دلیل بیماری اخیر در چهارمحال وبختیاری
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری از شناسایی عامل شیوع ابتلاء به بیماری اسهال و استفراغ هفته اخیر در استان خبر داد.

مرتضی هاشم زاده شامگاه جمعه با اعلام این خبر افزود: میکروب 'شیگلا' عامل بروز علائم تب، تهوع، اسهال آبکی و خونی بین شهروندان برخی مناطق چهارمحال وبختیاری در هفته اخیر بوده است .وی اظهار داشت: پس از بررسی و مطالعات فراوان علت اصلی بیماری اخیر، این میکروب تشخیص داده شد که منبع اصلی انتقال آن سبزیجات آلوده است .هاشم زاده بر رعایت موارد بهداشتی در مصرف میوه و سبزیجات تاکید کرد و گفت: توصیه می شود تا برطرف شدن کامل عامل خطر ابتلا به این بیماری طی روزهای آتی سبزیجات کمتر مصرف شود.وی، با بیان اینکه این میکروب به راحتی از افراد بیمار به اطرافیان قابل انتقال است، بر حفظ بهداشت فردی تاکید کرد و افزود: عامل بیماری اسهال فرد به فرد منتقل می شود بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به آن باید از دست دادن، بوسیدن و ارتباط نزدیک با افراد مشکوک به بیماری به پرهیز کرد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، رعایت بهداشت فردی، آگاه سازی و جلب مشارکت مردمی را از مهمترین راهکارهای پیشگیری و کنترل این بیماری عنوان کرد و افزود: شهروندان از مصرف سبزیجات و انواع سالادها در مراکز جمعی و رستورانها خودداری کنند تا چرخه انتقال این بیماری سریعتر قطع شود .

دکتر هاشم زاده ضمن اعلام آمادگی مراکز درمانی سطح استان برای ارائه خدمات به مراجعان مشکوک به این بیماری تصریح کرد: در صورت مشاهده علائم بیماری از خوردن آنتی بیوتیک و داروهای ضد اسهال اجتناب کرده و به پزشک مراجعه شود.

وی با بیان اینکه، کلیه افراد مبتلا به این بیماری که در مراکز درمانی بستری شده اند با دوره درمان 24 تا 48 ساعته بهبودی یافته و ترخیص می شوند افزود: این مدت بسته به شرایط برخی بیماران نظیر کودکان ممکن است طولانی تر شود.

به گفته وی، آمار تعداد مراجعات به مراکز درمانی روزانه رو به کاهش بوده و مردم بدون هیچ گونه نگرانی می توانند با رعایت بهداشت فردی و توصیه های پزشکی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند .شیوع میکروب 'شیگلا' در چهارمحال و بختیاری طی چهار روز گذشته منجر به ابتلای بیش از 400 نفر در این استان به تب، اسهال آبکی و خونی و تهوع شد که 96 نفر از این تعداد در مراکز درمانی بستری شدند .

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : irna.ir