تمام مشمولین غایبی که تا پایان سال 94 هشت سال از غیبتشان گذشته باشد می‌توانند با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

سردار موسی کمالی با بیان اینکه کسانی که بیش از هشت سال غیبت دارند می‌توانند با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف شوند، گفت: این افراد هر شغلی که داشته باشند تفاوتی ندارد. می‌توانند بازاری باشند، بیکار باشند ورزشکار باشند یا هر فعالیت دیگر. آنچه که مهم است این است که تا پایان سال 94 ، هشت سال از غیبت‌شان گذشته باشد.


تکذیب شایعه محاکمه قضایی تمام مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت

وی با اشاره به وضعیت پرونده فوتبالیست‌های متخلف اظهار کرد: اما درخصوص این افراد با توجه به اینکه پرونده‌شان مفتوح است، ابتدا این موضوع باید در محاکم قضایی رسیدگی شود و پس از صدور حکم می‌توانند مشمول اجرای این طرح شوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به آنچه که در رسانه‌ها مطرح شد، اظهار کرد: متاسفانه در برخی از خبرها اشتباها آمده بود که تمام مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت باید ابتدا در محاکم قضایی محاکمه شده و سپس با پرداخت جریمه ریالی معاف شوند که تاکید می‌کنم این موضوع صحت ندارد و تنها فوتبالیست‌های متخلف پس از رسیدگی به جرم‌شان در محاکم قضایی و در صورت موافقت مرجع قضایی می‌توانند مشمول این طرح شوند چراکه آنان مرتکب جرم شده‌اند و باید مجازات شوند.


ثبت نام 180 هزار نفر برای پرداخت جریمه به جای سربازی


کمالی درباره اینکه استقبال از این طرح چقدر بوده و اینکه گفته می‌شود استقبال سردی از آن صورت گرفته، صحت دارد یا خیر؟ گفت: تاکنون استقبال خوبی از این طرح انجام شده و بیش از 180 هزار تن از مشمولان غایب دارای هشت سال غیبت و بیشتر از آن با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تا به حال روند استقبال متناسب با همان چیزی که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم، انجام شده، خاطرنشان کرد: از نظر ما تا به حال استقبال خوب بوده و طبق برآوردهای ما انجام شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به پرسش‌های برخی مخاطبان ایسنا با بیان اینکه دفاتر پلیس 10+ از ثبت نام آنان سر باز زده یا کوتاهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: عمدتا اینطور نیست که این دفاتر بخواهند کارشکنی بکنند. برخی از مراجعه‌کنندگان پرونده‌شان دارای ابهام است و برخی نیز دارای نقص مدارک هستند اما به طور کلی تمام دفاتر پلیس 10+ موظف به ثبت نام این دسته از مشمولان هستند.


جریمه ریالی مشمول سرباز فراری‌ها می‌شود؟


وی درباره ابهام دیگری که پیرامون بهره‌مندی سرباز فراری‌ها از اجرای این طرح مطرح شده بود گفت: درخصوص سرباز فراری‌ها یعنی کسانی که بیش از هشت سال از ترک یگان خدمتی‌ شان گذشته، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده بنابراین نمی‌توان به شکل قطعی اظهارنظر کرد اما قاعده این است که کسانی که 8 سال و بیشتر از آن از سربازی فاصله گرفته یا غیبت داشته باشند، با پرداخت جریمه ریالی معاف شوند، بنابراین نظر قطعی در این خصوص پس از بررسی‌ها انجام خواهد شد اما بهتر است این افراد نیز ثبت‌نام کنند.

کمالی همچنین درباره اینکه اگر فردی تا پایان سال 94، 7 سال و 11 ماه غیبت داشته باشد می‌تواند با پرداخت جریمه معاف شود یا خیر؟ نیز گفت: یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که تمام کسانی که تا 29 اسفند سال 94 هشت سال و یک روز از غیبت‌شان گذشته باشد می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.


نحوه بهره‌مندی دانشجویان منصرف از تحصیل از جریمه ریالی سربازی


جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره پرسش دیگر درخصوص مشمولان انصراف داده از تحصیل و مبنای محاسبه مبداء غیبت‌شان نیز گفت: این موضوعات جزو جزییاتی است که دستورالعمل آن در حال تدوین است، اما قاعده و بنای ما این است که مبداء آغاز این افراد از تاریخ انصراف‌شان از تحصیل آغاز شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم این دسته از مشمولان نیز ثبت‌نام کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اطلاعیه‌های بعدی درخصوص واریز وجه و... اعلام خواهد شد، گفت: بهتر است مشمولان واجد شرایط هرچه سریع‌تر برای ثبت‌نام و اجرای این طرح به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir