پیشنهاد تدریس زبان روسی در مدارس چه حکمتی دارد؟!
وزیر آموزش و پرورش به تازگی پیشنهاد داده است زبان دوم مدارس به زبان روسی تغییر کند. از آنجایی که هیچ کاری در مملکت ما بی‌حکمت نیست، می‌خواهم چند تا از حکمت‌های این کار را برای‌تان بگوییم.

چرا روسی؟

روزنامه قانون در ادامه درباره حکمت‌های فراگیری زبان روسی نوشت:

«حکمت اول: از آنجایی که دانش‌آموزان ما، همه در حال مطالعه رمان و ادبیات جهان هستند و با مطالعه ادبیات انگلیسی و آمریکایی دچار کم‌دانشی شده‌اند، مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که باید دانش‌آموزان آثار چخوف، تولستوی، داستایوفسکی، بولگاکف و بقیه نویسندگان بزرگ روس را به زبان اصلی بخوانند و با ادبیات واقعی و فخیم آشنا شوند. البته از آنجایی که دانش‌آموزان فیلم‌های هالیوودی را بدون زیرنویس می‌بینند و امکان دارد که سطح درک‌شان از فیلم با دیدن این آثار پایین بیاید، مسئولان می‌خواهند آنها با سینمای روس و کارگردانان بزرگی همچون تارکوفسکی، شاخنازارف، کوزلوفسکی، سوخوروف، گونچاروف و... آشنا شوند.

حکمت دوم: از آنجایی که جام جهانی نزدیک است و قرار است که در روسیه برگزار شود و از آنجایی که با تبلیغات وسیع بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی، امکان دارد یک سوم مردم ایران برنده کمک هزینه حضور در جام جهانی شوند، لازم است که حتما زبان روسی خیلی سریع در مدارس تدریس شود تا هموطنان در روسیه دچار مشکلات زبانی نشوند.

حکمت سوم: گرفتن ویزا برای رفتن به کشورهای آمریکا و انگلیس سخت است و از طرفی اگر هم آسان باشد، هیچ هموطنی تمایلی به رفتن به آن کشورهای درب و داغان ندارد و اگر می‌بینید که این همه ایرانی در آنجاها پیدا می‌شود، به خاطر خطای سیستم آموزشی است. از آنجایی که فقط در مدارس ما زبان انگلیسی تدریس می‌شود، هموطنان فریب می‌خورند و به آن کشورها می‌روند. حالا اگر زبان روسی تدریس شود، نسل بعد تمایل به مهاجرت به روسیه پیدا می‌کند. روسیه هم نزدیک‌تر است و هم ویزا نمی‌خواهد. چه چیزی از این بهتر؟!

حکمت چهارم: سازنده تلگرام یک فرد روسی است و دقیقا به خاطر این که زبان روسی می‌دانسته، توانسته یک پیام‌رسان خوب بسازد. اگر ما هم از همین امروز زبان روسی را در مدارس تدریس کنیم، نهایتا تا ۱۰ سال دیگر هزاران پیام‌رسان داخلی بهتر از تلگرام خواهیم داشت و دیگر مسئولان را این‌ قدر سر فیلترینگ تلگرام زجر نمی‌دهیم.

حکمت پنجم: یادگیری زبان روسی سخت‌تر از زبان انگلیسی است و دانش‌آموز برای یادگیری روسی، زبانش کهیر می‌زند و دیگر این همه برای مسئولان زبان درازی نمی‌کند.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news