تیمی از باستان‌شناسان آمریکایی کلمبیایی، در یکی از معادن زغال سنگ کلمبیا موفق به کشف فسیلی از بزرگترین مارهای عصر دایناسورها شدند که قدمتی بالغ بر 60 میلیون سال دارد.

به گزارش روز دوشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" دانشمندان این مار را که نزدیک به 13 متر طول و متجاوز از یک تن وزن داشته است را از نسل‌های پیشین مار بوای امروزی دانسته‌اند.
جاناتان بولچ، دیرینه‌شناس موزه تاریخ طبیعی فلوریدا گفت: آثار به جای مانده از فسیل مهره‌های اسکلت این مار عظیم‌الجثه، طولی نزدیک به 10 سانتیمتر داشته و این سبب شده است تا اندازه و بلندی بدن این مار، در حدود دو برابر گونه‌های امروزی باشد.
وی افزود: تخمین دقیق اندازه مار با استفاده از بقایای به جای مانده کار دشواریست، زیرا مارها نه در اندازه بلکه در تناسب شکل با یکدیگر تفاوت دارند. نبود اطلاع کافی در مورد ضخامت بقایای به دست آمده نتایج ضعیفی از وزن مار را به دست می‌آورد.
بولچ، خاطرنشان کرد: علاوه بر مار یاد شده فسیلی از یک لاک‌پشت بزرگ دریایی با لاک محافظ دو متری و جمجمه‌ای به اندازه یک بشقاب غذا خوری نیز یافت شد اما هیچگونه اثری از پستانداران در این منطقه به چشم نخورده است.