مهاجرت دسته جمعی کلاغ ها از کلانشهر تهران براثر آلودگی هوا به سوژه روزنامه گاردین تبدیل شد.
 

  به گزارش عصر ایران این روزنامه در گزارشی با عنوان «کلاغ ها از هوای آلوده تهران فرار می کنند» نوشت: "آلودگی هوای تهران که زبانزد مردم شده سلامتی 12 میلیون ساکن این شهر را به خطر انداخته است اما مساله به همین جا ختم نمی شود و اکنون ترکیبات گازهای سمی یک گروه متفاوت از ساکنان این شهر را هم فراری داده است: کلاغ های سیاه".

کارشناسان محیط زیست معتقد هستند پس از آنکه هوای تهران به نقطه بحرانی رسید طی چند روز اخیر جمعیت کلاغ ها که تاکنون در برابر آلودگی مقاومت کرده بودند در دسته های بزرگ از این شهر فراری شدند.

براساس این گزارش مهاجرت کلاغ ها کمتر از سه هفته پس از آن رخ داد که مقادیر بالای مونوکسیدکربن و سایر گازهای معلق در هوا سایر گونه های پرندگان همچون بلبل ها و کبوترها را نیز فراری داده بود.

کارشناسان نگرانند کوچ کلاغ ها – که در فرهنگ ایران نماد اخبار و شایعات بدیمن است- نشانه مرگ زیستی جانوران در تهران باشد؛ شهری که حتی رنگ و بوی گیاهان آن نیز به خاطر هوای آلوده از بین رفته است.

محمد باقر صدوق، رئیس خبرگزاری محیط زیست تهران در این باره می گوید: "مهاجرت کلاغ ها نشانه نابسامانی در اکوسیستم است. سرانجام گونه های باقیمانده از پرندگان نیز این شهر را ترک خواهند کرد و در تهران جز ساختمان های بلند و ترافیک چیزی باقی نخواهد ماند."

وی افزود: "آلودگی تنها علت کوچ کلاغ ها و سایر پرندگان نیست هرچند این مساله یکی از مهم ترین علت ها محسوب می شود."

صدوق اضافه کرد: "وجود کلاغ ها در شهر در شرایطی که سایر پرندگان تهران را ترک کرده بودند نقطه امید ما بود که می توان زندگی زیستی را نجات داد. اما با مهاجرت کلاغ ها این نقطه امید، کمرنگ و نگرانی ما از نابودی محیط زیست شهری عمیق تر شده است."

این در حالی است که دکتر جمیشید منصوری یک کارشناس محیط زیست می گوید: "پرندگان مجبور به یافتن زیست گاه های جدید در نقاط روستایی هستند که در این نقاط آنها توسط شکارگران تهدید شده و در معرض انقراض قرار می گیرد."

وی افزود: "اگر این وضعیت ادامه یابد در نهایت هیچ پرنده ای قادر به زندگی در تهران نخواهد بود."

به نوشته گاردین آلودگی هوا معمولاً در زمستان به نقطه اوج خود می رسد در زمانی که یک لایه نازک دود و غبار طی چند روز در هوا معلق می ماند و مردم را به پوشیدن ماسک های حفاظتی وادار می کند.

هرازچندگاهی کیفیت نامناسب هوا مسئولان را وادار به بستن مدارس و درخواست از بیماران تنفسی برای ماندن در خانه هایشان می کند.

شورای شهر تهران برآورد می کند که 80 درصد گازهای سمی براثر خودروها و تعداد زیادی از موتورسیکلت ها ایجاد می شود.

انتشار یک گزارش توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد که خودروهای شهر روزانه 4 هزار و 400 تن مواد آلاینده را در هوا منتشر می کنند.

   

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news