بر اساس آمار و ارقام سازمان بهشت زهرا در 9 ماه سال جاری تنها 14 نفر بر اثر مرگ طبیعی مرده‌اند و بیش از 98 درصد متوفیان به بیماریهای مختلف قلبی...

 

بر اساس آمار و ارقام سازمان بهشت زهرا در 9 ماه سال جاری از بین 37 هزار و 288 متوفی تهرانی تنها 14 نفر بر اثر مرگ طبیعی مرده اند و بیش از 98 درصد متوفیان به بیماریهای مختلف قلبی عروقی و سرطان مبتلا بودند.

به گزارش مهر، مطابق این آمار ابتلا به انواع بیماریهای قلبی اولین عامل مرگ شهروندان تهرانی طی 9 ماه اول سال جاری بوده است که ایست قلبی بیشترین درصد را در این میان شامل می شود و بعد از این عامل سرطانها عامل دوم مرگ تهرانیان است که این عوامل در طول 6 سال همواره ثابت بوده اند و ارتباط مستیقی با افزایش آلودگی هوا دارند.

نتایج یک تحقیقات تطبیقی در مرکز آمار اورژانس تهران نشان می دهد در مقایسه با سال گذشته بیماریهای تنفسی 7 درصد و بیماریهای قلبی 5 درصد در تهران افزایش یافته است.

این در حالی است که معاون فنی اورژانس تهران درباره این آمار گفته است: این آمار نشان دهنده این نیست که تنها آلودگی هوا باعث افزایش این بیماریها در این مدت نسبت به سال گذشته شده است .

دکتر سید رضا معتمدی افزایش جمعیت و گسترش پایگاههای اورژانس از عوامل بالارفتن آمار این بیماریها دانسته است و عامل افزایش بیماران تنفسی و قلبی صد در صد تنها آلودگی هوا نیست.

با این همه بررسیها نشان می دهد با توجه به ناسالم بودن هوا در مقیاس پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در سال 85 شهر تهران 330 روز آلوده بوده و در این سال 40 هزار و 954 ماموریت اورژانس تهران به جهت بیماریهای قلبی و عروقی انجام شده که در سال گذشته این ماموریتها 16 درصد افزایش یافته است.

در 9 ماه سال جاری 6 هزار و 249 شهروند تهرانی دچار ایست قلبی شده اند که این آمار در مقایسه با 12 ماه سال گذشته چند برابر افزایش داشته است به گونه ای که در تمام سال گذشته تعداد متوفیان بر اثر ایست قلبی 5 هزار و 698 نفر بوده است. از سوی دیگر آمارهای منتشر شده توسط سازمان بهشت زهرا نشان می دهد تعداد فوت شدگان براثر مرگ طبیعی در سال گذشته که کارشناسان سلامت بین آن و کیفیت زندگی شهروندی ارتباط مستقیم قائل می شوند از بین 50 هزار و 815 نفر تنها 30 نفر بوده است که این آمار از تعداد متوفیان 12 ماه سازمان بهشت زهرا استخراج شده است.

موضوع دیگر در این ارتباط میانگین سنی متوفیان بر اثر مرگ طبیعی است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است سال گذشته میانگین سنی متوفیان بر اثر این عامل 91/57 بوده که در 9 ماه سال جاری این آمار به 12/63 سال رسیده است. 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news