واکنش ها به همه پرسی امروز افلیم کردستان عراق
سایت النشره، در حالی که برخی رسانه‌ها اخباری درباره بسته شدن گذرگاه "خابور" در مرز ترکیه با کردستان عراق در پاسخ به برگزاری رفراندوم استقلال در این اقلیم منتشر کردند دولت ترکیه این خبر را رد و اعلام کرد این گذرگاه بسته نشده و تنها تدابیر شدید امنیتی در آن اتخاذ شده است.   ترکیه بسته شدن گذرگاه "خابور" در مرز کردستان عراق را رد کرد دولت ترکیه اخبار منتشر شده...

سایت النشره، در حالی که برخی رسانه‌ها اخباری درباره بسته شدن گذرگاه "خابور" در مرز ترکیه با کردستان عراق در پاسخ به برگزاری رفراندوم استقلال در این اقلیم منتشر کردند دولت ترکیه این خبر را رد و اعلام کرد این گذرگاه بسته نشده و تنها تدابیر شدید امنیتی در آن اتخاذ شده است.

 

ترکیه بسته شدن گذرگاه "خابور" در مرز کردستان عراق را رد کرد

دولت ترکیه اخبار منتشر شده درباره بسته شدن گذرگاه خابور را رد کرد. همزمان وزارت خارجه ترکیه با اعلام اینکه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را باطل می‌داند، به اتباع خود توصیه کرد هرچه سریع‌تر اقلیم کردستان عراق را ترک کنند.

به نقل از سایت النشره، در حالی که برخی رسانه‌ها اخباری درباره بسته شدن گذرگاه "خابور" در مرز ترکیه با کردستان عراق در پاسخ به برگزاری رفراندوم استقلال در این اقلیم منتشر کردند دولت ترکیه این خبر را رد و اعلام کرد این گذرگاه بسته نشده و تنها تدابیر شدید امنیتی در آن اتخاذ شده است.

در همین حال وزارت خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد تاکید کرد: برگزاری این همه‌پرسی صلح و ثبات منطقه را به خطر خواهد انداخت. این وزارت‌خانه تاکید کرد: در صورتی که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق منجر به اقداماتی شود که امنیت ما را به خطر اندازد، تمامی تدابیر لازم برای مقابله با آن را در پیش خواهیم گرفت.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه به اتباع خود توصیه کرد، هر چه سریع‌تر اقلیم کردستان عراق را ترک کنند. همه‌پرسی در مورد استقلال اقلیم کردستان عراق صبح امروز (دوشنبه) در این اقلیم آغاز شد. پیش از این رای‌گیری از کردهای مقیم خارج این اقلیم در روزهای شنبه و یکشنبه انجام شد.

احزاب سیاسی اقلیم کردستان عراق در نشستی که در تاریخ هفتم ژوئن سال جاری میلادی به ریاست مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم برگزار شده بود، تاریخ ۲۵ سپتامبر را برای برگزاری همه‌پرسی تعیین کردند.

این مساله با مخالفت بغداد و برخی کشورها و در راس آنها آمریکا، ترکیه، انگلیس و ایران مواجه شد.

 

بغداد: کردها گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها را تحویل دهند

 به نقل از سومریه‌نیوز، در پی پافشاری اقلیم کردستان برای آن که فردا (دوشنبه) همه‌پرسی خود را برای جدایی از عراق برگزار کند، دولت عراق به این اقلیم دستور داد تا تمامی گذرگاه‌های مرزی و همچنین فرودگاه‌ها را به دولت فدرال عراق تحویل دهد.

دولت عراق همچنین از تمامی کشورهای جهان خواست تا فقط با بغداد درخصوص مسأله گذرگاه‌های مرزی و مسائل نفتی تعامل داشته باشند.

در بیانیه دولت عراق که پس از نشست شورای وزارتی امنیت ملی به ریاست حیدر العبادی صادر شد، آمده است: گذرگاه‌های مرزی متعلق به دولت فدرال است. منافع نفتی نیز بر اساس قانون اساسی عراق متعلق به ملت عراق است.

طبق این بیانیه، این شورا تدابیری را که طرف‌های ذی‌ربط اتخاذ خواهند کرد، بررسی کرده است که از جمله این اقدامات تشکیل کارگروهی برای بازپس‌گیری اموال عراق از حساب‌های اقلیم کردستان و اموال حاصل از صادرات نفت است.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق از دادستانی کل نیز خواست تا تمامی کارمندان دولت در اقلیم کردستان را که اقدامات برای همه‌پرسی را اجرا می‌کنند، تحت تعقیب قرار دهد.

شورای وزارتی امنیت ملی همچنین تاکید کرد که برای پیگیری پیامدهای برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان به صورت مداوم تشکیل جلسه خواهد داد.

این شورا تاکید کرد که دولت متعهد است تمامی وظایف قانونی محول شده به خود خصوصا دفاع از حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن و امنیت و ثبات ملت آن را با تمامی راهکارهای مطرح شده در قانون اساسی انجام دهد.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق به این مساله اشاره کرد که دولت بغداد تاکید دارد، پیرامون مساله همه‌پرسی و نتایج غیرقانونی آن گفت‌وگو و مذاکره نخواهد کرد.

 

عمار حکیم: کردهای عراق پشیمان می‌شوند

به نقل از سایت النشره، عمار حکیم، رئیس حزب حکمت ملی عراق در یکی از مجالس عزاداری محرم گفت: بسیار صبر کرده و تلاش بسیاری کردیم تا رهبران کردها را به بازگشت و عمل به قانون اساسی راضی کنیم اما باید بگویم که اعمال‌نظر به شکل فردی هرگز نتیجه‌ای ندارد و همه متوجه خواهند شد که متضرر بزرگ برگزاری همه‌پرسی خود مردم کردستان عراق هستند.

حکیم افزود: ما به مردم کردستان عراق تاکید می‌کنیم که شما دوستان ما هستید و جای شما در قلب‌های ماست اما این همه‌پرسی هرگز شما را به نتیجه‌ای نخواهد رساند و بسیاری چیزها را از دست خواهید داد و روزی که حسرت خوردن فایده‌ای ندارد، شما حسرت خواهید خورد و پشیمان خواهید شد.

وی افزود: عراق امروز با خنجر داعش و همه‌پرسی استقلال کردستان عراق روبه‌رو است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پیشتر بر حرکت به سمت برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق و اینکه هیچ‌گونه تهدید یا اعمال فشاری برای لغو همه‌پرسی را نمی‌پذیرد، تاکید کرده بود.

کشورهای منطقه و جهان از رهبران اقلیم کردستان عراق خواستند با توجه به احتمال بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، از برگزاری همه‌پرسی منصرف شود اما آنها به این درخواست‌ها پاسخی ندادند و همه‌پرسی صبح امروز (دوشنبه) در داخل اقلیم آغاز شد.

 

قاسمی: به تمامیت ارضی عراق مصریم/ به درخواست عراق مرزهای هوایی‌ با اقلیم را بستیم

بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه سیاست ایران نسبت به همه پرسی و بحث اقلیم عراق از همین تریبون و سایر تریبونها مکررا مطرح شده گفت: مواضع ما در این زمینه کاملا روشن بوده و هست ما به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق مصر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: هر اقدامی مغایر با ثبات، امنیت و تمامیت ارضی دولت عراق اقدامی نابه‌جا  و غلط است و می‌تواند منجر به برخی تحولات و اتفاقاتی باشد که همه مردم منطقه و به خصوص بیش از همه مردم کرد را که همواره خیرخواه آنها بوده‌ایم و در زمینه کمک به آنها حرکت کرده ایم، را تحت تاثیر قرار دهد.

وی احضار سرکنسول ایران در اربیل عراق را تایید نکرد و گفت: این خبر توسط برخی رسانه‌های غربی منتشر شد که خبری نادرست و غلط بود. چنین اتفاقی نیفتاده و این یک فضاسازی در آستانه همه پرسی در اقلیم بود که اهداف مشخصی را دنبال می‌کرد.

قاسمی گفت: ایران بنا به درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی خود را بر روی اقلیم کردستان بسته است . بعد از ظهر روز گذشته یادداشتی را در این ارتباط از وزارت خارجه عراق دریافت کردیم که از ما خواسته بودند مرزهایمان را مسدود کنیم.

این خبر تکمیل می شود

 اقلیم کردستان عراق، مقصد ایرانی‌ها نبود

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی کشور گفت: اقلیم کردستان، مقصد گردشگری ایرانی‌ها نبوده که حالا با مسدود شدن مرزهای هوایی و یا قطع روابط، ضربه‌ای وارد شود؛ چون اصلا تعاملات گردشگری بین ایران و آن منطقه جریان پیدا نکرد.

روز یکشنبه (۲ مهر) شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: به درخواست دولت مرکزی عراق، تمام پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدا اقلیم کردستان متوقف شد.

به گفته سخنگوی این شورا، با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسؤولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با درخواست دولت مرکزی عراق، مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبداء آن اقلیم کردستان است، مسدود شد.

حرمت الله رفیعی - رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی - درباره تاثیر این شرایط اضطراری بر گردشگری منطقه به ایسنا، گفت: اقلیم کردستان در دوره‌ای به خاطر برگزاری کنسرت‌ها توجه ایرانی ها را جلب کرد، اما این منطقه در مقایسه با کشورهای نزدیک و همسایه هیچ‌گاه مقصد باثباتی برای گردشگری نبوده و جایگاهی نداشته که اکنون انتظار داشته باشیم با قطع مناسبات سیاسی، مشخصا با این منطقه، اتفاقی در گردشگری رخ دهد و یا راهی بسته شود.

او ادامه داد: بیشتر سفرهایی که به اقلیم کردستان انجام می‌شد، تجاری و کاری بود و بیشتر پروازها هم خالی بودند. در این مسیر حتی پرواز چارتری وجود نداشت و پروازها برنامه‌ای اجرا می‌شد. ما به عراق چارتر هوایی داریم، اما با کردستان عراق چنین برنامه‌ای نداشتیم و اصولا چهل پنجاه درصد ظرفیت پروازهای این مسیر خالی بودند. در واقع ما در این مسیر هوایی، بیشتر ضرر می‌دادیم تا از آن منفعتی ببریم.

رفیعی یادآور شد: معمولا مسیرهایی چارتر هوایی می‌شوند که مناسبات گردشگری و رفت و آمد گسترده‌ای با آنها داشته باشیم، مثلا ترکیه که هرچقدر دولت اجازه پرواز دهد، باز هم ظرفیت دارد.

وی درباره دوره‌ای که ایرانی‌ها سفرهای زمینی گسترده‌ای به اقیلم کردستان و شهرهای سلیمانیه و اربیل داشتند، توضیح داد: بعد از روبه‌راه شدن اوضاع و برقراری نسبی امنیت در آن منطقه، برخی از هموطنان برای یک‌بار سفری به کردستان عراق انجام دادند، ولی آن جریان خیلی ادامه نداشت، ضمن اینکه آژانس‌های گردشگری در سراسر کشور به صورت گسترده روی این مقصد متمرکز نبودند و حالا هم دغدغه‌ای برای آن ندارند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران، درباره حجم سفر ساکنان این اقلیم به ایران نیز گفت: مناسبات در دو بخش ورود و خروج گردشگر ضعیف بود، ما از عراق گردشگر و زائر داریم، اما از کردستان آنقدر گردشگر و یا مسافر نداشتیم که به چشم بازار جذب گردشگر به آن نگاه کنیم.

هرچند در سال ۹۴ رییس سازمان گردشگری کردستان عراق در سفری به کشورمان به انگیزه معرفی طرح گردشگری این اقلیم، از دولت ایران درخواست کرد؛ مشکلات لجستیکی را با اقلیم کردستان عراق حل کند تا تعاملات گردشگری بین دو منطقه توسعه یابد و آن زمان برای هر گردشگری که به قصد سفر از این اقلیم خارج می شد، تسهیلات مالی در حد یک تا دو هزار دلار که گاه بلاعوض بود، تعیین کرد و این را بهانه ای برای گسترش تعاملات گردشگری با ایران قرار داد، اما اینک اکبر غمخوار، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و از دعوت کنندگان «مولوی‌ جبار وهاب» درباره جریان آن تعاملات به ایسنا، گفت: تعاملات گردشگری ایران و اقلیم کردستان عملا بعد از ظهور داعش، متوقف شد.  

غمخوار اظهار کرد: البته سفرهای زمینی بین ایران و اقلیم کردستان عراق جریان داشت، ولی این سفرهای به معنای واقعی گردشگری نبود و در جریان تعاملات گردشگری دو منطقه تاثیری نداشت. اکنون نیز با مسدود شدن مرزهای هوایی و توقف پروازها، فقط آن گروه از اروپایی هایی که از این مسیر برای سفر ترانزیتی استفاده می کردند دچار چالش می شوند که آن ها هم می توانند مسیر هوایی خود را تغییر دهند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir