رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بازنگری در سهمیه بندی های کنکور های سراسری توسط کمیسیون آموزش خبر داد و گفت: آشفتگی بسیاری در سهمیه بندی پذیرش دانشجو وجود دارد که مجلس به دنبال حل آن و اجرای آن تا کنکور88 است.

به گزارش مهر، علی عباسپور تهرانی فرد ديروز در نشست مطبوعاتی در مجلس شورای اسلامی درباره قوانین اخیری که توسط مجلس به تصویب رسیده اما از سوی دولت یا به اجرا در نیامده اند و یا طیق قانون اجرایی نشده اند، گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات 3 سال کار کارشناسی بر روی تدوین طرح نحوه پذیرش دانشجو انجام داد و در نهایت حذف کنکور در سال 90 را به تصویب رساند اما از آبان 86 که این قانون به تصویب رسید تا کنون گزارش دقیق و مبسوطی از نحوه اجرای آن توسط دستگاههای اجرایی ذیربط ارائه نشده است.

وی تأخیر در ابلاغ این قانون از سوی دولت به دستگاههای مجری را یکی از دلایل تأخیر در مراحل اجرای قانون دانست و اظهار داشت: تاکنون اقدام جدی در خصوص برگزاری جلسات کمیته برنامه ریزی کنکور که باید به جزئیات اجرای قانون بپردازد ارائه نشده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما تعصبی در اصلاح قانون حذف کنکور نداریم گفت: در صورت وجود مشکل می توان قانون را اصلاح کرد.

وی با اشاره به برخی شبهات در خصوص سوابق تحصیلی یکسان داوطلبان و چگونگی گزینش این داوطلبان در صورت حذف کنکور اظهار داشت: می توان سوالات آزمونهای استاندارد دبیرستان را به نحوی از بسیار سخت تا بسیار آسان طراحی کرد که توزیع نمرات بیشتر شود و داوطلبان با سوابق تحصیلی یکسان کمتری داشته باشیم.

وزارت علوم و بهداشت در اعمال 15 درصد سوابق تحصیلی هم مشکل دارند
عباسپور گفت: علاوه بر این مشکلات، پتانسیل وزارت علوم نیز در پشت این قانون قرار نمی گیرد حال آنکه سازمان سنجش که در برگزاری و طرح سئوالات کنکور تجربه دارد باید با وزارت آموزش و پرورش در برگزاری آزمونهای استاندارد همکاری نزدیکی داشته باشد اما در واقع وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در لحاظ کردن 15 درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور نیز مشکل دارند.

وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که در خصوص دانش آموزان مدارس نقاط محروم و ضایع شدن حق آنها برای ورود به دانشگاه در صورت اجرای قانون حذف کنکور عنوان می شود گفت: مجلس به دلیل همین موضوع بحث سهمیه بندی مناطق را در قانون حذف کنکور لحاظ کرده است.

قانون حذف کنکور اجرا نشود با آن برخورد خواهد شد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: در هر حال اگر این قانون اجرا نشود طبق قانون اساسی، با آن برخورد می کنیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری کنکور سراسری 87 گفت: حجم زیادی از اعتراضات مردم در خصوص برگزاری این آزمون و نحوه پذیرش آن توسط سازمان سنجش به مجلس ارائه شد. البته ما مطمئن هستیم که آزمون 87 به خوبی و بدون تقلب و در سلامت کامل برگزار شده است.

عباسپور با بیان اینکه سازمان سنجش در برگزاری کنکور 87 خلاف قانون و مصوبات حرکت نکرده است، گفت: اما خلافی که صورت گرفته عدم اطلاع رسانی یکی از مصوبات در دفترچه راهنمای کنکور بوده است.

وی با تشریح این عدم اطلاع رسانی توسط سازمان سنجش به داوطلبان کنکور 87 گفت: 40 درصد از ظرفیتهای کنکورهای سراسری بر اساس مصوبه مجلس به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان تعلق می گیرد که در سالهای اخیر از این 40 درصد به طور متوسط تنها 2 درصد استفاده می شود.

وی ادامه داد: به جز سهمیه 40 درصدی رزمندگان، 60 درصد باقیمانده ظرفیتها به داوطلبان دیگر کنکور اختصاص می یابد. این 60 درصد در سالهای گذشته به نسبت 30 و 70 درصد بین پذیرش بومی و غیر بومی توزیع می شد که این درصد در سال 87 به 20 و 80 درصد تبدیل شد.

رئیس کمیسیون آموزش اضافه کرد: این تغییر در دفترچه های راهنمای کنکور به داوطلبان اطلاع رسانی شده بود اما اینکه 38 درصد باقیمانده از سهمیه رزمندگان در کنکور 87 به پذیرش بومی اختصاص می یابد به اطلاع داوطلبان نرسیده بود.

وی افزود: در تاریخ 5 تیر ماه 87 مصوبه ای در پنجاه و ششمین جلسه کمیته برنامه ریزی کنکور به تصویب رسید که بر اساس آن ظرفیت باقیمانده رزمندگان به پذیرش بومی تعلق گیرد.

عباسپور گفت: علاوه بر حجم زیادی از اعتراضات که توسط داوطلبان به مجلس ارائه شد، دانشگاههای سراسر کشور نیز با ارسال نامه تفاوت رتبه های داوطلبان کنکور 87 را با رتبه های داوطلبان کنکور 88 به مجلس یاد آور شدند.

وی اظهار داشت: در سال 87 دانشگاه تهران 100 نفر از داوطلبان کنکور را به صورت بومی و غیر بومی پذیرش کرد که از این تعداد تنها 10 نفر آنها غیر بومی بودند این در حالی است که بر اساس آماری که خود سازمان سنجش به کمیسیون ارائه داده، در کنکور 86 ، تعداد 125 نفر به صورت بومی و غیر بومی در دانشگاه تهران پذیرش شدند که از این تعداد 39.2 درصد بومی بودند.

وی افزود: همچنین در دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنکور 86 ، 128 نفر به صورت بومی و غیر بومی پذیرش شدند که 56 نفر آنها غیر بومی بود این در حالی است که در کنکور 87 دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران 133 داوطلب کنکور را پذیرفت که از این تعداد تنها 18 نفر آنها غیر بومی بودند. 


رئیس کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه سازمان سنجش آموزش باید این اختلاف آمار را توضیح دهد، گفت: حتی در انتخاب رشته نیز سازمان سنجش نرم افزاری را برای این منظور طراحی کرده بود که داوطلبان بتوانند انتخاب رشته اولیه را انجام دهند و در این نرم افزار نیز بومی شدن ظرفیت باقیمانده رزمندگان لحاظ نشده بود.

وی اظهار داشت: با توجه به این مشکلات، مجلس قانون افزایش 10 درصدی را در کنکور 87 به تصویب رساند که این قانون نیز به طور کامل اجرا نشد.

دولت هم تغییر کند پیگیر قانون مجلس در کنکور 87 هستیم
عباسپور گفت: از این رو ریاست مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به رئیس جمهور، اجرای قانون و حل مشکلات کنکور 87 متذکر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: اجرای دقیق این قانون با شروع ترم دوم تحصیلی انجام شود.

وی افزود: در غیر این صورت مجلس مصمم است که حتی اگر دولت تغییر کند نیز یپگیری برای این اجرای این قانون را انجام دهد.

 
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news