واکنش به یک شادی خیابانی در کردستان ایران
فرمانده سپاه کردستان با ذکر ناگفته‌هایی از مسائل مالی سران اقلیم کردستان عراق و ارتباطشان با اسرائیل، درباره شادی بخش کوچکی از مردم مناطق کردنشین کشورمان پس از برگزاری رفراندوم در شمال عراق سخن گفت.

اگر کاری در کردستان عراق شده برای خودشان است برای ما نیست

سردار محمدحسین رجبی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان درباره بازتاب‌ها و تبعات همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که 25 سپتامبر (سوم مهر ماه امسال) در شمال عراق برگزار شد، اظهار داشت: طبعاً یک تهدید جدی وارد حوزه عملیاتی ما شده که این اقدامات خصمانه و اهدافی که دشمنان فرامنطقه­‌ای طراحی کرده‌اند، ممکن است نه‌تنها در کشور ما بلکه برای کشورهایی که جمعیت کرد دارند، تأثیر سوء بگذارد.

اهم اظهارات محمدحسین رجبی به شرح زیر است:

*در روزهای اولی که رفراندوم در استان‌های کردنشین عراق مثل سلیمانیه برگزار شد، بازتابی داشت و با شناخت دقیق و مبنایی که از شرایط استان و جمعیت شهرها داریم، لایه اولیه و سطح احساسی مردم در خیابان شادی کردند و هیچ حرکت ساختارشکنانه‌­ای نداشتند و شعار ضدانقلابی هم ندادند، بلکه جمعی از مردم به خیابان آمدند و مسیری را پیمودند و تمام شد.

*وقتی این را کالبدشکافی و زیرپوستی نگاه می‌کنیم، با توجه به نرخ 80درصدی سواد و حجم ارتباطاتی که در استان هست که 500 روستای اینجا اینترنت پرسرعت دارند و از ظرفیت اطلاعات دیگران استفاده می‌کنند، یک درصدی از مردم خوشحالی کردند و در مقابل هم نمونه‌ای از ظرفیت مدیریتی بالای نظام در عین اقتدار و توانمندی به نمایش درآمد.

* مردم سلیمانیه 40 درصد در رفراندوم شرکت کردند و در منطقه حلبچه میزان مشارکت خیلی کمتر بود. این شرکت علی‌رغم این‌همه مشکلات که آنجا بوده که صدام آن جنایات را علیه کردها انجام داد و یک نگاه بدی نسبت به دولت مرکزی دارند و تبلیغات سوئی که کردند که با رفراندوم چه اتفاقی می‌افتد، چندان قابل اعتنا نیست.

* برخی گزارش ها مردم در مناطقی از اقلیم کردستان در رفراندوم شرکت نکردند ولی سران اقلیم درصد بالایی از مشارکت را اعلام کردند و تقلب و تخلف گسترده در رأی‌گیری نیز در همه جا هم گزارش شده، اگر تازه همین درصد مشارکت اعلام‌شده را هم قبول داشته باشیم، این انتخابات، انتخابات عجیبی بود که خودشان درباره خودشان برگزار کردند، مثل اینکه کسی خودش سؤال طرح کند، خودش جواب بدهد، خودش به خودش نمره هم بدهد! چنین انتخاباتی چیزی را عوض نمی‌کند.

* مردم فهیم ما و جمعیتی که درک عمیقی نسبت به این تحولات دارند، می‌دانند که محرومیت مردم کردستان عراق چیزی نیست که با یک رفراندوم عوض شود. اگر کسی باور نمی‌کند، به آنجا برود و از نزدیک ببیند چه خبر است.

*مال‌اندوزی مسئولان و عشیره‌های مورد نظر که این کار (برگزاری همه‌پرسی) را کردند، باید بروید ببینید که در دنیا جزو افرد ثروتمند هستند. کسانی که تا چند سال قبل در همین کوه‌ها بودند، این سرمایه را از کجا آورده‌اند؟ اینها را خود مردم می‌دانند.

* همه کشورها و همه سازمان‌ها با برگزاری رفراندوم مخالفت کردند و حتی شورای امنیت بیانیه داد و گفت این کار انجام نشود و تنها رژیمی که از اینها استقبال کرد، اسرائیل بود. دفتر اسرائیل که خود اینها به آن افتخار می‌کنند، سال‌هاست در اربیل مستقر است. حالا سؤال اینجاست که چه ارتباطی بین اسرائیلی‌ها با مردم مسلمان کرد عراق وجود دارد؟ مگر آنها قبلاً آنجا بودند که بعد رفتند در سرزمین‌های اشغالی یا اینها آنجا بودند و حالا از صهیونیست‌ها جدا شدند؟ اسرائیل در کدام درد مردم کرد شریک بوده؟ در فاجعه حلبچه که توسط صدام اتفاق افتاد، اسرائیل به کمک مردم این منطقه آمد؟ سران اقلیم کردستان عراق از سوی این رژیم برای تجزیه عراق مأموریت دارند. در واقع باید گفت این آقایان مأمورند که در مقطعی از زمان این کار را انجام دهند اما اگر یک بررسی میدانی کنید، می‌بینید اکثر مردم کردستان از اینها و خصوصاً از این حرکت‌شان ناراضی هستند.

*باید جدایی کردستان از عراق را طرحی اسرائیلی دانست، روز به روز هرقدر که از فضای فعلی فاصله بگیریم واقع‌بینی مردم کردستان عراق بیشتر می‌شود و مردم کرد کشورهای همسایه هم به این توطئه بیشتر پی می‌برند و متوجه خواهند شد این توطئه از کجا آب خورده و چه‌بسا الآن هم خیلی از آنها متوجه شده‌اند.

*اگر به مناطق کردی عراق بروید، توسعه‌نیافتگی موج می‌زند. مردمی که به اقلیم کردستان تردد دارند، خیلی واقع‌بین هستند. کسانی که الآن ناراضی هستند و می‌خواهند از دولت مرکزی عراق جدا شوند، بگویند؛ 27 درصد بودجه را که تا الآن از دولت مرکزی می‌گرفتند، چکار می‌کردند و این 27 درصد بودجه عراق به کجا می‌رود؟ بیایند و بگویند درآمدهای بسیار کلان معابر رسمی مرزی را که به دولت عراق نمی‌دادند، چکار کرده‌اند؟

* زندگی و میزان برخورداری مردم کردستان عراق از درآمدها و دارایی اقلیم اندک است و در حقیقت آنها هستند که باید واقعیت‌ها را ببینند، رأیی که در جریان رفراندوم به صندوق‌ها ریخته شده، رأی واقعی مردم کردستان عراق نیست بلکه رأی واقعی آنها خود آنها، زندگی آنها و اظهارات آنهاست که چه وضعیتی دارند و در چه فضایی آمدند رأی دادند و این رأی مبنای خوبی نمی‌تواند باشد.

*{در خصوص واکنش سپاه به شادی خیابانی برخی شهروندان که پس از رفراندوم کردستان عراق در چند شهر کردنشین کشورمان برپا شد}: طبعاً ما به‌عنوان سپاه که مسئولیت جدی در حوزه امنیت داریم، در قالب هماهنگی خوبی که در سطح استان و شهرستان‌ها وجود دارد، نقش خود را ایفا کردیم و سایر مجموعه‌ها هم نقش خودشان را در این زمینه داشتند. سپاه طبق فرایند قانونی در منطقه شمال غرب (هم در استان کردستان و هم در استان آذربایجان غربی) تحت یک قرارگاه واحد به‌نام قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) با اقتدار عمل می‌کند و بر اساس یک روش جاری تدابیر را از رأس سلسله‌مراتب فرماندهی می‌گیریم و اجرا می‌کنیم که در این مورد هم مأموریت‌مان را انجام دادیم.

* یکی از دوستان برای من تعریف می‌کرد که یک بازاری می‌گفت "اگر کاری در آنجا شده، برای خودشان است و برای ما نیست. ما خودمان کشورمان را داریم، استان‌مان را داریم و نظم و امنیت‌مان را داریم" که این جمله بیانگر زبان حال جامعه اینجاست.

*من بارها از اقشار مختلف مردمی شنیدم که شاکر امنیت موجود در کردستان هستند و وقتی روزهای سخت گذشته را با وضعیت مطلوب و پایدار الآن مقایسه می‌کنند، می‌بینند جای شکر دارد و برای حفظ این وضعیت مشارکت و همکاری دارند. ضمن اینکه اقدام سران اقلیم کردستان عراق را تهدید جدیدی می‌دانیم اما در عین حال همه کارهایی را که باید برای حفظ امنیت انجام دهیم و اقدامات مقابله‌ای را در نظر می‌گیریم و مراقب هستیم که به امنیت پایدار ما خدشه‌ای وارد نشود. رژیم کودک‌کُشی که علیه مردم فلسطین و غزه جنایت می‌کند هیچ نسبتی با مردم کرد ندارد و نسبت دادن آنها برچسب ناچسب و توهین به مردم کردستان است. سران اقلیم کردستان عراق از سوی این رژیم برای تجزیه عراق مأموریت دارند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir