برنده نوبل صلح: هدفمان مردودسازی تسلیحات هسته‌ای است
رئیس کمپین ضد هسته‌ای که امسال جایزه صلح نوبل را به دست آورد، می‌گوید هدفش این است که تسلیحات هسته‌ای را در ذهن مردم هر کشوری غیر قابل قبول کند که نهایتا منجر می‌شود تا تمام کشورهای مسلح به تسلیحات هسته‌ای به حرف مردمشان گوش دهند و زرادخانه‌هایشان را رها کنند.

میخواهم تسلیحات هسته‌ای را در ذهن مردم هر کشوری غیر قابل قبول کنم

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بئاتریس فین، رئیس کمپین بین‌المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای موسوم به آی‌کن دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت برای مدت‌ها به تسلیحات هسته‌ای به چشم مساله‌ای مربوط به گذشته نگاه می‌شد اما چنین چیزی نیست. او گفت تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای "مجددا آن را به مساله‌ای اولویت‌دار تبدیل کرد." 

رئیس کمپین آی‌کن گفت: و من گمان می‌کنم که این جایزه صلح نوبل بتواند واقعا جنبش بزرگتری را علیه تسلیحات هسته‌ای به راه بیندازد. این جایزه بسیار به موقع بود. این حرکت برایمان فرصتی بزرگ فراهم می‌کند تا به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنیم و مردم را بار دیگر بسیج کنیم.

جنبش آی‌کن اکنون ائتلافی از ۴۶۸ سازمان در ۱۰۱ کشور است و انتظار می‌رود شمار اعضای آن افزایش یابد. آی‌کن از سال ۲۰۰۷ فعالیتش را شروع کرد و تلاش آنها روی معاهده منع تسلیحات هسته‌ای در ماه ژوئیه با رای مثبت دو سوم اعضای سازمان ملل متحد تایید شد اما نتوانست حمایت ۹ قدرت هسته‌ای جهان را که روی هم حدود ۱۵ هزار سلاح اتمی دارند، جلب کند.

ایالات متحده آمریکا و سایرین نشست‌های سازمان ملل را که منجر به تایید این معاهده شد، بایکوت کردند. کاخ سفید و رهبران سایر قدرت‌های هسته‌ای به جای آن از معاهده ان‌پی‌تی حمایت می‌کنند. ان‌پی‌تی گرچه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند اما این تسلیحات قدرتمند را منع نمی‌کند. روسیه و ایالات متحده دارای بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای جهان هستند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir