موافقت مجلس با لغو تعطیلی هشتم ربیع‌الاول
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی تعطیلی روز هشتم ربیع الاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور حذف می شود.

احتمال لغو تعطیلی هشتم ربیع‌الاول

 یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت که نمایندگان با ۱۳۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.علی مطهری به عنوان طراح این طرح، اظهار کرد: بنا بود این طرح با قید دو فوریت مطرح شود چرا که می‌خواستیم به تعطیلی هشتم ربیع امسال برسد اما فرصت طرح آن در جلسات گذشته ایجاد نشد.

وی افزود: این طرح در مجلس نهم مطرح شد و به نحوی در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه گنجانده شد و به دلیل قولی که برخی دوستان ما داده بودند بدون هرگونه تناسبی در این لایحه گنجانده شد و در مجلس به نحوی تصویب شد اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و گفت که بار مالی دارد. مجددا به دولت فشار آوردند و رییس‌جمهور را مجبور کردند نامه بدهد که بار مالی را تقبل می‌کنیم. شورای نگهبان مجددا به آن ایراد گرفت و به مجلس دهم ارجاع شد که اجازه صحبت مخالف و موافق داده نشد و به نحوی مصوب تلقی شد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعطیلی سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) مشکلاتی ایجاد می‌کند، گفت: این طرح به هیچ وجه جنبه سیاسی یا فراکسیونی ندارد و همه فراکسیون‌ها آن را امضا کردند چرا که مصلحت کشور و جایگاه مجلس را در نظر گرفتیم و معتقدیم این موضوع موجب وهن مجلس است.

مطهری خاطرنشان کرد: روشن نیست که مردم باید در این مناسبت عزاداری کنند یا شادی، ضمن اینکه فلسفه تعطیلی بزرگداشت مناسبت است اما آیا ما با تعطیلی این مناسبت می‌توانیم آن را بزرگ بداریم یا اینکه اگر ادارات دایر باشند و مطبوعات منتشر شوند می‌شود این کار را انجام داد. ضمن اینکه اثر اقتصادی این تعطیلی و فشار وارده به بخش خصوصی و کاهش درآمد دولت آن هم در سال اقتصاد مقاومتی و با توصیه‌های رهبری به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته است.

وی گفت: این تعطیلی همچنین مجاور با نهم ربیع‌الاول است که برخی افراد تندرو در این روز مراسم‌هایی برگزار می‌کنند که مخل وحدت اسلامی است.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در مخالفت با فوریت این طرح، گفت: آنچه در مقدمه توجیهی طرح آمده این طرح به امسال برسد اما این اتفاق نمی‌افتد و در واقع این طرح بخشی از طرح وسیع‌تری به نام ساماندهی تعطیلات است و باید بررسی‌های لازم درباره آن انجام شود و اصلا فوریت ندارد.

وی همچنین افزود: مجلس مسئولیت مهم‌تری دارد و باید 78 روز تعطیلی که در طول سال بهره‌وری کارکنان دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد مورد رسیدگی قرار گیرد.

نصرالله پژمان‌فر نیز در موافقت با فوریت این طرح با اشاره به روند تصویب آن در مجلس، گفت: پس از مخالفت شورای نگهبان آقای روحانی به دلیل تماس‌هایی که با ایشان گرفته شد با شورای نگهبان مکاتبه کرد و بار مالی طرح را پذیرفت که جای تعجب دارد.

وی افزود: در شرایطی که اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه باشد اینگونه تعطیلات به ضرر کشور است و پذیرش تعطیلی بدون احتساب ضرر و زیان قابل تامل بود.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir