تلسکوپ فضایی هابل ناسا و اسا تصویری از یک کهکشان مارپیچ کرکی شکل تهیه کرده است که در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد.
 
مهر: سال 89 شاهد رویدادها و اکتشافات نجومی بیشماری بود که ستاره شناسان با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاههای رصدگر به این نتایج مهم که می توانند بشر را بیش از گذشته به کشف رازهای کیهان سوق دهند، دست یافتند.

به گزارش مهر، دنیای نجوم در سال گذشته مملو از خبرهای مهم مربوط به تازه ترین اکتشافات در انتهایی ترین مرزهای جهان بود. در این سال تئوریهای جدیدی در خصوص آغاز جهان ارائه و دانشمندان موفق شدند دورترین کهکشانها را که تنها چند صد میلیون سال پس از بیگ بنگ به دنیا آمده اند رصد کنند.

همچنین اجرام آسمانی کشف شدند که اشکالی دیدنی دارند از جمله آنها می توان به کهکشانی به شکل حرف S و سیاه چاله ای به شکل "چشم سایرون" در ارباب حلقه ها اشاره کرد.

 رصد دورترین کهکشان جهان

در سال 89 گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه لیدا در هلند با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط دوربین WFC3تلسکوپ فضایی هابل موفق شدند تششعات مرتبط با تغییر و تحولات شدیدی که در کهکشانها در دوره زمانی بین 480 تا 650 میلیون سال پس از بیگ بنگ رخ داده است را جمع آوری کنند.

قرار گرفتن کهکشانی در فاصله 13.2 میلیارد سال نوری از زمین به این معنی است که این کهکشان زمانی متولد شده است که تنها 480 میلیون سال از بیگ بنگ و تشکیل جهان گذشته بود.

کهکشانی به شکل حرف S

بیش از دو ماه قبل دانشمندانی که در رصدخانه جنوبی اروپا (اسو) در شیلی فعالیت می کنند موفق شدند با دوربین HAWK-Iکه بر روی تلسکوپ VLTنصب شده است تصویری از کهکشان NGC 157تهیه کنند که نشان می دهد این کهکشان ظاهری شبیه به حرف انگلیسی Sدارد.

این کهکشان درست شبیه نماد سوپرمن است و به همین علت دانشمندان آن را "سوپر- گلکسی" یا "ابَر- کهکشان" نامگذاری کردند.

NGC 157یک کهکشان کم نور با قدر نوری 11 است اما می توان آن را با تلسکوپهای آماتوری بزرگ رصد کرد. این کهکشان در صورت فلکی نهنگ (هیولای دریایی) واقع شده است.

سیاه چاله ای شبیه به "چشم سایرون"

در واپسین روزهای 89 نیز دانشمندان ناسا با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط تلسکوپ فضایی پرتوهای ایکس چاندار، تلسکوپ "جاکوبس کاپتین" در جزایر قناری و تلسکوپ VLAدر نیوزمکزیکو موفق شدند تصویری از این سیاه چاله عظیم تهیه کنند که نشان می دهد این جرم آسمانی ظاهری شبیه به "چشم سایرون" دارد. در این تصویر، رنگهای آبی در طیف پرتوهای ایکس (تلسکوپ چاندار)، رنگ زرد در نور مرئی (تلسکوپ جاکوبس کاپتین)، رنگ قرمز در طیف امواج رادیویی (تلسکوپ VLA) گرفته شده اند.

این سیاه چاله عظیم در قلب یک کهکشان مارپیچ به نامNGC 4151 در فاصله 43 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

 کهکشان کرکی شکل

تلسکوپ فضایی هابل ناسا و اسا تصویری از یک کهکشان مارپیچ کرکی شکل تهیه کرده است که در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد. این کهکشان مارپیچ کرکی شکل،NGC 2841  یا "مسیه 82" نام دارد که یکی از کهکشانهایی است که درحال حاضر میزان تشکیل ستاره در آن بسیار پایین است.

این کهکشان مارپیچ در فاصله حدود 46 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد. NGC 2841بخشی از یک گروه کهکشانی به نام "مارپیچهای کرکی شکل" است.

تصویر هابل نشان می دهد که در حلقه این کهکشان، ستارگان بسیار گرم و جوانی وجود دارند، باوجود این مناطق تشکیل ستارگان بسیار کم است. به این ترتیب به نظر می رسد که این ستارگان جوان منطقه ای را که در آن متولد شده اند از بین برده اند.

نظریه های جدید درباره بیگ بنگ

در سال گذشته دو نظریه جدید ارائه شدند که در صورت تائید می توانند نظریه بیگ بنگ را به چالش بکشند. نظریه بیگ بنگ (انفجار بزرگ) یک مدل کیهان شناسی است که توسعه جهان را توضیح می دهد. این نظریه تاکنون از دیدگاه آزمایشات و رصدهای نجومی توانسته است بیشترین تائیدات را از سوی جامعه علمی بین المللی به دست آورد. کیهان شناسان با اصطلاح بیگ بنگ به شرح و تفسیر این ایده می پردازند که جهان از یک حالت نخستین بی نهایت گرم و متراکم شروع به گسترش کرده است.

آخرین اندازه گیریهایی که برپایه تئوری بیگ بنگ در سال 2010 انجام شد سن جهان را 0,12 ± 13,73 میلیارد سال تخمین زد.

یکی از نظریه هایی که سال گذشته در مقابل نظریه "انفجار بزرگ" ارائه شد را دو دانشمند به نامهای راجر پنروز" از دانشگاه آکسفورد و "واحه گورزادیان" از موسسه فیزیک ایروان در ارمنستان مطرح کردند. برپایه این نظریه، انفجار بزرگ که جهان کنونی پس از آن شکل گرفته است، پدیده ای بی نظیر و یکتا نیست و دست کم یک انفجار بزرگ دیگر پیش از این انفجار رخ داده و به جهانی که پیش از این جهان وجود داشته هویت فیزیکی بخشیده است و بر همین اساس این نظریه جدید پیش بینی می کند پیش از این جهان جهانهای بیشمار دیگری وجود داشته اند.

نظریه دوم که "بیگ بنگ" را به چالش می کشد از سوی "وون- یی شو" از دانشگاه ملی سینگ هوا در تایوان ارائه شد. این تئوری جدید توضیح می دهد که چهار عنصر حاضر در جهان در تضاد با تئوری فعلی تکامل کیهان است.

در تفسیر تئوری دانشمند تایلندی، "مارکو برسانلی" (Marco Bersanelli) استاد دانشگاه فیزیک نجوم دانشگاه مطالعات میلان و عضو موسسه ملی فیزیک نجوم ایتالیا و همچنین یکی از شرکت کنندگان اصلی در ساخت ماهواره پلانک توضیح داد: "به نظر می رسد که این نظریه، نسخه جدید یک ایده قدیمی باشد. ایده ای که در خصوص تغییرات سرعت نور (و سایر ثابتهای طبیعت) با زمان کیهانی توضیح می دهد. اما این نسخه جدید که نیاز به فاز آغازین گرم شدگی جهان را حذف می کند نسبت به داده های متعددی که تاکنون از رصدهای کیهانی و نجومی به دست آمده اند تناقضاتی را نشان می دهد. رصدهای کنونی، فراوانی عناصر سبک (هلیم و به خصوص دوتریم) و وجود و خواص عمق کیهانی میکروامواج را تائید می کنند."

به گفته این دانشمند عضو پروژه ماهواره پلانک تا زمانی که تئوریهایی مثل این (که فاز آغازین گرم شدگی جهان را حذف می کنند) نتوانند در خصوص دلایل این رصدهای کاملا مستند که امروز با دقت بالایی به دست آمده اند توضیح دهند نمی توانند به طور علمی با تئوری بیگ بنگ رقابت کنند.

 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com