برندگان نوبل فیزیک ۲۰۱۶
کمیته نوبل صد و دهمین جایزه نوبل فیزیک را لحظاتی قبل به دیوید جی تولس،دونکان هالدان و مایکل کاسترلیتز به خاطر کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک و مراحل توپولوژیک ماده اهدا کرد.

برندگان نوبل فیزیک ۲۰۱۶

سال گذشته نوبل فیزیک به  تاکاکی کاجیتا از ژاپن و آرتور بی‌مک‌دونالد از کانادا به خاطر کشف نوسانات نوترینو که نشان می‌دهد نوترینو دارای جرم است اهدا شده بود. جایزه نوبل فیزیک سالانه توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد برای افرادی که برجسته‌ترین مشارکت را برای بشریت در حوزه فیزیک داشته‌اند، اهدا می‌شود. اولین جایزهٔ نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۱ به ویلهلم کنراد رونتگن از آلمان به خاطر کشف اشعه ایکس اهدا شد. این جایزه سالانه در استکهلم در تاریخ ۱۰ دسامبر برابر با سالگرد درگذشت آلفرد نوبل به برندگان اهدا می‌شود. 

جان باردین تا به حال دو بار در سال ۱۹۵۶ و ۱۹۷۲ برندهٔ این جایزه شده است. همچنین ماری کوری در فیزیک سال ۱۹۰۳ و شیمی در سال ۱۹۱۱ برندهٔ جایزهٔ نوبل شده‌است. ویلیام لورنس براگ جوان‌ترین برندهٔ این جایزه است؛ او این جایزه را در سال ۱۹۱۵ در ۲۵سالگی به‌دست‌آورد.

 تاکنون ماری کوری و ماریا ژئوپرت مایر تنها زنانی هستند که در سال‌های 1903 و 1963 موفق به کسب نوبل فیزیک شده‌اند.

 

برندگان سالهای اخیر

2010: آندره گایم و کنستانستین نووسلف برای رای آزمایش‌های پیشگامانه در رابطه با مواد دوبعدی گرافین

2011:آدام ریس،سال پرلموتر و برایان اشمیت برای کشف انبساط شتابان جهان از طریق ابرنواخترهای دوردست

2012:سرژ هاروش و دیوید واینلند به خاطر پیدا کردن روشهای آزمایش تک سیستم‌های کوانتمی

2013: پیتر هیگز و فرانسوا انگلرت به خاطر کشف ذره هیگز

2014 : «ایسامو آکاساکی» و «هیروشی آمانو» از دانشگاه ناگویا در ژاپن و «شوجی ناکامورا» از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا برای ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی (ال‌ای‌دی)

2015: تاکاکی کاجیتا از ژاپن و آرتور بی‌مک‌دونالد از کانادا به خاطر کشف نوسانات نوترینو 

 

منبع: خبرآنلاین