آمریکا ممنوعیت تولید ویروس‌های مرگبار را برمی‌دارد
تصمیم جنجالیِ دولت آمریکا برای تقویت تولید ویروس‌های مرگبار در آزمایشگاه به بهانه مقابله با عوامل بیماری‌زا که به سرعت در حال رشد بوده و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی هستند، موجب اعتراض‌های گسترده شده است

این آزمایش‌ها در معرض خطرات بالقوه زیست ایمنی هستند

دکتر فرانسیس کالینز مدیرعامل موسسه ملی سلامت آمریکا (NIS) با ارائه چارچوبی جدید برای این تحقیقات جنجالی اعلام کرد: تنها در صورتی کار بر روی این ویروس‌ها ممکن است، که یک هیات علمی تشخیص دهد، مزایای این تحقیقات نسبت به خطرات آن بیشتر است.
وی افزود: ما باید اطمینان حاصل کنیم که تحقیقات روی عوامل عفونی مسوولانه صورت می‌گیرد. چراکه در این آزمایش‌ها در معرض خطرات بالقوه زیست ایمنی هستیم.
این تصمیم چالش‌برانگیز در واقع پایانی برای مهلت قانونی سه ساله تحقیق روی سه ویروس آنفلوآنزا، سارس (سندروم حاد تنفسی) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) است. منتقدان این طرح می‌گویند اگر ویروس‌ها به درستی نگهداری نشوند و از آزمایشگاه خارج شوند، این تحقیقات می‌تواند سرآغاز تهدیدی بزرگ برای میلیون‌ها نفر باشد.
دولت آمریکا در سال ۲۰۱۴ این تحقیقات را به منظور بررسی شیوه‌های ایمن نگهداری و کار روی عوامل عفونی متوقف کرده بود. در آن زمان دکتر کالینز اعلام کرده بود که خطرات زیست ایمنی این آزمایشات نیاز به توجه و بررسی بیشتری دارند.
این توقف پس از چند حادثه نظیر قصور در نگهداری و استفاده از پاتوژن‌هایی بالقوه خطرناک در آزمایشگاه‌های دولتی انجام شد.
برای مثال مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در سال ۲۰۱۴ به طور تصادفی ده‌ها تن از کارکنان خود را در معرض ویروس سیاه زخم قرار داد و در تحقیقات بعدی موارد دیگری که در آن کارکنان آزمایشگاه از پروتکل‌ها پیروی نمی‌کردند، مورد بررسی قرار گرفت. در آن زمان در محوطه موسسه ملی سلامت در ایالت مریلند آمریکا، ظرف‌های نمونه ویروس‌های کشنده آبله در یخچال‌هایی ناامن یافت شدند.
در اعلامیه اخیر، این موسسات اعلام کردند تحقیقات مصوبه تنها در صورتی انجام خواهند گرفت که محقق و موسسه‌ای که آزمایش‌ها در آن صورت می‌پذیرد ظرفیت و تعهد خود را نسبت به انجام تحقیقات ایمن و پاسخگویی فوری نشان دهند.
به گزارش سی‌ان‌ان، همچنین در این بیانیه تاکید شد که تحقیقات باید از لحاظ اخلاقی قابل توجیه باشند و هر گونه پاتوژن تولیدی، انتقالی یا مصرفی در تحقیقات باید به طور منطقی منبعِ یک بیماری بالقوه همه‌گیر انسانی در آینده باشد.

با این حال هنوز بسیاری از منتقدان نگران اجرایی شدن تصمیم اخیر دولت آمریکا هستند.


گردآوری: گروه خبرسیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir