ایران در رده ششم حملات سایبری رده بندی شد
بر اساس این گزارش طی دوازده ماهه گذشته، تعداد ۱۴۳ میلیون بد‌افزار شناسایی شده از سوی شرکت‌های امنیتی و نرم‌افزارهای آن‌ها به ثبت رسیده است.
اگر به تازگی با مشکلات بد‌افزاری در سیستم خود روبه‌رو شده‌اید و این گونه مشکلات بیش از همیشه دامان شما را در کارهای روزمره گرفته است، قطعا در این مورد تنها نیستید. گزارش AV-Test به خوبی نشان می‌دهد ‌در سال ۲۰۱۴ چگونه رشد بی‌رویه و عجیب بد‌افزا‌ها در سطح جهانی، عاملی هشدار‌دهنده برای کاربران در روزهای پیش روی خواهد بود.

 به تازگی گزارش منتشره از سوی لابراتوار AV-Test که موسسه‌ای فعال و معتبر در آزمون نرم‌افزارهای امنیتی و تجزیه و تحلیل امنیت سایبری در سطح جهانی است، حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۴ شناسایی بد‌افزار‌ها از سوی نرم‌افزارهای امنیتی برابر با ۷۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش طی دوازده ماهه گذشته، تعداد ۱۴۳ میلیون بد‌افزار شناسایی شده از سوی شرکت‌های امنیتی و نرم‌افزارهای آن‌ها به ثبت رسیده است.

این در حالی است که این تعداد بد‌افزار شناسایی شده، همگی از نمونه‌های جدید بوده‌اند و این مسأله خود حاکی از آن است که هکر‌ها و طراحان این بد‌افزار‌ها به سرعت در حال تلاش مجدانه برای نفوذ به سیستم‌های کاربران بوده و از روش‌های هوشمندانه‌ای در این تلاش خود بهره می‌گیرند؛ این موضوعی است که پیش از این، برخی دیگر از شرکت‌های امنیتی نظیر کسپرسکی و Malwarebytes نیز به آن اشاره کرده بودند.

اما اینکه اکنون هکر‌ها با طراحی کد‌ها و روش‌های ساده اما هوشمندانه قادر به ایجاد تهدیدات امنیتی جدی برای کاربران و حتی شرکت‌ها و نهادهای بزرگ هستند، یک چالش بزرگ پیش پای شرکت‌های تولید‌کننده نرم‌افزارهای امنیتی قرار داده ‌که همه روزه باید با تهدیدات بالقوه و ناشناخته در‌گیر باشند.

هنوز هم بزرگ‌ترین توصیه در این راه یک چیز است: نصب نرم‌افزارهای قوی امنیتی و در عین حال هشیاری کاربر در وب‌گردی در فضای نت، زیرا تنها تکیه بر نرم‌افزار امنیتی نمی‌تواند تضمینی ۱۰۰ در‌صدی برای پرهیز از این گونه تهدیدات سایبری باشد؛ نکته‌ای که سیمانتک پیش از این در گزارش خود مطرح کرده بود که بر اساس آن در سال ۲۰۱۳ نرم‌افزارهای امنیتی، تنها موفق به شناسایی ۴۵ درصد از حملات سایبری شده بودند.

این موضوع زمانی اهمیت خاص خود را به دست می‌آورد که یادآوری کنیم در واپسین روزهای سال ۲۰۱۴ شرکت‌های بزرگی همچون سونی و مایکروسافت مورد حملات سایبری قرار گرفته که منجر به سرقت اطلاعات و هزینه‌های سنگین برای این شرکت‌ها شد. از همه جالب‌تر آنکه این حملات از طریق شبکه‌ای گسترده از Botnet‌ها صورت گرفته که بخش اعظمی از Bot‌های آن کاربران خانگی بوده‌اند که از این موضوع بی‌اطلاع‌اند. امروزه سیستم خانگی یا لپتاپ شما می‌تواند به سادگی سربازی برای لشکر هکر‌ها باشد‌ و شاید هم اکنون نیز این اتفاق افتاده است.

نکته جالب در گزارش امنیتی AV-Test این است که به رغم هشدار‌ها و پیگیری ساز و کارهای امنیتی، رشد بد‌افزار‌ها همچنان تداوم دارد و در همین روزهای اول سال ۲۰۱۵ نیز شاهد رشد چند درصدی در شناسایی بد‌افزار‌ها هستیم.

از سوی دیگر، گزارش این مؤسسه از حجم رشد Spam‌ها در سراسر جهان نیز نشان دهنده یک روند افزایشی است. در میان کشورهایی که بیش از همه این Spam‌ها در آن شایع بوده‌اند، ایالات متحده با ۹.‌۲ درصد در صدر جدول قرار گرفته ‌و جالب آنکه در ‌دو هفته قبل از انتشار گزارش، ایران با ۴.‌۷ درصد در رده ششم جای دارد که این برای کاربران ایرانی بسیار هشدار دهنده است.

این در حالی است که متأسفانه هنوز کاربران ایرانی به هیچ وجه این تهدیدات امنیتی را جدی تلقی نکرده و در قبال برخورد با این گونه تهدیدات با توجیهاتی غیر قابل قبول، از جمله بی‌مصرف بودن اطلاعات آن‌ها برای هکر‌ها، نکات و توصیه‌های امنیتی را بعضا به سخره نیز می‌گیرند؛ اما نکته اساسی در اینجاست ‌همان گونه که ذکر شد، سرقت اطلاعات تنها یک خسران از حملات سایبری است ـ و البته شدید‌ترین آن‌ها ـ و شاید هم اکنون سیستم شما به شکل کامل در کنترل و اختیار یک هکر قرار داشته باشد.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir

مطالب پیشنهادی:
خبر تصویری: همه آنچه یک جوان 20 ساله می خواهد
داعش 8 عراقی را تیرباران کرد،همراه با تصاویر
قاتل خلبان ایرانی به دو بار اعدام محکوم شد!
عوامل حادثه تیراندازی پاریس شناسایی شدند به همراه عکس
آپارتمان های نوساز در تهران چند؟ همراه با جدول