محبوب‌ترین تکنولوژی‌های شکست‌خورده
برخی محصولات، زودتر از آن‌که خودمان را برای جدایی از آنها آماده کرده باشیم، از بین رفته‌اند.

 تکنولوژی‌های شکست‌خورده

تکنولوژی به سرعت و همزمان با نیازهای روز ما پیش می‌رود و به همین دلیل هم صنعت محبوبی در میان مردم دنیاست. با این حال اما تکنولوژی هم می‌تواند دل ما را بشکند! شاید کمی برایتان عجیب باشد، اما واقعیت دارد. محصولات و سرویس‌های مختلفی در دنیای تکنولوژی هستند که زودتر از آنکه خودمان را برای جدایی از آنها آماده کرده باشیم کشته شده و از بین رفته‌اند.

گاهی محصولاتی مانند دوربین Flip Video به خاطر یک خرید و مالکیت اشتباه از بین رفته‌اند. گاهی هم سرویس‌هایی مانند گوگل ریدر به سادگی از بین رفته‌اند، چون تعداد کاربران آن کافی نبوده است. همه این اتفاق‌ها بدون در نظر گرفتن اینکه کاربران زیادی به این محصولات و سرویس‌ها علاقه‌مند بوده و هنوز درکی از جدایی و دوری از آنها ندارند، رخ داده است. با این اوصاف است که مجله بیزینس اینسایدر به بررسی مواردی پرداخته است که تکنولوژی با از بین بردن چیزهایی که مردم زیادی آنها را دوست داشته‌اند، دل ما را شکسته است.

گوشی‌های Razr معروف موتورولا: اولین گوشی Razr که در سال 2004 معرفی شد، به خاطر طراحی باریکش به یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های موبایل دنیا تبدیل شد. تولید گوشی‌های سری Razr موتورولا اما به دنبال ظهور و رونق موبایل‌های هوشمند در بازار، در سال 2008 متوقف شد. برند Razr اما در سال 2011 دوباره احیا و زنده شد. این بار این گوشی‌ها به‌عنوان موبایل‌های هوشمند اندرویدی روانه بازار شدند. با این حال اما دیگر هرگز نتوانستند تصویر سمبلیک و محبوب گذشته‌شان را زنده کنند.

Google Reader محبوب: یکی از اولین و پرطرفدارترین سرویس‌های خبرخوان روی فضای وب که در زمانی نه چندان طولانی محبوبیت زیادی درمیان کاربران پیدا کرد. این سرویس اما در سال 2013 از بین رفت و گوگل اعلام کرد که مردم از آن زیاد استفاده نمی‌کردند. این در حالی است که کاربران این سرویس هنوز هم برای آن دلتنگ می‌شوند.

 

دوربین فیلمبرداری جیبی Flip video: این دوربین در سال‌های 2006 تا 2011 استاندارد جدید و جالبی برای فیلمبرداری در حرکت را ایجاد کرد. شرکت Pure Digital که این دوربین را ابداع کره بود، در سال 2009 توسط شرکت بزرگ Cisco خریده شد. وقتی Cisco از بازار مصرفی تکنولوژی بیرون رفت، دوربین Flip قربانی شد. اما اگر این دوربین در آن زمان هم از بین نمی‌رفت خیلی زود مغلوب موبایل‌های هوشمند با دوربین‌های سریع و با کیفیت می‌شد، چون با ورود و همه‌گیر شدن موبایل‌های هوشمند دیگر تعداد افرادی که به یک دوربین فیلمبرداری مجزا نیاز داشتند به تدریج کم و کمتر می‌شد.

 

دنیای Sega و بازی‌هایش: کنسول بازی Sega Dreamcast در اواخر سال 1999 و در موجی از هیجان و هیاهو معرفی شد تا به خانه بسیاری از مردم جهان نفوذ کند. اما کمتر از دو سال بعد یعنی در ماه مارس سال 2001 شرکت Sega تولید این کنسول را متوقف کرد و به‌طور کلی از تجارت کنسول بازی ویدئویی خارج شد.

 

اپلیکیشن تقویم Sunrise Calendar: این اپلیکیشن که برای گوشی‌های اندرویدی و آی‌فون عرضه شده بود، در زمان معرفی‌اش در سال 2013 حسابی مورد توجه قرار گرفت. در سال 2015 شرکت مایکروسافت این اپلیکیشن را با قیمت 100 میلیون دلار خرید و حالا دیگر این اپلیکیشن در حال از بین رفتن است. Sunrise Calendar قرار است از آخر ماه آگوست سال 2016 به‌طور کلی از بین برود.

 

عینک هوشمند گوگل: کامپیوتر کوچک غول موتور جست‌وجوی دنیا که با طراحی خاصی روی سر قرار می‌گیرد، وقتی معرفی شد به‌عنوان ابزاری کاربردی و مفید مورد توجه قرار گرفت. با این حال، اما هرگز معلوم نشد که دقیقا چرا گوگل نسخه اول عینک هوشمند را در ماه ژانویه سال 2015 از بین برد. گوگل در واکنش به این اتفاق فقط اعلام کرد که بازار هنوز کاملا برای ورود این محصول آماده نیست. شاید این محصول مشکلاتی داشته که احتمالا قرار است در مدل بعدی آن مرتفع و حل بشوند.

 

بازی محبوب Flappy Bird برای کاربران آی‌فون: یک بازی هیجان انگیز و جالب که پیروز شدن در آن بسیار سخت بود. موفقیت این بازی در ماه ژانویه سال 2014 آنقدر بود که «دانگ نوین» توسعه‌دهنده آن اعلام کرد که از محل تبلیغات داخل اپلیکیشن این بازی روزی 50 هزار دلار درآمد دارد. در ماه فوریه همان سال اما این توسعه‌دهنده اعلام کرد که بازی Flappy Bird را از فروشگاه اپلیکیشن‌های اپ استور اپل حذف کرده، چون فشارهای زیادی روی او بوده است.

 

تلویزیون اینترنتی Aereo: استارت‌آپ Aereo در سال 2012 سرویس پخش آنلاین برنامه‌های تلویزیونی خود را ارائه و معرفی کرد. با این حال اما دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا با حکمی مبنی تخلف از قوانین کپی رایت جلوی فعالیت این استارت‌آپ و سرویسش را گرفت. بنابراین فعالیت این سرویس از اواخر سال 2014 معلق شد، سپس در اوایل سال 2015 شرکت Tivo دارایی‌های این استارت‌آپ را باقیمت یک میلیون دلار خرید.

 

پخش‌کننده موسیقی Zune مایکروسافت: یک mp3 player که در سال‌های 2006 تا 2011 در بازار عرضه می‌شد. با اینکه این پلیر هرگز به اندازه آی‌پاد اپل به محبوبیت نرسید، اما در زمینه ارائه قابلیت‌هایی مانند سرویس پخش آنلاین موسیقی Zune Music Pass - که در واقع نسل ابتدایی سرویس‌هایی مانند Spotify و Apple Music بود - پیشرو بود.

 

غمِ آی‌پاد کلاسیک: صحبت از آی‌پاد که به میان می‌آید، اغلب طرفداران این محصول بلافاصله به یاد نسخه کلاسیک آن می‌افتند که در تولید آن در اواخر سال 2014 متوقف شد. این اتفاق به معنای آن بود که کلید گرد و معروف آی‌پاد که از زمان ورود اولین آی‌پاد در سال 2001 به بازار وجود داشته، دیگر وجود نخواهد داشت.

 

اپلیکیشن معروف Mailbox آی‌فون: یک پدیده محبوب برای کاربران آی‌فون که توسط شرکت نرم‌افزاری Orchestra ارائه شد و کاربران به وسیله آن می‌توانستند به راحتی ایمیل‌های دریافتی در اینباکس خود را انتخاب یا جابه‌جا کرده و بخوانند. این اپلیکیشن در سال 2013 معرفی شد، اما یک ماه بعد شرکت Dropbox توسعه‌دهنده آن Orchestra یعنی را خرید. در سال 2016 اپلیکیشن Mailbox به‌صورت رسمی از بین رفت.

 

پلت‌فرم کاربردی Parse برای توسعه‌دهندگان: در سال 2013 فیس‌بوک شرکت Parse را که به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن برای تولید و مدیریت اپلیکیشن‌های موبایل کمک می‌کرد، با قیمت 85میلیون دلار خرید. اما فیس‌بوک اعلام کرد که Parse از ماه ژانویه سال 2017 به‌صورت رسمی دیگر وجود نخواهد داشت.

 

منبع: ایسنا