مرحوم " دکتر علیرضا یلدا " استاد بی بدیل اخلاق
من اگر بخواهم تجربه ۸۵ سال زندگی‌ام را خلاصه کنم یک جمله است، اینکه باید شاد بود و لازمه شاد بودن محبت کردن است

محبت، عصاره وجودی دکتر یلدا

گزیده‌ای از سخنان دکتر یلدا: من اگر بخواهم تجربه ۸۵ سال زندگی‌ام را خلاصه کنم یک جمله است، و آن اینکه باید شاد بود و لازمه شاد بودن محبت کردن است.

محبت کردن هزینه‌ای ندارد، ولی تأثیر عمیقی دارد. معنویت، انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند و مادیات بین آن‌ها فاصله ایجاد می‌کند. با پول نمی‌توان محبت و شادی را خرید، خیلی چیزها را نمی‌توان با پول و مادیات خرید.

پس بی‌دریغ محبت کنید، چه اشکالی دارد، یک دکتر به بیمارانش با یک لبخند، با روی گشاده و مهربان، محبت کند، این‌ها هیچ هزینه‌ای ندارد و با هیچ پولی هم قابل‌خرید و فروش نیست، ولی تأثیری که در رابطه بیمار و دکتر دارد، بی‌نظیر است.

 هیچ‌وقت فراموش نکنید، دشمن اصلی محبت کردن، توقع داشتن است، پس بی‌توقع و چشم‌داشت محبت کنید.

پیام‌های تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر یلدا

در پی درگذشت استاد علیرضا یلدا، چهره ماندگار پزشکی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، پیام‌های تسلیتی از جانب مدیران وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و شاگردان آن مرحوم صادر شد. متن پیامهای تسلیت به شرح زیر است:
 
پیام تسلیت معاون آموزشی وزارت بهداشت به مناسبت درگذشت دکتر علیرضا یلدا
یاد مردان بزرگ، تا ابد بر تارک این مرز و بوم جاودان خواهد ماند...
 متن این پیام به شرح زیر است:
جامعه علوم پزشکی کشور امروز سوگوار اسوه اخلاق و دانشمند بزرگی است که عمر گرانبهای خود را صرف تعلیم و تعلم فرزندان این سرزمین نمود و دست آوردهای علمی ارزشمندی را برای نظام سلامت کشور به یادگار گذاشت.
زنده یادجناب آقای دکتر علیرضا یلدا استاد پیشکسوت علم پزشکی و پایه گذار دانش بیماری های عفونی در کشور، به عنوان استادی دلسوز و دانشمندی توانمند خدمات برجسته ای به مردم میهن عزیزمان ارائه و طی چند نسل شاگردان بی شماری را برای خدمت به سلامت مردم پرورش دادند.
با نهایت تأثر ضایعه‌ی درگذشت این اسوه اخلاق و دانشمند ممتاز را خدمت خانواده محترم ایشان، جامعه پزشکی کشور و تمامی شاگردان آن استاد بزرگ تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم، علوّ درجات و رحمت واسعه‌ی الهی و برای بازماندگان گرانقدر و بستگان ارجمند، صبر و شکیبایی در تحمل این مصیبت را مسألت دارم.

یاد مردان بزرگی همچون زنده یاد دکتر علیرضا یلدا تا ابد بر تارک این مرز و بوم جاودان خواهد ماند و رهروان علم مشی این استاد ارزشمند را سرلوحه حرکت خود در مسیر خدمت به میهن عزیزمان قرار خواهند داد.

 

پیام تسلیت دکتر نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به مناسبت درگذشت دکتر علیرضا یلدا
اخلاق مداری، انسانیت و نوع دوستی در کنار تخصص و تبحری شایسته و کم نظیر در رشته ی عفونی علم پزشکی، نام و شخصیت مبرز استاد دکتر علیرضا یلدا را در تاریخ پرافتخار پزشکی معاصر محبوب و جاودانه نمود.
متن این پیام به شرح زیر است:
انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت استاد دکتر علیرضا یلدا موجب تاثر و تالم‌ وافر گردید.
اخلاق مداری، انسانیت و نوع دوستی در کنار تخصص و تبحری شایسته و کم نظیر در رشته ی عفونی علم پزشکی نام و شخصیت مبرز استاد دکتر علیرضا یلدا را در تاریخ پرافتخار پزشکی معاصر محبوب و جاودانه نمود.
استاد دکتر علیرضا یلدا در شبی همنام با نام ارجمندش در یلدایی ابدی به آسمان عروج نمود و به دعوت حق، لبیک گفت.
درگذشت این استاد فرهیخته و پزشک دل آگاه و وارسته و معلم نامدار آداب و اخلاق حرفه ای را به خانواده ی مکرمش و خانواده ی گرانقدر پزشکی کشور تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند رحمان برای آن استاد فقید، علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر وشکیبایی مسالت می نمایم.
 
پیام تسلیت معاون اجتماعی وزیر بهداشت به مناسبت درگذشت استاد دکتر یلدا
متن این پیام به شرح زیر است:
دکتر علیرضا یلدا، استاد ماندگار طب عفونی و اخلاق پزشکی، کسی که به شاگردان و پزشکان یادآوری می‌کرد که: "در تمام ۶۰ سال زندگی حرفه‌ای خود هیچ‌وقت بیمارستان یا مطب شخصی نداشتم...
دوست نداشتم رابطه مالی بین من و بیمارم به وجود بیاید. حتی بیمارستان خصوصی هم نمی‌رفتم و اگر شرایط خاصی پیش می‌آمد و می‌رفتم سعی می‌کردم حق ویزیت کم‌تری بگیرم... هیچ‌وقت فراموش نکنید دشمن اصلی محبت کردن، توقع داشتن است... دنیا در معنی لغوی یعنی پست. پس به این چیز بی‌ارزش خیلی دل‌بسته نشوید..." در شب یلدا از آستانه گذشت و به دیدار نور لایتناهی رفت.
درگذشت این استاد یگانه و اسوه دانش و پرهیز را به خانواده، شاگردان، پزشکان و دانشگاهیان رهرو ایشان تسلیت می‌گویم و آرامش و آمرزش الهی برای آن روح بزرگ آرزومندم.
 
پیام تسلیت معاون درمان وزیر بهداشت به مناسبت درگذشت استاد دکتر علیرضا یلدا
معاون درمان وزارت بهداشت درپیامی درگذشت استاد دکتر یلدا؛ چهره ماندگار جامعه پزشکی را تسلیت گفت.
متن این پیام به شرح زیر است:
انا لله و انا الیه راجعون
هرازگاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی، جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید.
درگذشت استاد یلدا اسوه اخلاق پزشکی و پدر بیماری های عفونی، در شبی همنام با ایشان را به جامعه پزشکی و خانواده محترمشان تسلیت عرض می نمایم.

برای ایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت، برای همکاران، دانشجویان و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.


گردآوری: گروه خبرسیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir