یک مسلمان که تاکنون ۱۴۰ جلد کتاب در اخلاق و روابط اجتماعی و خانوادگی و ادیان نوشته‌ام، همه‌جا همانند پیامبر اسلام(ص) از حضرت مسیح (ع) یاد کرده‌ام و تعلیمات ایشان را در کتاب‌هایم آورده‌ام.

حسین انصاریان بیان کرد: دین اسلام بر خلاف آنچه مستشرقین به دروغ در کتاب‌ها نوشته‌اند، دین جنگ و اسلحه و شمشیر نیست، بلکه دین صلح و آشتی و روابط و محبت به همه انسان‌ها است و البته در مقابل ظالمین و دشمنان از خود دفاع کرده و اجازه پایمال شدن حقوقش را نمی‌دهد.

در ادامه این نشست، اسقف فیلارت، اسقف اعظم مسیحیان اوکراین در سخنانی اظهار کرد: شما دین اسلام را برای من زیبا معرفی کردید، در واقع اسلام و مسیحیت در صلح و دوستی با هم مشترکات زیادی دارند و این حُسن تفاهم خوبی در تعامل پیروان این دو ادیان الهی است است.

وی افزود: در اوکراین مسلمانان زیادی زندگی می‌کنند و روابط مسالمت آمیزی میان ما و مسلمانان وجود دارد که می‌بایست با تکیه بر مشترکات بیش از پیش قوت بگیرد.

اسقف اعظم اوکراین بیان کرد: این جنگ‌ها و اختلافات ناشی از پیروان مذاهب نیست، بلکه از سوی افرادی است که پایبند به آئین و دستورات دین خود نیستند، در حالیکه بزرگترین ادیان و مذهب اسلام و مسیحیت و یهودیت و دین بودایی همه را به صلح دعوت می‌کنند.

وی گفت: همچنین برخی افراد که خود را منتسب به ادیان و مذاهب معرفی می‌کنند، پیرو دستورات و آئین‌شان نیستند؛ همه مسلمانان و یهودیان و بودائیان باید در حالت صلح و آشتی زندگی کنیم و به دستورات آئین خود پایبند باشند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir