تکذیب ادعای جان باختن هزار نفر در زلزله اخیر
هیچ دلیلی برای پنهان کردن آمار فوت شدگان زلزله وجود ندارد، قطعا اعلام آمار درباره کشته شدگان آن هم به یکباره بیش از دو برابر خلاف واقعیت است و ممکن است تحت تاثیر فضای احساسی چنین سخنی طرح شده باشد.

جان باختن هزار نفر در زلزله اخیر حقیقت ندارد

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو با تاکید بر اینکه مردم باید به آمار ارائه شده از سوی ستاد بحران درخصوص تعداد فوت‌شدگان و مجروحان توجه کنند، گفت: هیچ دلیلی برای پنهان کردن آمار فوت شدگان زلزله وجود ندارد، قطعا اعلام آمار درباره کشته شدگان آن هم به یکباره بیش از دو برابر خلاف واقعیت است و ممکن است تحت تاثیر فضای احساسی چنین سخنی طرح شده باشد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  در واکنش به طرح موضوع افزایش دو برابری آمار فوت شدگان زلزله گفت: شخصا از ساعات اولیه زلزله به صورت میدانی در مناطق زلزله زده حضور داشتم، قاطعانه اعلام هرگونه آماری به غیر از آنچه که ستاد بحران اعلام کرده را تکذیب می‌کنم چون مطمئنم ستاد بحران آمارها را صادقانه بیان کرده و دلیلی ندارد که آمار کشته‌ها کم و زیاد اعلام شود.

وی افزود: مسوولان ستاد بحران در هر محله و شهر و منطقه و روستا حضور پیدا کرده در این مناطق مراسم سوگواری برگزار می‌شود حتی در مناطقی که احتمال داده می‌شود افرادی زیر آوار مانده باشند ابتدا تحقیق محلی انجام شده مبنی بر اینکه مفقودی وجود دارد یا خیر و بعد از آن وارد عملیات می‌شوند. محور این گزارشات براساس افراد محلی در روستاها و شهر است چون خود مردم بیشتر در جریان تلفات هستند.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه اکنون سرنوشت همه مردم بعد از وقوع زلزله اعم از کشته شدگان و مجروحان مشخص شده است، گفت: در این راه فضای مجازی کمک بسزایی به ما کرد به طوری که اگر فردی گم شده بود بلافاصله با کمک‌های مردمی انسان‌دوستانه از طریق فضای مجازی پیدا شد. لذا شدیدا ارائه هرگونه آمار غیر از آنچه ستاد بحران اعلام کرده را تکذیب می‌کنم.

نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو در عین حال گفت: اگر آمار به صورت موردی درباره تعداد کشته شدگان افزایش پیدا می‌کند، دلیل آن پیدا کردن افراد زیر آوار یا فوت مجروحان بوده که آن هم موردی رخ داده است. براین اساس معتقدم مطرح کردن یکباره آمار تعداد کشته‌ها آن هم به بیش از دو برابر خلاف واقعیت موجود است البته ممکن است برخی احساساتی شده و تحت تاثیر فضای احساسی این آمار را مطرح کرده باشند. تجربه تاریخی نشان داده است که هیچ‌گاه در کشور ما درباره آمار حوادث طبیعی دروغ گفته نشده است و این موضوع اکنون نیز حاکم است.

فلاحت‌پیشه همچنین خاطرنشان کرد: بعد از وقوع زلزله و خرابی بیمارستان و یا تخریب مسکن مهر، جنبه روانی تشدید پیدا کرد، از مردم خواهشمندم که فقط به آمار اعلامی از سوی ستاد بحران توجه کنند، بدانند که در طول این ایام برخی از رسانه‌های معاند اخباری را منتشر کرده که نه تنها کمکی به تلطیف فضای روانی نمی‌کنند بلکه سعی می‌کنند با ایفای نقش ستون پنجم شرایط را وارونه جلوه دهند.

وی توضیح داد: مثال بارز آن در مورد انتشار فیلمی در زمان توزیع کمک‌های مردمی و به دنبال آن حمله ور شدن به یکسری خودروهای این کمک‌ها بود اتفاقی که در مقایسه با توزیع سایر کمک‌های نادر رخ داد اما همین موضوع را به گونه‌ای مطرح می‌کنند تا مردم را از ارسال کمک‌ها مایوس کنند. البته این مشکل نیز در جلسه شورای تامین حل شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دغدغه مسوولان در روزهای اول نجات مردم از زیر آوار بود و بعد از آن رساندن اقلام زیستی در دستور کار قرار گرفت. امروز نظم خوبی برقرار شد اما رسانه‌های معاند شرایط را به گونه‌ای دیگر جلوه می‌دهند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: بنده انتقاداتی را مطرح کردم اما خدا را شاهد می‌گیرم از همان روز اول همچون فردی بودم که عزیزی را از دست داده و آرامش نداشتم اما امروز به آرامش رسیدم چون دیدم که همه ایران برای کمک دست دراز کرده و شور حسینی و عرق ایرانی حاکم شده است. پس سعی نکنیم با دامن زدن به مطالب خارج از حوزه اطلاع‌رسانی واقعی و قانونی این شور حسینی و ایرانی تحت الشعاع قرار گیرد.

این عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه تاکید کرد: امروز هرکسی را که در کرمانشاه ببینید قدردان تک تک هموطنانش است. ترافیک کمک‌های انسانی را می‌بینیم که مردم با ماشین‌های شخصی برای رساندن این کمک‌ها آورده‌اند این ترافیک و این حجم کمک بی‌سابقه است.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که ما با نظارت دقیق کمک‌های مردمی را دریافت کرده و بین زلزله‌زدگان توزیع می‌کنیم و روند توزیع منظم شده است.

وی در پایان با تاکید مجدد بر اینکه انتشار هرگونه آماری درباره تعداد کشته شدگان غیر از آمار ستاد بحران صحت ندارد، گفت: براساس آمار ارائه شده تعداد فوتی‌ها بر اثر وقوع زلزله 437 نفر است.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir