رویدادهای هیجان‌انگیز فضایی در سال ۲۰۱۶
سال ۲۰۱۶ آسمان، عرصه ماموریت‌های فضایی مشترک برای دستیابی به اسرار کرات دیگر بود. فضاپیماهایی با همکاری اروپا و روسیه به سوی مریخ و با همکاری آمریکایی ها به سوی مشتری پرتاب شدند.

فناوری ساخت موشک های قابل استفاده مجدد

به گزارش يورونيوز،پیروزی ها با شکست هم همراه بود. ازجمله سفینه اروپایی که قرار بود ماه اکتبر در سیاره مجاور به زمین بنشیند، در آسمان ایستگاه پرتاب در آلمان منفجر شد. اما به هرحال اکتشافات فضایی به پیش رفت و اطلاعات علمی بیشتری در مورد آتمسفر و حیات در کرات دیگر در اختیار بشر قرار داد. از ناسا خبرهای خوشی رسید، کاوشگر جونو ماه ژوئیه وارد مدار مشتری شد و اولین تصاویر گرفته شده از این محل را به زمین ارسال کرد.

کاوشگر روباتیک روزتا که علاقمندی همه را به ماموریت های فضای جلب کرده بود ماه سپتامبر به پایان کار خود رسید و پس از ماموریتی دو ساله و ارسال اطلاعات از مدار مشتری، پیش از اصابت عامدانه با ستاره دنباله دار، آخرین عکس ها را هم به زمین ارسال کرد.

سال ۲۰۱۶ درهای آسمان به روی کمپانی های خصوصی باز شد که همه قصد ستاره ها را کرده بودند.

الون ماسک Elon Musk، مهندس و مخترع نام آشنای دنیای تجارت، برای یافتن فناوری ساخت موشک های قابل استفاده مجدد، به آزمایش های مکرر پرداخت تا سرانجام توانست با موفقیت موشک فضایی خود را بر روی یک سکوی معلق در آب فرود آورد.

در تگزاس شرکت خصوصی فضایی بلو اوریجین Blue Origin موشکهای جدید نیو شپارد New Shepard را برای شرکت آمازون به فضا پرتاب و از جمله کپسول نجات را آزمایش کرد. Virgin Galactic و یک شرکت دیگر فضایی به نام Richard Branson پرواز و فرود آزمایشی هواپیماهای فضایی خود را تجربه کردند که گامی به سوی گردشگری فضایی است. 

در ماه نوامبر چهار پرواز ماهواره های اروپایی Galileo از طریق موشک آرین پنج به فضا فرستاده شد که تعداد ماهواره های خدماتی برای جهت یابی را به هجده عدد رساند.

چهارصد کیلومتر بالای سر ما ایستگاههای فضایی بین المللی سال پرکاری داشتند و رفت و آمدشان زیاد بود. فضانورد انگلیسی تیم پیک از آسمان به زمین آمد و جایش را در کنار فضانوردان آمریکایی و روسی و ژاپنی به فضانورد فرانسوی توما پسکه داد که برای یک ماموریت شش ماهه به آسمان رفت.

این مجموعه را با خاطره جان گلن، اولین فضانورد آمریکایی به پایان می بریم که روز هشتم ماه دسامبر در 95 سالگی درگذشت. او در ۷۷ سالگی برای آخرین بار در سفری فضایی با فضا خداحافظی کرد.

 

 

منبع: خبرآنلاین