رئيس پليس راهنمايی و رانندگی تهران بزرگ از افزايش مجدد و يك ساعته اجرای طرح زوج و فرد در پايتخت خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس سرهنگ سید هادی هاشمی در نشست خبری امروز كه با حضور خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به تغییر یك ساعته ساعت رسمی كشور گفت: «با توجه به تحلیل ترافیك در تهران، ‌پیش از این یك ساعت از اجرای طرح «زوج و فرد» كم شده و از ساعت 19 به 18 كاهش یافته بود، اما پس از بررسی‌های انجام شده و افزایش طول پیك ترافیك در شامگاه و محدود بودن ظرفیت معابر شهر تهران به این نتیجه رسیدیم كه زمان طرح زوج و فرد به ساعت 19 افزایش یابد.
هاشمی در ادامه با اشاره به اینكه این افزایش زمان طرح به منظور كاهش ترافیك معابر شهر تهران انجام می‌شود، گفت: ‌از روز شنبه طرح زوج و فرد از ساعت 30:6 دقیقه صبح آغاز و در ساعت 19 به پایان می‌رسد. همچنین طرح ترافیك نیز از ساعت 30:6 صبح آغاز و تا ساعت 17 ادامه خواهد داشت.
رئیس راهور تهران،‌ با اعلام اینكه معابر تهران گنجایش حجم بالای این تعداد خودرو را ندارد، گفت: با توجه به تردد 4 برابری خودروها با سرعت 30 كیلومتری در معابر شهر، شاهد كندی ترافیك هستیم و كوچك‌ترین حادثه‌ای ترافیك را مختل می‌كند.
وی یكی از خط مشی‌های ناجا را مدیریت بر ترافیك شهرها و جاده‌ها از طریق نرم افزاری و ITS عنوان و اظهار داشت: امكانات فعلی پاسخ‌گو ‌نیست و نمی‌توانیم در تمامی معابر و تقاطع‌ها حضور فعال داشته باشیم.بر اساس هماهنگی انجام شده با شهرداری تهران تمامی بزرگراه‌های پایتخت تا پایان سال مجهز به دوربین‌های كنترل سرعت می‌شوند.
هاشمی گفت: برای حضور فعال در تمامی معابر باید نیروهای‌مان 4 برابر شود، كه این مشكل با دستور فرمانده ناجا مبنی بر استفاده از توان و استعداد سایر واحدهای انتظامی برطرف می‌شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به برگزاری طرح انضباط اجتماعی افزود: از روز یك‌شنبه 10 آذر ، طرح انضباط اجتماعی در عبور و مرور را در منطقه 3 راهنمایی و رانندگی، حدفاصل میدان ونك،‌ بزگراه حقانی، پارك وی،‌ آفریقا و... برگزار خواهیم كرد. در این منطقه به دلیل دسترسی به شبكه بزرگراهی شهر، در ساعات پایانی شب شاهد سرعت غیرمجاز رانندگان خودروها هستیم. از مقدورات و نیروی انسانی دیگر یگان‌های ناجا به ویژه یگان پلیس امنیت، پلیس امداد، یگان ویژه، پلیس پیشگیری و دیگر یگان‌ها در این طرح استفاده خواهیم كرد.
وی درباره مصادیق طرح انضباط اجتماعی گفت: عبور از چراغ قرمز، ورود به خیابان‌های یك طرفه، نبستن كمربند ایمنی،‌توقف در حاشیه‌ خیابان‌ها و بزرگراه‌ها،‌ توقف در پیاده‌روها و ... از تخلفاتی است كه با برخورد قاطع و جدی پلیس مواجه می‌شود.
رئیس راهور تهران از تشدید برخورد با موتورسواران متخلف خبر داد و اظهار داشت: موتور سیكلت‌ها یكی از دغدغه‌های راهنمایی و رانندگی است، به دلیل عدم پوشش حفاظتی مناسب موتور سیكلت‌سوران، در تصادفات و سوانح بسیار آسیب پذیر هستند.
وی گفت: نداشتن كلاه ایمنی،‌حركت در پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز،‌حركات آكروباتیك، عبور از خطوط ویژه اتوبوس و خیابان‌های ورود ممنوع، از تخلفاتی است كه موتورسواران مرتكب می‌شوند و در طرح انضباط اجتماعی با این تخلفات برخورد جدی خواهیم كرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر عدم برخورد جدی با موتورسیكلت‌ها و مقطعی بودن طرح ها گفت: امیدواریم موتورسیكلت‌ها هم قانونمندتر شوند، برخورد با موتور سیكلت‌ها مقطعی نیست و طرح‌هایمان در این زمینه هیچ‌گاه متوقف نمی‌شوند، به طور میانگین در طی سال 4 هزار موتور سیكلت توقیف می‌شود و حدود 12 هزار موتور سیكلت نیز در پاركینگ‌ها متوقف شده ‌اند. گاهی مجبوریم تمركزمان را در یك مسئله و مكان خاص بیشتر كنیم.
هاشمی از شهروندان تهرانی خواست تا بر اساس قوانین و مقرارت رانندگی كنند و اظهار داشت: اكثر تخلفات مربوط به سرعت غیر مجاز در ساعات پایانی شب و نیمه شب‌هاست،‌ تاكنون به وسیله دوربین‌های مخصوص در بزرگراه نیایش، با خودروهای متخلف برخورد كرده‌ایم، رانندگی با سرعت 207 كیلومتر بر ساعت بیشترین سرعت غیر مجازی است كه اخیرا ثبت شده است.
وی در ادامه گفت:‌اگر سرعت خودرو بیش از 120 كیلومتر باشد، جریمه خواهد شد و اگر از 140 كیلومتر تجاوز كند، خودرو توقیف شده و راننده تحت آزمایش‌های روحی و روانی قرار می‌گیرد. رانندگان تا تاییدیه سلامت روحی و روانی لازم را دریافت نكنند، حق رانندگی ندارند. در حال حاضر رانندگانی را به روانپزشك معرفی كرده‌ایم كه باید تا 6 ماه تحت نظر پزشك باشند و گواهینامه این افراد توقیف است.
هاشمی با ارائه آمار های 8 ماه گذشته گفت: طی 8 ماه گذشته 98 هزار و 839 دستگاه موتور سیكلت توقیف شده است،‌ همچنین 109 هزار و 207 دستگاه خودرو نیز طی این مدت توقیف شده كه در مجموع 208 هزار دستگاه خودرو و موتور سیكلت را توقیف كرده‌ایم این روند نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد رشد داشته است كه جای تامل دارد.
هاشمی همچنین با ارائه آماری از اعمال قانون انجام شده طی 7 ماه گذشته افزود: طی 7 ماه گذشته، 4 میلیون و 670‌هزار و 886 فقره اعمال قانون داشته‌ایم كه یك میلیون و 154 هزار و 774 فقره آن به دلیل عدم استفاده از كمربند ایمنی، 269 هزار و 648 فقره مربوط به كلاه ایمنی و 135 هزار و 584 فقره هم مربوط به توقف دوبله است.
هاشمی گفت: نبستن كمربند ایمنی نسبت به سال گذشته رشد 2/2 درصدی را نشان می‌دهد، همچنین عدم استفاده از كلاه ایمنی نیز 3/27 درصد رشد داشته است. در مجموع تخلفات نسبت به سال گذشته ، 24 درصد افزایش داشته كه اصلا مناسب نیست و پیام خوبی ندارد.
فرمانده راهور تهران در پاسخ به سؤالی درباره ترافیك شدید چند روز گذشته در اطراف نمایشگاه بین المللی گفت: به دلیل استقبال از برخی نمایشگاه‌ها، مشكل ترافیك در بزرگراه چمران تشدید می‌شود. بالای 20 هزار خودرو به نمایشگاه مراجعه می‌كنند كه ‌با توجه به ظرفیت محدود پاركینگ نمایشگاه كه فقط گنجایش 2400 دستگاه خودرو را دارد، رانندگان خودروها را در كنار بزرگراه پارك می‌كنند، همچنین افرادی كه با خودروهای عمومی به نمایشگاه مراجعه می‌كنند ، زمان بازگشت به دلیل نبود پایانه مسافربری و ساماندهی مناسب، خطوط اول و دوم بزگراه را اشغال می‌كنند و برای تردد خودروها مشكل ایجاد می‌شود، از سوی دیگر تاكسی‌ها نیز به دلیل ترافیك بالا و به صرفه نبودن به نمایشگاه نمی‌آیند و این مسئله در تشدید ترافیك مؤثر است. در این شرایط ترافیك به دیگر بزرگراه نیز منتقل شده و قفل می‌شود.
هاشمی با تاكید بر اینكه از این به بعد هیچ مسئولیتی را درقبال برگزاری نمایشگاه در این منطقه برعهده نمی گیریم،‌ اظهار داشت: به برگزاری نمایشگاه در این مكان معترضیم زیرا شرایط فعلی پاسخگوی حمل و نقل شهروندان نیست، باید امكانات لازم در این زمینه مهیا شود، با احداث پاركینگ و پایانه مسافربری مشكلات كمتر خواهد شد. در همین ترافیك اخیر در اطراف نمایشگاه، حدود 100 خودرو به دلیل نقص فنی و تمام شدن كلاچ متوقف شده بودند كه در تشدید ترافیك تاثیر داشت. برای حل این مشكل با شهرداری تهران، وزارت بازرگانی و وزرات كشور مكاتبه كرده‌ایم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تالار وزرات كشور و برگزاری همایش‌ها در این تالار و ترافیك آن گفت: تالار 4 هزار نفری وزارت كشور، به دلیل موقعیت جغرافیایی و مكانی برای بسیاری از همایش‌ها مناسب تشخیص داده می‌شود،‌اما به دلیل نبود پاركینگ مشكلات ترافیكی را موجب می‌شود. اگر در هر همایش 2500 خودرو بخواهند در اطراف این تالار توقف كنند، با توجه به میانگین 5 متری طول هر خودرو، 13 كیلومتر، از طول خیابانهای اطراف تالار توسط این خودروها اشغال می‌شود، البته با احتساب فاصله 2 متری هر خودور هنگام پارك این میزان به 15 كیلومتر افزایش می‌یابد.
هاشمی در ادامه گفت:‌ این خودروها به كوچه‌ها، خیابانها و معابر اطراف وزارت كشور سرازیر شده و باعث زمین گیر شدن ساكنان این منطقه می‌شوند و باعث كند شدن ترافیك در خیابان فاطمی، ولیعصر، حجاب، كارگر‌ و خیابان‌های شهید بهشتی و شهید مطهری می‌شود. نیروهای راهور مجبورند تا نیمه‌های شب در خیابانهای اطراف تالار حضور داشته باشند و درگیر ترافیك پیچیده این مسیرها شوند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاكید كرد:‌ مهندسی ترافیك و مدیریت بر تقاضای سفر باید در نظام شهرسازی و مدیریت شهر جایگاه مهمی داشته باشد.