یک عمل پیوند صورت فوق العاده
جراحان در آمریکا می‌گویند که در ماه اوت کامل‌ترین پیوند صورت شامل پیوند کامل پوست سر، گوش و پلک را انجام داده‌اند و حال بیمار را سه ماه پس از عمل، خوب توصیف می‌کنند.

کامل‌ترین عمل پیوند صورت جهان

دکتر ادواردو رودریگز، جراح پلاستیک، سرپرستی تیم پزشکان در این عمل 26 ساعته را به عهده داشت. بیمار پاتریک هاردیسون، مامور 41 ساله آتش‌نشانی بود.اهداکننده صورت دیوید رودنبا 26 ساله بود که در جریان یک حادثه دوچرخه سواری درگذشت.در زمان جراحی، تیم پزشکان در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک گفته بود که شانس موفقیت عمل 50 درصد خواهد بود.

4421_567.jpg

پاتریک هاردیسون، قبل و بعد از عمل

آقای هاردیسون در جریان مأموریتی برای نجات ساکنان خانه‌ای که در حال سوختن بود، دچار سوختگی درجه سه در کل صورت و پوست سر شد.

او برای بیش از یک سال منتظر دریافت این پیوند بود؛ چراکه نه فقط گروه خونی، بلکه رنگ پوست و موی اهداکننده هم باید با او همخوانی می‌داشت.

صورت یک میلیون دلاری

دو تیم جراح به طور هماهنگ کار کردند؛ یکی صورت اهداکننده را جدا کرد و دیگری بیمار را آماده کرد.

سه ماه پس از این عمل که یک میلیون دلار هزینه برداشت، آقای هاردیسون که پنج فرزند دارد در حال بهبودی است. البته او مجبور است باقی عمر داروهایی برای جلوگیری از رد پیوند توسط سیستم ایمنی بدن مصرف کند.

دکتر رودریگز تخمین می‌زند که حداکثر پنج نفر از بیمارانی که در اطراف جهان پیوند صورت دریافت کرده‌اند به دلیل واکنش منفی سیستم ایمنی به عضو پیوندی و رد آن، جان خود را از دست داده‌اند.

patrik422_879.jpg

پاتریک هاردیسون قبل از حادثه آتش‌سوزی

او در یک کنفرانس خبری گفت: «بافت‌های پیوند زده شده به پاتریک از نظر اندازه سابقه نداشت. حالِ او امروز 93 روز بعد از عمل خیلی خوب است.»

هاردیسون صاحب گوش، پلک، ابرو و موی کامل سر و صورت شده است. به علاوه، او می‌تواند پلک بزند. البته او باید برای برداشتن پوست اضافه اطراف چشم و لب بار دیگر ظرف چند ماه تحت عمل قرار گیرد.او می‌گوید که از ته دل قدرشناس اهداکننده و تیم جراحان است.او همچنین گفت: «آنها نه فقط به من یک صورت تازه، بلکه یک زندگی تازه داده‌اند.»

اولین پیوند نسبی صورت جهان در سال 2005 به روی یک زن فرانسوی به نام ایزابل دینوار انجام شد. او صورتش را در حمله یک سگ از دست داده بود.از آن زمان بیش از 20 بیمار دیگر در اطراف جهان تحت عمل پیوند کامل یا نسبی صورت قرار گرفته‌اند.در سال 2010 یک مزرعه‌دار اسپانیایی اولین کسی شد که پیوند کامل صورت دریافت می‌کند. در آن عمل، بینی و لب‌های او جایگزین شد و گوش و پوست سر جایگزین نشد.

patrik4423_765.jpg

اهداکننده صورت دیوید - رودنبا، 26 ساله - بود
که در جریان یک حادثه دوچرخه‌سواری درگذشت

دکتر جیمز پاتریک مدیر مؤسسه خیریه تغییر صورت، گفت که تغییر چهره می‌تواند از لحاظ روحی برای بیمار دشوار باشد.

او گفت: «مسائل اخلاقی زیادی مطرح است و با جشن گرفتن یک عمل موفق پیوند، نباید پیچیدگی‌های آن را فراموش کنیم. از بسیاری جهات، سفر آقای هاردیسون تازه شروع شده است.»

منبع: ایسنا