میانگین افزایش شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی آینده مشخص شد
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش جزئیات تعیین شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده را اعلام کرد.

 حداکثر شهریه ۱۰ میلیون تومان در متوسطه دوم است

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه رسالت تعلیم و تربیت یک رسالت سنگین و چندبعدی است گفت: نظام خانواده، گروه‌های اجتماعی و  دستگاه‌ها در امر تعلیم و تربیت اثرگذارند و در این میان نقش شوراهای آموزش و پرورش در تعامل میان دستگاهی بسیار حائز اهمیت است.

نقش عمده شوراهای آموزش و پرورش، بسیج امکانات ملی و محلی جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت است. در همین راستا شوراهای آموزش و پرورش را در مدت اخیر در تمام سطوح از منطقه تا استان فعال کردیم. در شش ماهه دوم سال ۹۶ حدود ۱۳۲ جلسه استانی داشتیم که ۴۹۶ مصوبه داشتند.

ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن مراکز آموزشی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تسهیل فرایندها در اطلاع رسانی شفاف با استفاده از فناوری های نوین گفت: اکنون ۱۰ سامانه در سازمان فعال و در حال اجراست. برای ساماندهی مراکز آموزشی و شناسنامه دار کردن مراکز سامانه‌ای را فعال کردیم و بیش از ۱۲ هزار موسسه اطلاعاتشان را وارد سامانه کرده اند.

زینی وند ادامه داد: نوع مراکز، وضعیت آموزشی، نیروی انسانی و میزان شهریه‌ها دیده شده است. سامانه خرید خدمات دومین سامانه است. قول داده بودیم سامانه‌ای را فعال کنیم. در سال ۹۳دولت با هدف کمک به استقرار عدالت آموزشی بویژه در مناطق کم برخوردار طرح خرید خدمات با پرداخت سرانه تحصیل و خرید خدمت از سوی موسسان برجسته را شروع کرد که کارنامه خوبی داشتند و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس ارتقاء یافته است.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های مراکز پیش دبستانی که از سایر نهادها به جز آموزش و پرورش مجوز دارند گفت: طبق تصریح قانون تنها مرجع صدور مجوز مراکز پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش است. در همین راستا به سایر موسسان اعلام کردیم به سامانه‌ای که راه‌اندازی کرده‌ایم مراجعه و ثبت نام کنند. تا کنون۱۵۰۰ موسسه در سامانه ثبت نام کرده‌اند. کد رهگیری که از این سامانه دریافت می‌کنند که به منزله مجوز موقت یکساله محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از آنجا که بسیاری از این موسسات هم مهدکودک و هم پیش دبستانی داشتند شورای سیاست گذاری تصویب کرد در یک فضا می توانند هم مهد کودک وهم پیش دبستانی داشته باشند که مجوز مهدکودک را از بهزیستی و مجوز پیش‌دبستانی را از آموزش و پرورش دریافت کنند.


زینی وند در ادامه جزئیات الگوی شهریه مدارس غیر دولتی را اعلام کرد و گفت: الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال بر اساس محاسبه هزینه تمام شده و برنامه آموزشی و پرورشی ارائه شده از سوی مدارس تعیین شده است. با توجه به برنامه هفتگی و وضعیت فضای فیزیکی، امکانات و سایر شاخص‌ها میزان شهریه مدارس محاسبه وتعیین می‌شود و مهمترین ویژگی آن تفکیک فعالیت‌ها و خدمات و شفافیت در هزینه‌هاست.

وی ادامه داد: شهریه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگی و ساعات فوق برنامه مصوب و حدفاصل ساعت ۷.۵ تا ۲.۵ بعدازظهر است، اما فعالیتهای فوق برنامه غیردرسی و تابستانی و خدمات غیرجانبی و ایاب و ذهاب و... جزو فعالیتهای اختیاری محسوب می‌شود که هزینه‌های آن هم در الگوی شهریه کاملا مشخص شده است.


رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹۰ ساعت برای مقطع ابتدایی فعالیت تابستانی تعریف شده است عنوان کرد: امسال برنامه‌های تابستانی شامل تقویت بنیه علمی و فعالیتهای پرورشی و مهارت آموزی است. متوسطه اول ۱۰۸ و متوسطه دوم ۱۴۴ ساعت تعیین شده است. برگزاری کلاسهای درسی سال آینده در تابستان ممنوع است.

کلیه قراردادهای مالی به صورت الکترونیکی در سامانه ویژه‌ای تعریف شده و برای هر دانش آموز بارکد ویژه‌ای تعریف شده و قرار داد دستی نداریم.

زینی وند درباره میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی گفت: آیتم‌های الگوی شهریه متناسب با برنامه‌ها در عملکرد هر مدرسه متفاوت است اما می‌توان گفت که در شهر تهران در مدارس ابتدایی میانگین افزایش شهریه حدود ۱۵ درصد، در مقطع متوسطه اول حدود ۱۳ درصد و در متوسطه دوم حدود ۱۱ درصد است که در مجموع می‌توان گفت میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی در تهران ۱۳ درصد است. میانگین کشوری افزایش شهریه نیز ۱۳.۵ درصد است.

اگر مدرسه‌ای از الگوی شهریه تخلف کند تا پایان تابستان ناظر مقیم در آن مدرسه مستقر می‌شود.

وی درباره سرانجام طرح خرید خدمات آموزشی با توجه به انتقادات وارد به این طرح از سوی نمایندگان مجلس و طرح شکایت به دیوان محاسبات مبنی بر توقف مدارس خرید خدمات اظهار کرد: خرید خدمات آموزشی مبنای قانونی دارد و مستند به اسناد فرادستی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروهای آموزش دیده بومی در این مدارس بکار گرفته شده‌اند و
همه کارشناسان تعلیم و تربیت عملکرد مدارس را کاملا موفق می‌دانند گفت: از دوستانی که نسبت به عملکرد مدارس خرید خدمات شبهه دارند درخواست می‌کنیم به این مدارس رجوع و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس را بررسی کنند و کارنامه آنها را بسنجند. همه بازدیدها و نظارتها و کنترلهایی که ناظرین مناطق ما از مدارس خرید خدمات داشتند این تجربه را بسیار موفق می‌دانند. از ظرفیت این مدارس در صورت صلاحدید وزیر استفاده و آن را گسترش خواهیم داد.

 مدارس حق تدریس بخشی از دروس سال آینده را در تابستان ندارند

زینی‌وند در ادامه درباره فعالیتهای تابستانی مدارس غیردولتی گفت: همانطور که تاکید کردیم مدارس حق تدریس بخشی از دروس سال آینده را در تابستان ندارند اما می‌توانند کلاس‌های تقویتی برگزار کنند و برنامه‌های پرورشی تابستانه داشته باشند. ممکن است یک مدرسه فقط برنامه‌های تفریحی و پرورشی داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره دودستگی آموزش در دوره پیش دبستانی و مهدکودک گفت: پیوستگی آموزش از مهدکودک تا ابتدایی یک ضرورت است اما اکنون بر اساس اسناد بالادستی اداره مهدکودک ها در اختیار ما نیست و مراکز پیش دبستانی بر عهده ماست. به جد پیگیر هستیم و هیچ نهادی حق ندارد امسال برای مراکز پیش دبستانی مجوز صادر کند.


البته صدور مجوز و ارائه برنامه در مهدکودک برعهده بهزیستی است و نظارت و تدوین محتوا در مهدکودک ها برعهده ماست و تلاش می‌کنیم پیوستگی آموزش ایجاد شود.

وی درباره معوقات معلمان در طرح خرید خدمات گفت: دولت ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۷ برای طرح خرید خدمات آموزشی دیده است و سال تحصیلی آینده مشکلی در این باره نخواهیم داشت. پیگیر هستیم معوقات سال گذشته تا پایان خرداد پرداخت شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه برخی مدارس وثیقه در قبال پرداخت اقساط معوق شهریه از دانش آموز دریافت می‌کنند گفت: اخذ وثیقه هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد. اگر دانش آموزی بخواهد از حضور در مدرسه غیردولتی انصراف بدهد اگر ابتدای سال باشد ۵درصد و اگر قبل از امتحانات دی باشد ۵۰ درصد شهریه از او کسر می‌شود و مابقی مسترد میشود. اما اگر بعد از امتحانات دی ماه باشد کل شهریه او کسر میشود و مبلغی به او عودت داده نمیشود.

به گفته وی تا امروز بالاترین شهریه به غیر از پایه دوازدهم، حدود ۱۰ میلیون تومان است که اگر فرض کنیم دانش آموزی در همه فعالیت‌های تابستانی و فوق برنامه غیردرسی شرکت کند حدود ۲۵ درصد به این مبلغ اضافه می‌شود.

حداقل و حداکثر شهریه مصوب مدارس غیردولتی در تهران

زینی وند حداقل و حداکثر شهریه مصوب مدارس غیردولتی در تهران را در مقایسه با سال گذشته را اعلام کرد و گفت: حداقل شهریه در دوره ابتدایی در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان بود که امسال به ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده است. حداقل شهریه در متوسطه اول در سال گذشته ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان رسیده است. حداقل شهریه در متوسطه دوم ۳میلیون و ۷۹۵ هزار تومان بوده و امسال به ۴ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسیده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سقف و حداکثر شهریه ثابت مصوب در دوره ابتدایی در سال گذشته ۶ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان بود که امسال به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. در متوسطه اول سال گذشته حداکثر شهریه ۷ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان بود که امسال به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان می‌رسد. سقف شهریه در دوره متوسطه دوم نیز در سال گذشته ۹ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان بودو امسال به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است.

به گفته وی میزان شهریه پایه دوازدهم ۱۵ درصد نسبت به شهریه پایه اول و دوم همان مدرسه افزایش دارد.

زینی وند با بیان اینکه کمترین صندلی خالی ما مربوط به دوره ابتدایی و متوسطه اول است و در دوره متوسطه دوم صندلی خالی ما بیشتر است گفت: درباره حذف آزمون ها تابع مصوبات مربوط و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستورالعملی برای صدور کارت صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان مدارس غیردولتی تدوین شده گفت: بر اساس آن معلمانی که در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند باید حائز شرایطی باشند و دوره‌هایی را طی کنند.

زینی وند ادامه داد: اگر معلمی دوره ها را طی کرده باشد گواهی مربوط اعطاء و کارت صلاحیت حرفه‌ای برایش صادر می‌شود اما اگر دوره های آموزشی را طی نکرده باشند باید شرکت کنند. امیدواریم تا پایان سال کارت صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان دوره ابتدایی صادر شود.

وی با تاکید دوباره بر اینکه اگر مدرسه‌ای قانون را رعایت نکند حتما با وی برخورد می‌کنیم گفت: برای اولین بار ناظران مقیم در مناطق مستقر شده‌اند و در هر استان دو ناظر میدانی داریم و تهران را به صورت ویژه دیده‌ایم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: موسسان مدارس تا ۱۵ روز فرصت دارند اعتراض خود را در صورت لزوم نسبت به الگوی شهریه اعلام کنند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir