طبق برنامه‌ريزی‌های انجام شده دو پروژه ملی «احداث تونل نيايش» و «افزايش ظرفيت بزرگراه شهيد آيت‌الله صدر » در نيمه اول ارديبهشت ماه به طور رسمی با حضور شهردار تهران آغاز به كار خواهد كرد.


شبکه خبری تابناک:به گفته متخصصان عمرانی این طرح‌های عمرانی پروژه‌هایی منحصر به فرد از نظر زمان‌بندی و ابعاد كار است.

مازیار حسینی، معاون فنی و عمران شهرداری درباره اهمیت پروژه تونل نیایش و افزایش ظرفیت بزرگراه صدر با مقایسه دو پروژه عمرانی تونل رسالت و تونل توحید به خبرنگار تهران امروز می‌گوید: «در بررسی سابقه فعالیت‌های عمرانی در زمان قبل و بعد از آقای قالیباف به این نتیجه می‌رسیم ساخت تونل 950 متری رسالت كه اولین تجربه ساخت تونل در پایتخت بود مدت 11 سال به طول كشید اما با احداث تونل توحید ركوردی تازه در ساخت تونل‌های شهری به دست آمد. طول تونل 2136 متری توحید در مدت 36 ماه به بهره‌برداری رسید. با احتساب طول مسیر تونل نیایش كه بیش از 4 كیلومتر مسیر رفت و 4 كیلومتر مسیر برگشت در آن پیش‌بینی شده است، اگر بخواهیم با ركورد تونل توحید، این سازه را احداث كنیم، بیش از 64 ماه به طول خواهد انجامید.

این در حالی است كه معاونت فنی، عمرانی شهرداری تهران با بررسی تمامی شرایط و حجم كار پس از كلنگ‌زنی رسمی این پروژه در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری قصد دارد در مدت زمانی بسیار كوتاهتر از طرح‌های قبلی طرح‌های عمرانی دوطبقه كردن بزرگراه شهید صدر و تونل نیایش را به شهروندان تحویل دهد.» در جریان مطالعاتی كه در مورد ساخت تونل نیایش انجام شد، مهندسان فنی و عمران به این نتیجه رسیدند كه تونل نیایش پیچیدگی‌های بسیاری دارد و از نظر طول مسیر، نحوه اجرا و ساختار تونل‌های رفت و برگشت با تونل‌های قبلی متفاوت است. علاوه بر رمپ و لوپ‌های منتهی به این تونل، معاونت فنی در نظر دارد تا بزرگ‌ترین پاركینگ زیر زمینی خاورمیانه را هم در حاشیه تونل نیایش به بهره‌برداری برساند. تردیدی نیست كه با وجود بیمارستان شهید رجایی، پردیس سینمایی ملت و مجموعه عظیم بوستان ملت، معضل پاركینگ باعث شده است بسیاری از خیابان‌های حاشیه این مسیر همواره انباشته از خودرو باشد.

معاون شهردار تهران در این باره توضیح می‌دهد:«احداث یك توقفگاه در این منطقه ضروری به نظر می‌رسید. با احداث یك پاركینگ زیر زمینی با ظرفیت 4 هزار خودرو در حاشیه تونل نیایش، هم معضل كندی تردد در خیابان‌های اطراف حل خواهد شد و هم شهروندان ساكن منطقه دارای محیطی آرام می‌شوند.» به گفته او نكته جالب در ساخت این پاركینگ توجه به فضاهای مذهبی است. به نحوی كه با احداث یك مسجد در طبقه فوقانی پاركینگ، علاوه بر ایجاد فضایی مذهبی در كنار مجموعه بوستان ملت، راه‌های دسترسی عابران به پاركینگ از طریق مسجد خواهد بود تا روح معنوی نیز در ساخت پروژه‌های عمرانی تجلی یابد.اما دركنار احداث تونل نیایش طرح دو طبقه كردن بزرگراه شهید آیت‌الله صدر به عنوان یك طرح ملی در دستور كار معاونت فنی قرار دارد.

مطالعات ژئوپلتیكی و ایستایی برای این پروژه انجام شده است و این سازه تنها یك سازه عمرانی نخواهد بود؛ بلكه در نهایت یك اثر زیبا و هنری به شهروندان تحویل خواهیم داد.معاون فنی و عمرانی شهردار تهران می‌گوید:«یكی از اقدامات ما برای احداث پل بزرگراه شهید صدر كه منجر به دو طبقه شدن این بزرگراه می‌شود، حذف كابل فشار قوی برق به همت مسئولان سازمان منطقه‌ای برق تهران در وسط بزرگراه است كه این كابل به زیر زمین منتقل می‌شود. علاوه بر این كارخانه‌ای برای ساخت قطعات پیش ساخته در نزدیكی این بزرگراه احداث خواهیم كرد تا به سرعت این پروژه را ساماندهی كنیم.»

مازیار حسینی تاكید می‌كند كه در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه شهرداری این است كه برای شهروندانی كه در این مسیر تردد می‌كنند یا در حاشیه بزرگراه ساكن هستند، كمترین مزاحمت به وجود آید.او می‌گوید:«ممكن است شهروندان ساكن در منطقه در مدت اجرای طرح با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشند، اما شیرینی بهره‌برداری از این پل شاید آنان را در همراهی با شهرداری تهران مصمم‌تر كند كه امیدواریم اینگونه باشد.» مطالعات انجام شده نشان می‌دهد این پروژه‌های ملی دستاوردهای بسیاری با خود به همراه خواهد داشت. علاوه بر تاثیرات ترافیكی و آسایش شهروندان و حركت به سمت مدرن شدن شهر، مهم‌ترین دستاورد دیگر این پروژه افزایش دانش و تجربه فنی است. در واقع در پروژه تونل نیایش و 2 طبقه كردن بزرگراه شهید صدر، ما تلاش خواهیم كرد تا انجام یك پروژه عمرانی را با حداقل زمان ممكن تجربه كنیم.

به گفته معاون فنی و عمران شهردار تهران هم‌اكنون زمان متوسط برای پروژه‌های عمرانی در كشور حدود 8 سال است. اما پروژه ملی تونل نیایش و 2 طبقه كردن بزرگراه شهید صدر با توجه به نظام فنی اجرایی نوین احداث خواهد شد، نظامی كه علاوه بر سه ركن اصلی كارفرما، مشاور، پیمانكار، دارای دو ركن تازه دیگر شامل مدیریت پروژه و مدیریت منابع پروژه است. این اقدام به معنای آن است كه روشی نوین در احداث یك سازه بزرگ و ملی به اجرا گذاشته می‌شود تا در كنار دانش فنی كه هم‌اكنون در نزد مهندسان ایرانی است، تجربه‌ای تازه به دست آوریم.

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.com