افشاگری‌ اولین زنی که به فضا سفر کرده‌است
والنتینا ترشکووا اولین زنی که به فضا سفر کرده‌است،‌ پس از ۵۲ سال درباره سفر تاریخی‌اش به فضا سخن گفته و اشتباه شوروی سابق در برنامه‌ریزی فضاپیمایش را افشا کرده‌است.

افشاگری‌ زنی که قرار نبود از فضا بازگردد 

والنتینا ترشکووا اولین زنی که به فضا سفر کرده‌است،‌ پس از ۵۲ سال درباره سفر تاریخی‌اش به فضا سخن گفته و اشتباه شوروی سابق در برنامه‌ریزی فضاپیمایش را افشا کرده‌است.ترشكووا می‌گوید زمانی كه در سال 1963 به همراه كپسول وستوك 6 به فضا سفر كرد در آغاز مسیر با شادی فریاد زد: هی آسمان، كلاه از سر بردار، من در راهم!

اما كمی از این شادی نگذشته بود كه اضطراب‌ها یكی پس از دیگری به سراغش آمدند. اول اینكه فهمید مسواكش را در زمین جا گذاشته و مجبور است از انگشتانش به عنوان مسواك استفاده كند. اما كمی بعد با پی بردن به اشتباه بزرگی كه در برنامه‌ریزی كپسول رخ داده بود، متوجه شد نداشتن مسواك اصلا مشكل بزرگی نیست.

به گفته وی كپسولی كه او را حمل می‌كرد تنها برای بلند شدن برنامه‌ریزی شده‌بود نه برای فرود آمدن. تراشكووا در ابتدا تصور كرد قرار است برای همیشه و تا بینهایت در فضا سرگردان شود، اما تیم كنترل ماموریت توانستند برنامه جدیدی را روی كپسول نصب كنند تا بتواند فرود بیاید.

پیش از فرود سه روز پس از پرتاب كپسول، ترشكووا 48 بار به دور زمین چرخید و پس از رسیدن به زمین، برای اینكه مهندسی كه دچار اشتباه شده بود تنبیه نشود، برای 30 سال سكوت كرد و حرفی از نقصی كه ایجاد شده بود نزد. اما وی درمورد همه‌موضوعاتی كه برای پیش آمد سكوت پیشه نكرد، و نسبت به سیاست شوروی در زمینه ممانعت از فرستادن زنان به فضا اعتراض كرد. پس از آن ماموریت شوروی اعلام كرد دیگر زنی را به فضا نخواهد فرستاد زیرا بسیار خطرناك است.

ترشكووا می‌گوید مردها و زن‌ها روی زمین به یك اندازه خطر می‌كنند، چرا نباید در فضا به یك اندازه خطر كنند؟ به گفته وی در آن دوران خود را برای ماموریت زنانه دیگری آماده كرده بودیم،‌ اما سرگئی كورولف رئیس وقت آژانس فضایی شوروی تصمیم گرفت دیگر زندگی زنان را در فضا به خطر نیاندازد. اما ترشكووا و پنج فضانورد زن دیگر مخالفت خود با این تصمیم را از طریق ارسال نامه‌ای به كمیته مركزی حزب كمونیست اعلام كردند كه البته چندان تاثیرگذار نبود، زیرا شوروی تا 19 سال پس از آن دوران هیچ زن دیگری را به فضا نفرستاد.

پرواز ترشكووا به فضا در اوج رقابت فضایی میان شوروی و آمریكا رخ داد،‌ دورانی كه هردو كشور 6 فضانورد را در نمایشی برای به رخ كشیدن قدرت به فضا فرستادند. گفته می‌شود شوروی از آن رو اولین فضانورد زن را به فضا فرستاد كه مطلع شده‌بود آمریكایی‌ها قصد دارند سالی راید را به عنوان اولین فضانورد زن جهان به فضا بفرستند.

سخنرانی آن سال نیكیتا خروشف در میدان سرخ مسكو تاییدی بر این فرضیه است. وی در آن سخنرانی درحالی كه ترشكووا در كنارش ایستاده بود آمریكا را به خاطر تبعیض جنسیتی به باد انتقاد گرفت و گفت بورژواها همیشه ادعا می‌كنند زنان جنس ضعیف‌ترند. اكنون می‌توانید یك زن معمولی شوروی را ببینید كه در دید بورژوآها ضعیف است. نگاه كنید كه به فضانوردان آمریكایی چه چیزی را اثبات كرد، او نشان داد چه كسی قوی‌تر است. خروشف در آن سال تلاش داشت سفر فضایی ترشكووا را به نمادی آشكار از برابر زن و مرد تحت لوای رژیم كمونیست تبدیل كند.

منبع:همشهری آنلاین