گرم ترین سال جهان از 1880 تا الان چه سالی است؟
سوابق هواشناسی جهان نشان می دهد کره زمین از 135 سال گذشته تاکنون گرمترین سال را تجریه کرده است.
خبرگزاری 'د.پ.آ'ی آلمان در گزارشی از نیویورک به نقل از یک مقام سازمان فضایی آمریکا اعلام کرد که سال 2014 گرمترین سال جهان از سال 1880 تاکنون بوده است.

'گوین اشمیت' مدیر موسسه گودارد وابسته به سازمان فضایی آمریکا (ناسا) امروز اعلام کرد که سوابق هواشناسی جهان نشان می دهد کره زمین از 135 سال گذشته تاکنون گرمترین سال را تجریه کرده است.

روی با اعلام اینکه متوسط دمای زمین از سال 1880 تا کنون 8/0 گرمتر شده است افزود: گزارش اداره ملی جو و اقیانوس شناسی آمریکا (نوآ) نیز حاکی است که بشر طی دهه گذشته بیشترین گازهای گلخانه ای را وارد جو زمین کرده است.

ناسا همچنین روز جمعه در یک بیانیه مطبوعاتی با اعلام اینکه تابستان آینده، کره زمین شاهد گرمای بسیار شدید خواهد بود، اعلام کرد که جهان از سال 2000 تاکنون (به جز 1998 نیز که یکی از گرمترین سالهای دو دهه اخیر بود) حداقل 10 سال بسیار گرم را پشت سر گذاشته است.

براساس این گزارش، گرما و خشکسالی بیش از آن که به عملکرد بد ما انسان ها ربط داشته باشد به تغییرات کیهانی بستگی دارد، اما عملکرد انسان در ایجاد گازهای گلخانه ای و عواملی که باعث گرمایش زمین می شود هم موثرند.

براساس گزارشات، ماه سپتامبر (شهریور) گذشته، میانگین دمای هوا به 15.7 درجه سانتیگراد رسید که رکوردی در 135 سال گذشته به شمار می آید. اما میانگین دمای هوای کره زمین در 9 ماه گذشته، به 14.7 درجه سانتیگراد رسید.

کارشناسان ناسا همچنین با اعلام اینکه روند گرم شدن زمین در سال جاری و سال آینده نیز ادامه می یابد افزودند: تابستان گذشته گرمترین تابستان از سال 1998 تا کنون بود و تابستان آینده، شاهد موج گرمایی شدیدتر خواهد بود که باعث خشکسالی شدید در برخی مناطق زمین و گرمای بی سابقه خواهد شد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

 مطالب پیشنهادی:
پیشرفت های محدود ایران و 1+5 در مذاکرات دیروز
توافق ها درباره فیلترینگ شبکه های اجتماعی موبایلی
واکنش ها به نطق علی مطهری/دست چپش زخمی شد!
این بار داعش پاها را قطع می کند(18+)
پیام ویدئویی گروه تروریستی داعش خطاب به آمریکا