کشف 2 تدفین مربوط به دوره عصر آهن در میدان امام همدان
سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی میدان امام خمینی(ره) شهر همدان از ادامه کاوش‌ها تا یک‎‌ماه آینده خبر داد و گفت: در روزهای گذشته 2 تدفین مربوط به دوره عصر آهن در میدان امام کشف شد

اثبات استقرار مادها در همدان

محمد شعبانی اظهار کرد: در طول کاوش‌های انجام گرفته در روزهای اخیر یکی از قدیمی‌ترین تدفین‌هایی که تا کنون از شهر همدان به دست آمده است، کشف شد که این تدفین مربوط به عصر آهن بوده که البته مطالعات بر روی آنها ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه این تدفین مربوط به کودکی در حدود 10 ساله است، اضافه کرد: تدفین کودک 10 ساله به صورت طاق‌باز و همراه با سفال خاکستری بوده که مربوط به عصر آهن است، علاوه بر این، تدفین دیگری در یکی از بخش‌های کارگاه به دست آمده است که مطالعات تخصصی بر روی آن ادامه دارد.
 
شعبانی با اشاره به اینکه از ابتدای کاوش‌های میدان امام 2 تابوت سفالی مربوط به دوران اشکانی و تدفین‌هایی از این دوره کشف شده است، افزود: کاوش‌ها ادامه یافت و یک پایه ستون مربوط به دوران تاریخی(احتمالا سلوکی) و یک سنگ آسیاب روغن‌گیری و خمره ذخیره روغن در کنار آن کشف شده است.
 
وی درباره توقف کاوش‌ها در میدان امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: بیش از 40 روز است که در میدان امام خمینی(ره) کاوش باستان‌شناسی انجام شده و تا حداکثر یک‌ماه آینده احتمال دارد ادامه یابد اما در بخش زیادی از فضای گودبرداری شده کاوش صورت گرفته است.
 
سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی میدان امام خمینی(ره) شهر همدان با بیان اینکه 12 کارشناس از دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در این کاوش‌ها کار می‌کنند، اظهار کرد: احتمال می‌دهیم یک‌ماه دیگر نیاز است تا کاوش ادامه یابد.
 

وی درباره ایجاد سایت‌موزه در میدان امام، یادآور شد: به عنوان یک باستان‌شناس دوست دارم در مرکز شهر سایت موزه ایجاد شود تا تاریخ و تمدن همدان در مرکز شهر نمایش داده شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir