بطحائی از فرایند سنتی آموزش و پرورش گلایه کرد
بطحائی با بیان اینکه یکی از بزرگترین سرمایه‌هایی که از آن غافل بودیم و هنوز غافل هستیم «نیروی انسانی» است گفت: هر کدام از معلمان ما می‌توانند منشاء تحولات بزرگ در جامعه باشند.

با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه این طرح تجربه جدیدی در آموزش و پرورش بود گفت: در آغاز کار به علت فضایی که حاکم بود نگرانیهایی وجود داشت اما استقبال خوبی از آن به عمل آمد و ظرف امروز و فردا دو نفر از فرهنگیان منتخب به جمع هیات امنا افزوده می‌شوند.

مهمترین رکن تحول منابع انسانی است. فضا و تجهیزات و برنامه ها نیز دارای سهمی در تحول هستند اما در مقایسه با نیروی انسانی قابل توجه نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش متحول نمی‌شود مگر با وجود نیروی انسانی تحول گرا اظهار کرد: یک سوال بسیار مهم وجود دارد و آن این است که کدام نیروی انسانی با چه ویژگی عامل تحول است؟. صاحب نظران دو ویژگی مهم را در این زمینه برشمرده اند که مورد نخست برخورداری از دانش ها و مهارتهای لازم است. تحول یعنی رسیدن به چشم اندازها؛ با «حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود».

زمانی تحول رخ می‌دهد که من نوعی به عنوان یک عضو از خانواده یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفره آموزش و پرورش از دانش و مهارت لازم برخوردار و دوم آنکه انگیزه لازم برای بکارگیری این مهارتها را در کار داشته باشم.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری مبنی بر تحقق کمتر از ۱۰ درصدی برنامه‌های سند تحول بنیادین گفت: تا نیروی انسانی ما مهارت لازم را نداشته باشد و انگیزه لازم را در وجودش ایجاد نکنیم تحولی صورت نخواهد گرفت. تفاوت نظام آموزش و پرورش ما با سایر کشورها همین دو ویژگی نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بزرگترین سرمایههایی که تا کنون از آن غافل بودیم و هنوز غافل‌ایم نیروی انسانی است گفت: هر کدام از معلمان ما می توانند منشاء تحولات بزرگ در جامعه باشند، متاسفانه فرآیندهای اداری و سازمانی ما بسیار سنتی و غیرقابل انعطاف است.

حرکتی که برای صندوق ذخیره شروع کردیم حرکتی است که می‌خواهیم بتدریج در همه سطوح تصمیم گیری آموزش و پرورش تعمیم‌اش دهیم و از این پتانسیل عظیم استفاده کنیم. به رهبری عرض کردم تا زمانی که معلم برای ایجاد یک زندگی در سطح متوسط ناچار به داشتن شغل دوم باشد نمی‌تواند شش دانگ همه هوش و حواسش به دانش آموزش باشد، اما همه مشکل ما معیشت معلم نیست. وی توقع دارد در مدرسهای که ده‌ها مسئله دارد، دست و پایش را باز بگذاریم تا مسئله‌ را حل کند.

معلم باید در تصمیم گیریها سهیم باشد. حدود ۳۲۰ هزار نفر در مرحله اول به ۲۰۰ هزار شرکت کننده و داوطلب حضور در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان رای دادند. هرچند مرتبه اول بوده و اگر زمینه سازی بیشتری می کردیم حتما مشارکت بالاتر می‌رفت. باید این فضا را در آموزش و پرورش به جریان بیاندازیم.

وی با بیان اینکه چشم انداز ما فقط انتخاب دو نفر در هیئت امنا برای نظارت نیست اظهار کرد: ما می‌خواهیم این جریان را در آموزش و پرورش راه بیاندازیم و بتدریج به سمتی برویم که هیات امنا و هیات مدیره همه از سوی فرهنگیان انتخاب شوند. سرمایه صندوق متعلق به خود معلمان است و آنها باید خودشان سرمایه گذاری کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان صرفا یک موسسه اقتصادی است و باید تلاش کنیم سودآوری آن افزایش یابد. صندوق ذخیره نباید به صندوق خیریه تبدیل شود این اشتباهی است که در سال های گذشته وجود داشته است.

صندوق باید در جایی سرمایه گذاری کند که بیشتر سودآوری داشته باشد و این منطق شرکتهای تجاری است. در صندوق ذخیره فرهنگیان اکنون هفت نفر عضو هیئت امنا هستند که قبلا تا حدودی نقشی تشریفاتی داشتند و یکی دو مرتبه جلسه در سال تشکیل و برنامههای صندوق را تایید و سال مالی را میبستند. تا حدودی نقش هیات امنا را تغییر دادیم و دارد جدی‌تر وارد نظارت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به کاندیداهای انتخابات هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: درخواست می‌کنم امروز و فردا حتما به کسانی رای دهید که بالاترین صلاحیت را برای حضور در جمع هیئت امنا و صیانت از امانت فرهنگیان را داشته باشد و قدرت حسابرسی و بررسی اسناد مالی را داشته باشند.

احتمال شکسته شدن رایها وحود دارد، حداکثر تلاش خود را بکنید تا با ائتلاف فرد شایسته از میان شما بالا بیاید و به هیئت امنا راه یابد. از جمع حاضر۸۳ نفره که منتخبان استان ها هستند سه نفر به صندوق ذخیره راه می یابند که دو نفر عضو هیات امنا و یک نفر بازرس است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir