آقای روحانی !با این وزیر علوم پیشنهادی گل کاشتید
مسیر فعالیت تشكل‌های دانشجویی در سال‌های مدیریت غلامی آنطور كه دانشجویان انتظار داشتند، هموار نشده است و این موضوع نیز یكی دیگر از دلایل انتقاد از غلامی است.

انتقاد به وزیر علوم پیشنهادی حسن روحانی

روزنامه اعتماد نوشت: یكی از مهم‌ترین سرفصل‌های انتقادات دانشجویی به رویكرد غلامی مبنی بر عدم تغییر چهره‌های اصولگرای تندرو در دانشگاه مربوط می‌شود. فعالان دانشجویی از نگاه انضباطی غلامی به محیط دانشگاه و ابقای رییس حراستی كه به گفته برخی دانشجویان فعال، در امنیتی كردن فضای دانشگاه نقش اساسی داشته است یا انتخاب یك چهره تندرو اصولگرا به عنوان معاون فرهنگی، انتقاد می‌كنند. دانشجویان منتقد گزینه پیشنهادی وزارت علوم فضای دانشگاه همدان را همچنان امنیتی و بسته توصیف می‌كنند و معدود تغییرات ایجاد شده را نیز در اثر فشار برخی مسوولان وزارت علوم می‌دانند. راه افتادن موج انتقادات دانشجویی از غلامی احتمالا به این خاطر است كه دانشجویان منتقد در حالی خبر معرفی او را به عنوان وزیر علوم شنیده‌اند كه منتظر بودند تیم مدیریتی دانشگاه همدان تغییر كرده و اصلاح شود.
 
مسیر فعالیت تشكل‌های دانشجویی در سال‌های مدیریت غلامی آنطور كه دانشجویان انتظار داشتند، هموار نشده است و این موضوع نیز یكی دیگر از دلایل انتقاد از غلامی است. صاحب امتیاز نشریه دانشجویی امروز دانشگاه همدان در این باره می‌گوید: «در دوره دكتر غلامی ٥ بار هیات موسس معرفی كردیم كه تنها پنجمین مورد در شهریور ٩٥ تایید شد. در موارد قبلى مثلا یك مورد به انجمن دانشجویان اصلاح‌طلب، نام و اعضای هیات موسس در جلسات خصوصی به اطلاع ایشان رسید و حتی این نام پیشنهاد خود ایشان بود اما در جلسه هیات نظارت با ریاست ایشان رد شد. در این سه سال بارها دكتر غلامی وعده داد به زودی مجوز اعطا می‌شود و حتی در این موارد دانشجویان قدیمی و دوستان دكتر غلامی را برای كسب مجوز واسطه كردیم اما فایده نداشت.
 
مشكلات صنفی مشكلات صنفی یكی دیگر از محورهای مورد اعتراض دانشجویان همدان است. نهال كرمی، یكی از این فعالان دانشجویی ضمن برشمردن مشكلات موجود در دانشگاه همدان می‌گوید: «در سال تحصیلی گذشته با وجود اینكه دانشگاه باید انتخابات شورای صنفی را برگزار می‌كرد، از این كار صرف‌نظر كرد. ابتدا اعلام كردند كه انتخابات دانشگاهی است ولی بعد اعلام كردند كه دانشكده‌ای خواهد بود. در آستانه انتخابات چند تن از دانشجویان لیست تحولخواهان توسط كمیته انضباطی احضار و توبیخ شدند تا نتوانند در انتخابات شركت كنند و سپس طبق شنیده‌ها و تحلیل ما، چون احتمال داده می‌شد كه منتقدین پیروز انتخابات خواهند بود كلا از برگزاری انتخابات صرف نظر شد.
 
اكنون نیز تنها دو نفر از اعضای شورای صنفی حضور دارند و بقیه اعضا فارغ‌التحصیل شدند در نتیجه این شورا اكنون وجاهت قانونی ندارد. هرچند در این روزها بیانیه‌ای در حمایت از دكتر غلامی از سوی شورای صنفی صادر شده است.
 
كرمی در ادامه به دیگر مشكلات موجود در دانشگاه همدان اشاره كرده و می‌گوید: «به این موارد می‌توان سختگیری‌های حراست و كمیته انضباطی بر پوشش دانشجویان و رفتار دانشجویان در دانشگاه و تفتیش‌های بی‌ضابطه و خارج از قانون را نیز اضافه كرد.
 
معاونت فرهنگی یا ستاد رییسی كامران محققی، عضو شورای مركزی كانون فیلم دانشگاه یكی دیگر از منتقدان غلامی است و به وضعیت معاونت فرهنگی دانشگاه كه به گفته او «نامناسب» است اشاره می‌كند. او می‌گوید: «این معاونت پر از كارمندانی است كه از گفتمان مخالف دولت پیروی می‌كنند و تقریبا همه آنها در موسم انتخابات در ستاد رییسی یا قالیباف فعال بودند. از همین رو می‌توان عملكرد و طرز فكر حاكم بر این معاونت را نیز حدس زد

وی ضمن انتقاد از اعمال سلیقه معاونت فرهنگی دانشگاه در مدیریت امور فرهنگی می‌گوید: «معاونت فرهنگی دانشگاه همواره نگاه غیرعادلانه‌ای به فعالیت كانون‌ها داشته و در تخصیص بودجه یا ممیزی كانون‌ها، نگاه بسته‌ای اعمال شده و می‌شود.
 
عضو شورای كانون فیلم دانشگاه همدان در ادامه مشكلات موجود در دانشگاه همدان را اینچنین برمی‌شمارد: «برای مثال سانسورها و سختگیری‌های زیادی بر كانون‌های فیلم و تئاتر اعمال شده است، از جمله مخالفت با مجوز اكران فیلم‌هایی كه هم در سینماهای كشور اكران شده و هم مجوز پخش خانگی دارند، یا تایید بر تفكیك جنسیتی در بعضى برنامه‌ها و همچنین تفكیك جنسیتی در كل كانون‌ها؛ به گونه‌ای كه می‌توان گفت معاونت فرهنگی همواره نسبت به فعالیت‌های هنری سختگیر بوده است.
 
البته به این لیست می‌توان ممیزی برنامه‌های انجمن‌های علمی و عدم توجه كافی به آنها را نیز افزود، برای مثال در یك مورد یكی از مسوولان فرهنگی باعث سانسور بخش‌هایی از برنامه انجمن علمی علوم سیاسی شد.

محققی كمبود امكانات سخت‌افزاری، عدم پیگیری درخواست‌های كانون‌ها مبنی بر رسیدگی به مشكلات و كمبود امكانات یا سختگیری كارمندان، استفاده از كارشناسان غیرمتخصص و بی‌ارتباط با زمینه كاری مربوطه در این معاونت (كه باعث برخورد سلیقه‌ای و بعضا فرسایشی شدن فعالیت‌ها برای دانشجویان شده)، عدم تعامل مناسب معاون فرهنگی با دانشجویان و عدم توجه به نقدهای دانشجویان و... را از دیگر مشكلات فعالان فرهنگى- دانشجویی دانشگاه می‌داند
 
مهدی پرنیانچی، عضو شورای مركزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم است كه از گزارش‌های مكرر ارسالی از سوی فعالان نشریاتی دانشگاه بوعلی همدان می‌گوید. پرنیانچی اظهار می‌دارد كه حجم برخوردها زیاد و متنوع و شدید است و ما كم و بیش در جریان جزییات كامل آنها هستیم.
 
وی از برخورد برخی مسوولان دانشگاهی با نشریه دانشجویی «سررشته» تنها به این دلیل كه مطلبی درباره تفاوت قیمت غذای شبانه و روزانه منتشر كرده بود و برخورد با نشریه دانشجویی «سینا» به دلیل انتقاد از تیم مدیریتی دانشگاه و برخی اساتید و صدور حكم محرومیت مدیرمسوول آن از تصدی سمت مدیرمسوولی این نشریه تا شش ماه به عنوان نمونه‌هایی از برخورد با نشریات دانشجویی در دانشگاه همدان یاد كرده و می‌گوید: «اما عجیب‌ترین مورد در دانشگاه همدان مربوط به یك نشریه دانشجویی به نام «امروز» است كه هم در كمیته ناظر بر نشریات دانشگاه با حكم توقیف موقت انتشار مواجه شد و هم مدیرمسوول آن محكوم به یك سال و نیم محرومیت از تحصیل شد و هم پرونده قضایی برای نشریه باز شد. اما عجیب اینجاست كه در مورد این نشریه ما شاهد تبرئه مدیرمسوول آن در یكی از شعب دیوان عالی كشور به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین رازینی و در عین حال محكومیت دانشجو در كمیته انضباطی تجدیدنظر دانشگاه به ریاست دكتر غلامی با اتهامات عجیب و غریبی مثل تبلیغ علیه نظام و حمایت از سران فتنه بودیم.
 
این عضو شورای مركزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، بیان می‌كند كه: «البته انتقادات نسبت به فضای حاكم بر نشریات دانشجویی دانشگاه همدان، منحصر به این برخوردهای سخت و انضباطی نیست و شامل عدم حمایت مالی مناسب و عدم رعایت ترتیبات مقرر در دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی برای رسیدگی به درخواست‌ها و... در كمیته ناظر هم می‌شود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir