طرح 4 ماهه شدن زوج و فرد از درب منازل
آلودگی هوای پایتخت داستان تازه‌ای نیست، اما دغدغه‌ای است که هر سال با شروع فصل سرما گریبان شهروندان و مسئولان را می‌گیرد.
 راه‌حل‌های زیادی برای رفع آلودگی هوا مطرح شده که تاکنون راه به جایی نبرده است؛ برای نمونه اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، یکی از آنهاست که مسئولان در شرایط بحرانی آن را به کار می‌گیرند.

اما نکته اینجاست که بین سازمان های مختلف برای اجرای این طرح توافقی وجود ندارد، برای نمونه پلیس راهور آن را تاثیرگذار نمی داند، این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست روی تاثیر زیاد خودرو ها در بالا بردن آلودگی هوا تاکید دارد و بر این باور است که این طرح راهکاری موقت است که می توان از آن برای مدیریت آلودگی هوا استفاده کرد.

روز گذشته وضع آب و هوای پایتخت از شرایط هشدار خارج شد، به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفتند طرح زوج و فرد از در منازل اجرا نشود؛ اما هواشناسی پیش بینی می کند امروز نیز وارونگی هوا اتفاق بیفتد به همین دلیل می توان گفت که در روزهای آلوده پایتخت اجرا شدن یا نشدن طرح زوج و فرد از در منازل به یکی از دغدغه های شهروندان و مسئولان تبدیل شده است، زیرا معمولا خبر اجرا یا لغو شدن این طرح در دقیقه 90 به شهروندان می رسد، دلیل آن هم این است که برای اجرایی شدن این طرح، شورای عالی ترافیک کشور باید تصمیم گیری کند.

نکته اینجاست اگر این شورا مجوز گرفتن چنین تصمیمی را به کمیته مواقع اضطرار بدهد، تصمیم گیری و اطلاع رسانی در این خصوص خیلی راحت تر انجام خواهد شد.

مسکن کوتاه مدت

محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در این باره به جام جم می گوید: برداشت ما این است که اجرای طرح زوج و فرد از در منزل هدف نیست، بلکه راهکاری کوتاه مدت در مدیریت آلودگی هواست. پیشنهاد ما این است که شورای عالی ترافیک به این سمت برود که این طرح را همیشگی کند یا حداقل این مجوز را به کمیته مواقع اضطرار بدهد که در شرایط اضطرار بدون تشکیل کمیته بتوان با هماهنگی پلیس راهور این طرح را اجرا کرد.

نکته اینجاست که عامل 70 درصد آلودگی هوای پایتخت منابع آلاینده متحرک است؛ یعنی چهار میلیون خودروی پایتخت در معابری که برای یک میلیون خودرو ظرفیت دارد، تردد کرده و در روز های سرد سال نفس کشیدن را برای شهروندان دشوار می کنند.

تاکنون ایده های مختلفی برای مهار آلودگی مطرح شده است؛ برای نمونه شهرداری می گوید ملاک برای کاهش تردد خودروها پلاک آنها نباشد و قانون منع عبور و مرور خودرو های دودزا اجرا شود. نکته اینجاست که شناسایی خودروهای فرسوده نیز مشکل است.

علاوه بر این در قانون پیش بینی شده که خودروی فرسوده باید از رده خارج شود، بنابراین می توان نتیجه گرفت اکنون حجم ترافیک مشکل زا شده است.

این در حالی است که اطمینانی وجود ندارد که خودرو های جدید و صفر کیلومتر آلودگی ایجاد نکنند. به همین دلیل موافقان طرح زوج و فرد از در منازل به اجرایی شدن این راهکار تمایل دارند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران عنوان می کند: چون در روزهای باقیمانده سال، روزهای آلوده زیادی در پیش داریم، اجرای این طرح می تواند مفید باشد یا اگر شورای عالی ترافیک با آن موافق نیست می تواند دست کم مجوزی را به کمیته مواقع اضطرار بدهد که در شرایط اضطرار بدون تشکیل کمیته این طرح قابل اجرا باشد.

در شورای عالی ترافیک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت برنامه ریزی راهبردی رئیس جمهور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، شورای عالی استان ها، شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی حضور داشته و در این خصوص تصمیم گیری خواهند کرد.

حیدرزاده می افزاید: به نظر من اگر اجرا شدن این طرح برای روزهای باقیمانده سال رای نیاورد، اعضا باید تصمیم بگیرند که این طرح در شرایط ناسالم به صورت خودکار اجرا شود، ولی هر چه شورای عالی ترافیک تصمیم بگیرد، ما آن را اجرا می کنیم.

وی درباره تاثیرگذار بودن این طرح ادامه می دهد: قطعا تاثیرگذار است، زیرا از تعداد منابع آلاینده کاسته شده و این طرح در خیلی از شهرهای دنیا مانند آتن و پکن اجرا می شود.

با این حال تاکید می کنم این طرح راهکار نیست و مسکنی کوتاه مدت است که می توان با آن جلوی لطمات آلودگی هوا به شهروندان را گرفت.** طرحی که اثرگذار نیست

اجرای طرح زوج و فرد از در منازل به عهده پلیس راهور است، زیرا این دستگاه به عنوان مسئول و مدیر اجرایی ترافیک شناخته می شود، در این میان برخی ادعا می کنند پلیس به دلیل این که اجرای چنین طرحی مشکل بوده و به نیرو و هزینه زیادی نیاز دارد، تمایلی به اجرای آن ندارد ولی پلیس راهور نظر دیگری در این باره دارد.

حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به جام جم می گوید: ما مشکلی برای اجرای این طرح نداریم، زیرا در سال های گذشته این طرح را به مدت یک ماه هم اجرا کرده ایم. طبیعتا اجرای این طرح توان و انرژی بیشتری می طلبد، اما به نظر ما این طرح اثرگذار نیست و باید کمیته ای با مسئولان ذی ربط برگزار شود.

به گفته رحیمی، او و همکارانش از هر تصمیمی که بتواند آلودگی هوا را کاهش دهد، موجب تسهیل در عبور و مرور شود، تراکم خودروها را کم کند، حمل و نقل عمومی را بهبود بخشد و طرحی منطقی و اثرگذار برای خودروهای فرسوده و دودزا داشته باشد، استقبال می کنند.

این در حالی است که شرکت های خودروساز و وزارت نفت در این میان بسیار تاثیرگذار هستند؛ برای نمونه آنها می توانند با ارتقای محصولات خود، میزان آلودگی هوا را کاهش دهند البته از نقش حمل و نقل عمومی نیز نباید غافل شد، زیرا سازمان های درگیر در این حوزه با ارائه خدمات بهتر می توانند شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق کنند.

رحیمی ادامه می دهد: بحث ما این است که اقدامات باید اثرگذار باشد؛ خودروساز های ما چند سال است که در استاندارد یورو 2 مانده اند؛ از طرفی وزارت نفت نیز باید کیفیت سوخت های تولیدی خود را بالا ببرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان این که چرا مسئولان آسان ترین راه را انتخاب کرده و خیلی زود تصمیم می گیرند که با جریمه کردن مردم، تعداد خودروها را در شهر به نصف برسانند، تاکید می کند: ما جلسه های زیادی برگزار کرده ایم، ولی هنوز در نقطه اول هستیم و همان حرف هایی را که چند سال پیش مطرح می کردیم، می زنیم؛ نکته اینجاست که بعضی از دستگاه ها نمی خواهند وظیفه خود را انجام داده و به کار تن بدهند.

وی می افزاید: خود پلیس هم می تواند طرح زوج و فرد از در منازل را اجرا کند و نیازی به جلسه نیست، اگر تلفنی به ما بگویند ما این طرح را اجرا می کنیم. نکته اینجاست که خودروسازهای دنیا دنبال استاندارد یورو 6 هستند، ولی ما می خواهیم از استاندارد یورو 2 هم کم کنیم.

رحیمی می گوید: در جلسه آینده شورای عالی ترافیک هر تصمیمی که گرفته شود پلیس راهور به آن احترام می گذارد.

او ادامه می دهد: پلیس طرف مردم است، برای نمونه پیش بینی هوای روز گذشته اشتباه بود، به همین دلیل ما طرح زوج و فرد از در منزل را لغو کردیم. اگر اتفاقات اینچنینی تکرار شود، مردم دیگر به ما اطمینان نخواهند کرد.در قانون برای تمامی دستگاه ها وظایفی در قبال آلودگی هوا مشخص و پیش بینی شده، برای نمونه وقتی آلودگی هوا در شرایطی مانند هشدار، اضطرار و بحران قرار می گیرد، آنها می دانند که باید چه کارهایی انجام دهند، بنابراین بهتر است مسئولان راهکاری را در پیش بگیرند که اجرای چنین طرح هایی نیز مانند قانون بوده و شهروندان از پیش وظیفه خود را در قبال آن بدانند.

همه بار را به دوش مردم شهر نیندازید

هر وقت هوا آلوده می شود، مسئولان آسان ترین راه را انتخاب می کنند و آن هم چیزی نیست بجز محدود کردن تردد شهروندان در شهر، انگار مسئولان نمی دانند خیلی ها از راه مسافرکشی امرار معاش می کنند و اگر یک روز کار نکنند درآمدی نخواهند داشت.

ظاهرا مسئولان یادشان رفته که وسایل حمل و نقل عمومی آن طور که باید و شاید مناسب نیست و شهروندان برای استفاده از آنها باید ساعت ها وقت اضافه داشته باشند، این در حالی است که به جای اجرای طرح های موقتی مانند طرح زوج و فرد از در منازل می توان خودروسازها را موظف کرد خودروهای باکیفیتی بسازند که دود تولیدی آنها آسمان شهر را تیره نکند، یا مسئولان وزارت نفت سوخت باکیفیت تری تولید کنند که هوا را از این آلوده تر نکند، یا مسئولان شهرداری با توجه بیشتر به وسایل نقلیه عمومی می توانند شرایطی را فراهم کنند که وقت شهروندان در انتظار سوار شدن به اتوبوس یا قطار مترویی که جای نفس کشیدن ندارد، تلف نشود.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
مرگ هزاران نفر براثر آلودگی هوا
آخرین جزئیات از دستگیری اعضای تیم ترور دادستان زابل
افشاگری احمدی‌مقدم علیه مرتضوی
بالاخره دستبند و پابند‌ الکترونیکی وارد کشور شد
مریم سنجابی حمایت مالی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را فاش کرده بود