خشونت علیه زنان,
اعضای شورای شهر صبح امروز با نصب ربان‌های نارنجی از کمپین «ممنوعیت علیه خشونت زنان» حمایت کردند.

لایحه منع خشونت علیه زنان هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود

 جلسه بیست و چهارم شورای شهر پنجم دقایقی پیش با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد.قرار است در این جلسه علی اعطا و میرلوحی نطق پیش از دستور داشته باشند و موضوعاتی همچون برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در این جلسه برگزار شود.

 در ابتدای این جلسه زنان شورا ربان‌های نارنجی که نماد ممنوعیت خشونت علیه زنان است را بین همه اعضاء توزیع کردند و اعضای شورا این نمادها را بر روی کت خود و یا روسری‌شان نصب کردند.

57598613.jpg

تکمیلی

 طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی در  نشست "خشونت علیه زنان در ایران" که به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان در دانشگاه الزهراء برگزار شد، اظهار کرد: این لایحه اتفاق خوبی است که اصلاحات نهایی بر روی آن انجام شده و امیدواریم که اصلاحات در جهت منافع زنان باشد.

این عضو فراکسیون زنان خاطرنشان کرد: بحث مهم در لایحه منع خشونت علیه زنان ماده ۳ آن است که در آن تعریفی از خشونت ارائه شده و این تعریف سابقه در در قوانین ما ندارد و این خشونت به صرف خود تعریف نشده و مهمتر اینکه انواع و اشکال خشونت در این لایحه ذکر شده است.

سیاوشی گفت: معمولا تصویری که از خشونت داریم تصویری از خشونت جسمی است یا موارد دردناکتر خشونت جنسی است که دردناکتر از این دو و مساله خشونت خانگی است که این مورد هم به خوبی در این لایحه دیده شده است.

وی افزود: موردی که در لایحه اهمیت دارد این است که در فرهنگ گذشته همیشه زنان به عنوان ناشزه محسوب شده‌اند و در این لایحه کلمه ناشز هم ذکر شده که مردان را مورد خطاب قرار داده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: قوانین زیادی درباره زنان داریم. این لایحه هم خلاء قانونی نسبت به جامعه زنان را پر خواهد کرد و امیدواریم این لایحه به مجلس بیاید و بتوانیم سریع‌تر مراحل آن را در مجلس دهم طی کنیم.

سیاوشی گفت: قانون عرف و فرهنگ را با خود به همراه می‌آورد، اما اینکه این قانون قطعا بتواند تمام مشکلات و مسایل را پاک کند در هیچ کجای دنیا و در قوانین هم تایید نشده است؛ منتها مسلما قوانین می توانند بستر مهمی برای مسایل و مواردی باشند که مورد هدف ما هستند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: لایحه منع خشونت علیه زنان و کلیه قوانینی که در حیطه زنان وجود دارد نیاز بیشتری هم به آموزش و هم بسترسازی فرهنگی دارد که در این مدت که در مجلس بوده‌ایم سعی کردیم تاکید بیشتری به آنها شود که امیدواریم با نظارتی که بر دستگاه‌ها انجام می‌دهیم بتوانیم زمینه آنها را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: معتقدم صرفا با قانون نمی‌توانیم مسایل را پیش ببریم و لایحه منع خشونت علیه زنان یکی از لوایح مترقی در کشور ما محسوب می‌شود، ولی مشکلات زنان به حدی رسیده که به هر حال هم خانواده و هم جامعه را مورد تهدید قرار داده است.

سیاوشی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که دانشگاه‌های ما پایگاهی برای حل مشکلات اجتماعی باشند و این هدف گذاری در فراکسیون زنان صورت گرفته است.وی در رابطه با مساله ازدواج در سنین پایین خاطرنشان کرد: دیداری با مراجع حوزه‌های علمیه قم از جمله آیت الله مکارم شیرازی داشتیم که ایشان گفتند که ازدواج در سن پایین متعلق به گذشته است و بلوغ عقلی باید ملاک ازدواج قرار بگیرد.این نماینده مجلس گفت: گفت‌وگوی ملی در مورد مسایل زنان باید مورد بحث قرار گیرد که راه حل پایدار برای حل مشکلات زنان ارایه شود.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل خروج زنان از کشور، حضور در ورزشگاه‌ها و بیمه زنان‌خانه‌دار و توانمندسازی زنان از جمله مسایل دیگری است که در دستور کار فراکسیون زنان قرار دارد.این عضو فراکسیون زنان مجلس اظهار کرد: در راستای عدالت جنسیتی که در برنامه ششم توسعه گنجانده شده سعی شده که زنان هم از حق داشتن پست‌های مدیریتی، کلان و میانی برخوردار شوند.به گزارش ایسنا، طیبه سیاوشی در پایان صحبت‌های خود در این نشست به سوالات تعدادی از دانشجویان پاسخ گفت.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir