یک لیزر ۱۰ طبقه که ممکن است یک ستاره مینیاتوری در شمال کالیفرنیا ایجاد کند...
 
نارنجی: درست در زمانی که محققان CERN تمام تلاش شان را به کار بسته اند که با ایجاد یک سیاه چاله در فرانسه دنیا را معدوم کنند!، دانشمندان آزمایشگاه لورنس لیورمور برای خودشان مشغول ساخت ماشین روز رستاخیز هستند: یک لیزر ۱۰ طبقه که ممکن است یک ستاره مینیاتوری در شمال کالیفرنیا ایجاد کند.

ابزار احتراق ملی (NIF) قوی ترین لیزر قابل استفاده در جهان است. هدف از ساخت این اسباب بازی ۳.۵ میلیارد دلاری دستیابی به همجوشی (گداخت) هسته ای در محیط آزمایشگاهی بوده. به شکل تئوری INF باعث تولد یک ستاره کوچک بر روی زمین می شود. این سیستم بیش از ۲۵ برابر هر سیستم لیزر دیگر انرژی مصرف می کند.



۱۹۲ پرتوافکن NIF در یک سوپر سازه ۱۰ طبقه جاسازی شده و از دستگاه های نوسان ساز اصلی که منشا لیزر هستند تا تالار هدف، مساحتی به اندازه ۳ زمین فوتبال را اشغال کرده اند. این پرتوها از میان تقویت کننده ها عبور می کنند و مرحله به مرحله سطح انرژی آنها در زمان تقریبی ۲۵ میلیاردم ثانیه، از حدود یک میلیاردم ژول به بیش از ۴ میلیون ژول (یعنی حدود یک میلیارد درصد!) افزایش می یابد.

در میان تالار مرکزی هم یک گوی (تقریبا اندازه یک بلبرینگ) حاوی هیدروژن درانتظار سرنوشت خود نشسته است. وقتی که ۱۹۲ پرتو تقویت شده به صورت همزمان این هدف را مورد حمله قرار می دهند (ایده ای شبیه متراکم سازی اورانیوم در بمب هسته ای)، هسته های هیدروژن به هم می پیوندند و این کار انرژی قابل توجهی آزاد می کند که بسیار بیشتر از میزان انرژی مورد نیاز برای راه اندازی واکنش است.

به گمانم باید دعا کنیم که انرژی تولیدی آنقدر زیاد نباشد که نتوانند آن را کنترل کنند، اگر نه ممکن است اتفاقی بدتر از سیاه چاله فرضی پروژه سرن در انتظار زمین و ساکنان آن باشد! 
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:narenji.ir
 
 
مطالب داغ علمی:
گوگل چگونه همه ما را زیر نظر دارد؟
آگاهی از افكار ديگران با عينك‌های پرتو ايكس!
ایستگاه فضایی در یک چشم برهم‌زدن چقدر جابجا می‌شود؟ / عکس
ساخت عینک آفتابی از موی انسان!
روباتی که حس لامسه دارد (+عکس)